piątek, 26 kwietniaKrajowy Przegląd Samorządowy
Shadow

Tag: Opera Wrocławska

Anioły we Wrocławiu

Uncategorized
Anioły przyleciały do miasta! Z Ameryki. I dały czadu! Ostatnia premiera wrocławskiej opery – Anioły w Ameryce Petera Eötvösa to kolejny dowód na to, że wrocławski teatr znakomicie radzi sobie z operą współczesną. Anioły… to opowieść o wykluczeniu, o odrzuceniu i śmierci, która nadchodzi. Libretto, oparte na sztuce Tony’ego Kushnera jest – po skróceniu tekstu z siedmiu godzin do dwóch – wariacją na temat kushnerowskiej tragikomedii. U Kushnera rzecz dzieje się w roku 1985, za rządów Reagana, i jest mocno nasycona politycznie. U Eötvösa historia dwóch kochanków, z których jeden ugina się pod ciężarem AIDS, na który zapadł jego ukochany, i opuszcza go, przeniesiona jest w czas współczesny. U Kushnera rządzi miłość i polityka, u Eötvösa – przede wszystkim splątanie świata rzeczyw...

Anioły w operze (i nie tylko)

Uncategorized
W dniach 3 do 12 października podczas Światowych Dni Muzyki (ISCM World Music Days) w Operze Wrocławskiej odbędzie się czwarta edycja Festiwalu Opery Współczesnej. Festiwal rozpocznie polska premiera sceniczna „Aniołów w Ameryce" Petera Eötvösa (3, 4 X), należącego do największych indywidualności współczesnej muzyki. Opera powstała na podstawie nagrodzonego Pulitzerem kultowego dramatu Tony'ego Kushnera. Spektaklem w dniu 3.10.2014 będzie dyrygował kompozytor. Kolejnym punktem Festiwalu będzie „Raj utracony” Krzysztofa Pendereckiego (5 X 2014) w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego. Wrocławska inscenizacja nieustannie zbiera bardzo pochlebne opinie międzynarodowej krytyki oraz uznanie publiczności. 9 X zapraszamy widzów na „Pułapkę” Zygmunta Krauzego w reżyserii Eweliny Pietrowia...

Baletowe premiery

Uncategorized
Najnowsza baletowa premiera Opery Wrocławskiej przenosi nas w świat dwóch genialnych dzieł, które kształtowały historię baletu w dwudziestym wieku. „Ognisty Ptak” Rosjanina Igora Strawińskiego i „Cudowny Mandaryn” Węgra Béli Bartóka to tytuły, bez których nie sposób wyobrazić sobie muzyki ostatnich stu lat. Zestawienie w jednej premierze obu utworów jest głęboko uzasadnione: kompozytorzy byli niemal rówieśnikami (Bartók rocznik 1881, Strawiński 1882), obaj wpłynęli zasadniczo na obraz światowej muzyki pierwszej połowy XX w., stając się koryfeuszami awangardy. Zarówno Strawiński, jak również Bartók często inspirowali się rodzimym folklorem, z powodzeniem łącząc go z nowatorskim stylem swoich dzieł. „Ognisty Ptak” (premiera: Paryż, 1910) to barwna, pełna rozmachu baśń, ...

Propozycje nie do odrzucenia

Uncategorized
Nadszedł nowy sezon 2014-2015, a z nim – nowe propozycje Opery Wrocławskiej. A są to propozycje bardzo interesujące. Propozycje nie do odrzucenia dla tych, którzy operą się fascynują. Operowy sezon zacznie się poza operową scenę – pierwszy powakacyjny (5, 6, 7 września) spektakl wrocławskiego zespołu to Rigoletto Verdiego, muzycznie prowadzony przez Ewę Michnik, na Zamku Topacz. Pierwsza zaś premiera (11, 13, 14 września) na scenie teatru przy Świdnickiej będzie nietypowa, bo baletowa – Cudowny mandaryn Bèli Bartóka i Ognisty ptak Igora Strawińskiego. Klasyka współczesności baletowej, dzieła mające swoją historię, swoją legendę, z którymi zmierzy się warszawski choreograf Robert Bondara. Ostatniego Ognistego ptaka pamiętam z roku 1990, więc tym niecierpliwiej czekam na Ptaka… ...

Od Verdiego do Verdiego

Uncategorized
Makbetem Verdiego kończyła wrocławska opera sezon 2013/2014. Rigolettem – oczywiście Verdiego! – rozpocznie sezon 2014/2015. Viva Verdi! To był kolejny dobry sezon w operowym Wrocławiu. Pierwsza jego premiera, arcydzieło Bizeta Poławiacze pereł, megaspektakl w Hali Stulecia przygotowany przez Waldemara Zawodzińskiego pod batutą Ewy Michnik w listopadzie 2013, był znakomity teatralnie i satysfakcjonujący muzycznie. Kolejna premiera, Coppelia Léo Delibesa, przyrządzona choreograficznie przez Giorgio Madię i muzycznie przez Tadeusza Zatheya, też była sukcesem. Łucja z Lammermooru Gaetano Donizettiego zaś, choć teatralnie trzymała się w strefie stanów mocno średnich, muzycznie – dzięki i solistom i Tomaszowi Szrederowi, który poprowadził orkiestrę i spektakl muzycznie przygotował ...

Dwie strony medalu

Uncategorized
Ostatnia premiera wrocławskiej opery – Łucja z Lammermooru Gaetano Donizettiego to sukces i porażka zarazem. Sukces wykonawców, porażka inscenizatorów. Jedna strona medalu to znakomici śpiewacy, z Aleksandrą Kubas-Kruk na czele – Łucją rewelacyjną wokalnie i aktorsko, która w słynnej scenie szaleństwa była i czułą kochanką, i krwiożerczą morderczynią, dziewczyną i kobietą zarazem. Druga strona medalu to pomysł reżyserski, wedle którego tragiczne dzieje owej Łucji w jakieś niejasne współczesno-historyczne zamieszania z korporacją w tle wpisane zostają. Efekt jest dosyć w sumie zabawny (choć brzmi to strasznie w świetle krwawego dramatu), choćby dlatego, że tło dramatu, czyli chórzystki przebrane za korporacyjne urzędniczki? a może stewardesy? i chórzyści w szarych garniturach p...

Marzec w repertuarze Opery wrocławskiej

Uncategorized
8.03.2014 Sobota Łucja z Lammermooru, Gaetano Donizetti PREMIERA 19.00 9.03.2014 Niedziela Łucja z Lammermooru, Gaetano Donizetti PREMIERA 19.00 11.03.2014 Wtorek Straszny dwór, Stanisław Moniuszko 11.00 12.03.2014 Środa Cyganeria, Giacomo Puccini 19.00 13.03.2014 Czwartek Nabucco, Giuseppe Verdi 19.00 14.03.2014 Piątek Rycerskość wieśniacza, Pietro Mascagni Pajace, Ruggiero Leoncavallo 19.00 15.03.2014 Sobota ...

Romantyczna premiera

Uncategorized
Już na początku marca czeka nas kolejna premiera w Operze Wrocławskiej. Tym razem „Łucja z Lammermooru” Gaetano Donizettiego. „Łucja z Lammermooru”: najnowsza premiera Opery Wrocławskiej to spotkanie z muzycznym romantyzmem. Sławne dzieło Gaetano Donizettiego, włoskiego mistrza melodyjnych oper, zarówno poważnych, jak też komicznych. W tym przypadku – poruszająca muzyczna tragedia, osnuta na motywach powieści Waltera Scotta „Narzeczona z Lammermoor”. Romantyczna uczuciowość, wielkie emocje bohaterów, z rodzinną i polityczną intrygą w tle przeniosą widzów do Szkocji pod koniec XVI stulecia. Urzekające pięknem melodyki arie i duety, klasyczny i tragiczny zarazem trójkąt miłosny od prapremiery utworu w 1835 r. w Neapolu poruszały kolejne pokolenia wielbicieli włoskiej opery. Doni...

Klasyka i nie tylko

Uncategorized
Operowy luty to we wrocławskim teatrze przede wszystkim klasyka, nie zabraknie jednak opery współczesnej. Lutowy miks dawnego z nowym zapowiada się interesująco, a jeśli jeszcze pomyślimy o nadchodzącej marcowej premierze…   Najklasyczniejsza z klasycznych oper to w polskiej muzycznej tradycji niewątpliwie „Straszny dwór” Stanisława Moniuszki. Wrocławski spektakl w reżyserii Laco Adamika osadzony w tradycji, zagrany w sarmackim kostiumie, choć w nowoczesnej, niezwykle wysmakowanej scenografii, jest ciekawym spojrzeniem na temat polskiej tożsamości narodowej. Komu „Strasznego dworu” mało, ten będzie mógł wybrać się na „Halkę” – czyli superkanon Moniuszkowski będzie w lutym w komplecie. Ostatnie dzieło Verdiego, „Falstaff”, to także klasyka z klasyk najklasyczniejsz...

Luty we wrocławskiej Operze

Uncategorized
Miłośnicy sztuki operowej już dzisiaj mogą planować swoje lutowe wizyty w Operze Wrocławskiej. W programie między innymi "Raj utracony", "Opowieści Hoffmanna", "Rigoletto", "Halka", "Traviata", "Carmen"... Nie zabralnie również przedstawień baletowych i adresowanych do najmłodszych. ZEMSTA NIETOPERZA JOHANN STRAUSS 1, 2.02.2014 „Zemsta nietoperza” to jedna z najbardziej znanych operetek Johanna Straussa – syna, z porywającą muzyką króla walca. Akcja utworu rozgrywa się u schyłku XIX wieku w modnym kurorcie pod Wiedniem. Opowiada o perypetiach zamożnego bankiera Gabriela von Eisensteina oraz jego żony Rozalindy, adorowanej przez natrętnego ekskochanka, śpiewaka Alfreda. Niemałą rolę w rozwoju akcji odgrywa urocza pokojówka Rozalindy Adela, a także najbliższy prz...