sobota, 7 grudniaKrajowy Przegląd Samorządowy
Shadow

Anioły w operze (i nie tylko)

W dniach 3 do 12 października podczas Światowych Dni Muzyki (ISCM World Music Days) w Operze Wrocławskiej odbędzie się czwarta edycja Festiwalu Opery Współczesnej.

Festiwal rozpocznie polska premiera sceniczna „Aniołów w Ameryce” Petera Eötvösa (3, 4 X), należącego do największych indywidualności współczesnej muzyki. Opera powstała na podstawie nagrodzonego Pulitzerem kultowego dramatu Tony’ego Kushnera. Spektaklem w dniu 3.10.2014 będzie dyrygował kompozytor.

Kolejnym punktem Festiwalu będzie „Raj utracony” Krzysztofa Pendereckiego (5 X 2014) w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego. Wrocławska inscenizacja nieustannie zbiera bardzo pochlebne opinie międzynarodowej krytyki oraz uznanie publiczności.

9 X zapraszamy widzów na „Pułapkę” Zygmunta Krauzego w reżyserii Eweliny Pietrowiak. Libretto, na podstawie dramatu Tadeusza Różewicza, opracował kompozytor we współpracy z Grzegorzem Jarzyną. Spektakl został uznany za najciekawsze wydarzenie artystyczne Roku Tadeusza Różewicza.

Wydarzeniem IV Festiwalu Opery Współczesnej będzie światowe prawykonanie utworu „Pięć śpiewów z klatki” Prasquala (12 X) na mezzosopran, baryton, recytatora, orkiestrę symfoniczną i elektronikę do poezji Tadeusza Różewicza. Wykonawcami partii solowych będą: Jadwiga Postrożna (mezzosopran), Mariusz Godlewski (baryton) oraz Jerzy Trela (recytator), którzy wystąpią z Orkiestrą Opery Wrocławskiej pod dyrekcją Tomasza Szredera.

Na zdjęciu scena z „Raju utraconego” Pendereckiego

*   *   *

OPERA WROCŁAWSKA

PROGRAM IV FESTIWALU OPERY WSPÓŁCZESNEJ

Anioły w Ameryce” Péter Eötvös

POLSKA PREMIERA SCENICZNA

3 października 2014, godz. 20.00

Kierownictwo muzyczne, dyrygent: Peter Eötvös

Asystent kierownika muzycznego, dyrygent: Christian Schumann

Reżyseria: András Almási Tóth

Scenografia: Krisztina Lisztopad

Kostiumy: Małgorzata Słoniowska

Choreografia: Anna Szopa

Obsada: A. Kubas-Kruk, M. Godlewska*, D. Dutkowska, M. Lenhard*, D. A. Moore*, G. Rab*, Ł. Dulewicz*, M. Kowalik, M. Węgrzyn-Krzyżosiak, J. Górecka, A. Zborowski

Orkiestra i Balet Opery Wrocławskiej

 

Anioły w Ameryce” Péter Eötvös

POLSKA PREMIERA SCENICZNA

4 października 2014, godz. 20.00

Kierownictwo muzyczne, dyrygent: Peter Eötvös

Asystent kierownika muzycznego, dyrygent: Christian Schumann

Reżyseria: András Almási Tóth

Scenografia: Krisztina Lisztopad

Kostiumy: Małgorzata Słoniowska

Choreografia: Anna Szopa

Obsada: A. Kubas-Kruk, M. Godlewska*, D. Dutkowska, M. Lenhard*, Ł. Rosiak, G. Rab*, Ł. Dulewicz*, M. Kowalik, M. Węgrzyn-Krzyżosiak, J. Górecka, A. Zborowski

Orkiestra i Balet Opery Wrocławskiej

Wystawiany na całym świecie dramat „Anioły w Ameryce” Tony’ego Kushnera zaliczany jest do najlepszych sztuk XX wieku. Sztuka odniosła wielki sukces nie tylko w Stanach Zjednoczonych, lecz także w Europie i na Dalekim Wschodzie. Zdobyła wiele prestiżowych nagród, m.in. Pulitzera (1993). Dramat Kushnera zainteresował wybitnego węgierskiego kompozytora, dyrygenta i pedagoga, Petera Eötvösa. Jest to jeden z czołowych współczesnych muzyków-twórców i należy do najlepszych interpretatorów muzyki XX i XXI wieku. Jego utwory stały się kanonem największych orkiestr symfonicznych oraz zespołów i festiwali muzyki współczesnej w Europie i na świecie. Opera „Anioły w Ameryce” wzbudza silne emocje, mimo że muzyka jest pozbawiona łatwego efekciarstwa. Eötvös niezwykle konsekwentnie buduje i prowadzi akcję oraz bohaterów – ich charaktery i emocje. Muzykę Eötvösa charakteryzuje szeroki eklektyzm, tj. dostrzec można francuski spektralizm, inspiracje Karlheinzem Stockhauzenem, inspirację muzyką elektroakustyczną oraz fascynację różnymi kulturami (np. amerykańską, dalekiego wschodu). Precyzja i staranność materii, różnorodność barw, przestrzenność i głębokość muzyki, są szczególnymi atutami i bogactwem opery „Anioły w Ameryce”.

Raj utracony”, Krzysztof Penderecki

5 października 2014, godz. 20.00

Dyrygent: Tomasz Szreder
Kierownictwo muzyczne: Andrzej Straszyński
Inscenizacja, reżyseria i dekoracje: Waldemar Zawodziński
Choreografia: Janina Niesobska
Kostiumy: Małgorzata Słoniowska

Obsada: M. Barylak*, M. Godlewski*, T. Rudnicki*, K. Haras, E. Kulczyk, W. Gorelikow, A. Zuchowicz, M. Krzysztyniak, J. Moskowicz, Ł. Gaj, M. Paśko, J. Postrożna, D. Dutkowska, R. Majzner, M. Tomaszewski*

Orkiestra, Chór i Balet Opery Wrocławskiej

Krzysztof Penderecki skomponował operę „Raj utracony” w 1978 r. Dzieło oparte jest na poemacie Johna Miltona. Przestrzeń dramatu to piekło, rajski ogród i ziemia, dokąd zostają wygnani Adam i Ewa, bohaterowie utworu. Penderecki określił go jako „sacra rappresentazione”, a więc nie jest to opera, lecz raczej sceniczne oratorium, nawiązujące do popularnego w XVII wieku gatunku muzycznego. Utwór swą prapremierę miał na scenie Lyric Opera w Chicago w listopadzie 1978 r. Wywołał liczne dyskusje, uznany został jednak za jedno z najwybitniejszych osiągnięć operowej twórczości drugiej połowy XX w.

Pułapka”, Zygmunt Krauze

9 października 2014, godz. 20.00

Kierownictwo muzyczne, dyrygent: Tomasz Szreder

Reżyseria i dekoracje: Ewelina Pietrowiak

Kostiumy: Małgorzata Słoniowska

Obsada: M. Godlewski*, W. Gorelikow, B. Bagińska, A. Kubas-Kruk, J. Jaskuła, J. Moskowicz, K. Haras, D. Dutkowska, E. Kulczyk

Orkiestra Opery Wrocławskiej

Premiera opery „Pułapka” Zygmunta Krauzego była jednym z najciekawszych wydarzeń Roku Tadeusza Różewicza, znakomitego polskiego Poety. Zygmunt Krauze (rocznik 1938), kompozytor, pianista i zasłużony promotor muzyki współczesnej (twórca i kierownik zespołu „Warsztat Muzyczny”) to autor wielu dzieł, w tym kilku oper, m. in. „Gwiazdy” oraz „Iwony, księżniczki Burgunda”. Tym razem kompozytora zainspirował jeden z najbardziej znanych dramatów Różewicza – „Pułapka”, poświęcony biografii i twórczości Franza Kafki. Bohater „Pułapki”, wielki pisarz żyjący w Pradze, w swoich lękach i przeczuciach zdaje się dostrzegać nadchodzące tragedie dwudziestowiecznych totalitaryzmów. Libretto opery opracował kompozytor we współpracy z Grzegorzem Jarzyną. Przejmujący i uniwersalny temat, mistrz współczesnej opery i znakomite grono realizatorów to największe atuty wrocławskiej „Pułapki”, pozwalającej ujrzeć dzieło Różewicza w nowym świetle.

 

Pięć śpiewów z klatki”, Prasqual

światowE PRAWYKONANIE

12 października 2014, godz. 17.00

 

Kierownictwo muzyczne, dyrygent: Tomasz Szreder

Obsada: J. Postrożna, M. Godlewski*, J. Trela*

„Pięć Śpiewów z Klatki” / „Fünf Gesänge aus dem Käfig” na mezzosopran, baryton, recytatora, orkiestrę symfoniczną i elektronikę do słów Tadeusza Różewicza oraz w tłumaczeniu Karla Dedeciusa i Prasquala są innowacyjną próbą stworzenia dzieła w nowym gatunku, nawiązującego do zapomnianego romantycznego melodramu, jednak znacznie przekraczającego jego ramy. To cykl pieśni o dramaturgii totalnej, obejmujący słowo mówione, śpiewane, muzykę orkiestrową i elektroniczną.

Utwór powstał dzięki dofinansowaniu MKiDN w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.