niedziela, 14 lipcaKrajowy Przegląd Samorządowy
Shadow

Tag: Opera Wrocławska

Opera Wrocławska – nowe otwarcie

Opera Wrocławska – nowe otwarcie

Po szkole. Po pracy
Carmen, Nabucco, Traviata – to tylko niektóre tytuły, z których to fragmenty w środowy wieczór, 21 czerwca, popłynęły z Opery Wrocławskiej. Święto Muzyki było również okazją do zapoznania się z repertuarem na sezon artystyczny 2023/2024, a najnowszą premierę zapowiedział Marek Krajewski. Magiczny świat muzyki zgromadził pod gmachem Opery Wrocławskiej tłumy wrocławian i turystów. Artyści przygotowali niecodzienny koncert, w którego repertuarze znalazły się utwory z Carmen, Nabucca, Traviaty, Cyganerii, Don Giovanniego i Zaporożca za Dunajem. – Mogliśmy posłuchać naszych nieocenionych solistów, chóru i orkiestry, którzy prezentowali dzieła z kanonu operowego. Podziwialiśmy także balet, tańczący w oknach teatru. Publiczność była zachwycona wspaniałym występem – opowiedziała Izabela Kur...
Mozart na Dzień Matki

Mozart na Dzień Matki

Uncategorized
26 maja Opera Wrocławska wystawi ponadczasowy spektakl W.A. Mozarta „Così fan tutte”. To doskonała okazja na oryginalny prezent na Dzień Matki. Przedstawienie zaliczane jest do najważniejszych utworów kompozytora. Jest jednym z jego ostatnich dzieł i trzecim, które stworzył razem z wybitnym librecistą Lorenzo da Ponte. Sztuka stanowi część tzw. trylogii operowej duetu wraz z Weselem Figara i Don Giovannim, które na scenie Opery Wrocławskiej wystawiane są w reżyserii André Heller-Lopesa, pod batutą Adama Banaszaka. „Così fan tutte, ossia La scuola degli amante” (Wszystkie tak czynią, czyli Szkoła kochanków) Mozart napisał w 1789 roku na zamówienie cesarza Józefa II. Prapremiera miała miejsce rok później w Wiedniu. Na wrocławskiej scenie operowej po raz pierwszy tytuł ten pojawił się ...
Opera Wrocławska. Nowe otwarcie

Opera Wrocławska. Nowe otwarcie

Po szkole. Po pracy
Opera Wrocławska rozpoczyna nowy sezon artystyczny 2020/2021. - Będzie wyjątkowy – zapewnia Halina Ołdakowska, Dyrektor Opery Wrocławskiej – Znakomite premiery, gwiazdorskie obsady spektakli, superwidowisko, to tylko część z naszych propozycji na ten rok artystyczny – dodaje Halina Ołdakowska. Od lipca 2020 roku funkcję dyrektora Opery Wrocławskiej pełni Halina Ołdakowska – menedżer kultury, dotychczasowy zastępca dyrektora Narodowego Forum Muzyki; funkcję Dyrektora Artystycznego pełni światowej sławy śpiewak nowojorskiej MET, baryton Mariusz Kwiecień, a Dyrektorem Muzycznym został dobrze znany wrocławskiej publiczności, maestro Bassem Akiki. Funkcję kierownika baletu objął Marek Prętki - tancerz z ogromnym dorobkiem scenicznym, który przez 15 lat był związany z Staatstheater Stuttgart...
Operowe szaleństwo

Operowe szaleństwo

Po szkole. Po pracy
Arcyopera Mozarta, Don Giovanni, powróciła na wrocławską scenę dokładnie w pięćdziesiątą rocznicę swojej wrocławskiej powojennej premiery i w osiem lat po ostatnim wrocławskim spotkaniu z wielkim uwodzicielem. Czy Don Giovanni to opera buffa (jak napisał na partyturze Mozart), czy dramma giocoso (wesoły dramat), jak często widzą go reżyserzy i ludzie opery? To sprawa spojrzenia na mozartowskie dzieło – André Heller-Lopes, który spektakl wrocławski przygotował, zobaczył Don Giovanniego jako opowieść z gruntu dramatyczną, której bohaterowie, tknięci szaleństwem, znaleźli się w azylu dla obłąkanych, urządzonym w bibliotece barokowego pałacu-klasztoru w Mafrze, w Portugalii. Kiedy to się stało? Don Giovann – Akcja rozgrywać się może w wieku XVII – mówi Heller-Lopes – ale przede ...
Działo się!

Działo się!

Po szkole. Po pracy
To był dla Opery Wrocławskiej sezon bardzo pracowity, a dla operomanów – ciekawy… Sto czterdzieści spektakli, czternaście premier – operowy rekord Polski – bardzo rozwinięta działalność edukacyjna. Jednym słowem – działo się! (więcej…)
Leć, myśli, na złotych skrzydłach…

Leć, myśli, na złotych skrzydłach…

Po szkole. Po pracy
Czyli Va, pensiero, sull’ali dorate, najsłynniejszy chyba operowy chór (i nieoficjalny hymn Włoch…) – pieśń żydowskich wygnańców, płaczących w niewoli babilońskiej. Czyli Giuseppe Verdiego Nabucco. Va pensiero zabrzmiało tym razem w tym miejscu, gdzie pamięć o wygnaniu, wykluczeniu i śmierci powraca. (więcej…)
Stoję przy drodze…

Stoję przy drodze…

Po szkole. Po pracy
Najdzielniejszy z rycerzy – opera dla dzieci Krzysztofa Pendereckiego – to kolejny „dziecięcy” sukces wrocławskiej opery. Spektakl tak spodobał się młodziutkiej widowni, że Krzysztofowi Pendereckiemu, który na premierę przybył, dzieci podziękowały burzliwymi oklaskami i owacją na stojąco. (więcej…)

Opowieść o utracie

Z regionów
Śmierć to koniec i początek – koniec życia tych, którzy umarli, początek cierpienia tych, którzy wśród żywych pozostali. Proste. Od nieogarnionego czasu ten sam mechanizm, o którym wiemy, który znamy – także dzięki sztuce. Mechanizm ten sam, ale sposób przerabiania go przez sztukę, przez ludzką wrażliwość, ludzki umysł – zawsze różny. Oto mit o Orfeuszu i Eurydyce. Znamy go wszyscy – Eurydyka umiera, Orfeusz zabiera ją z ostatecznej otchłani, ale łamie umowę z bogami i Eurydykę już na zawsze traci. Choć nie zawsze – w operze Christopha Willibalda Glucka tragedia zmienia się w happy end i Eurydyka i Orfeusz żyją (jak należy sądzić) długo i szczęśliwie. Dlaczego? Bo widzowie czasów Glucka złych zakończeń nie lubili… Gdy po operę Glucka sięgnął – po raz pierwszy w roku 20...

Sezon operowy otwarty!

Po szkole. Po pracy
Na otwarcie sezonu – dwie premiery. Pierwsza – Fidelio – jedyna opera Beethovena, w Polsce rzadko bardzo wystawiana. Tym bardziej więc szkoda, że wrocławski spektakl, przygotowany we współpracy z operą w Lublanie, teatralnie okazał się pretensjonalnym kiczem. Spędzone na operowej widowni dwie godziny kojarzyły mi się z jednym z najsłynniejszych memów – oto kot, który dramatycznie pyta: co ja pacze?! Ja zadawałam sobie to samo pytanie… O co w Fideliu chodzi? Na to pytanie po obejrzeniu wersji zaproponowanej przez słoweńskiego reżysera Rocca bardzo trudno odpowiedzieć… Kto to Fidelio? Kogo kocha Marcelina? Co z Leonorą, której jest dwie? I dlaczego, na litość wszystkich Muz, więzienie pełne jest wywijających śmiesznie w czarnych baletowych paczkach i halkach panów, którzy w fin...

Operowa trzynastka

Po szkole. Po pracy
Nowy sezon w Operze Wrocławskiej rozpocznie superprzebój – Borys Godunow Musorgskiego – i zakończy superprzebój, czyli megaspektakl Nabucco Verdiego. A między owymi „super” – trzynaście premier operowych i baletowych. Czyli będzie się działo! Poprzedni sezon wrocławskiej opery był bardzo udany. Podsumowując go, dyrektor Marcin Nałęcz-Niesiołowski mówił: – Udało się nam zrealizować osiem wydarzeń premierowych i jedno baletowe wznowienie premierowe, a więc wszystko, co zaplanowaliśmy. W przyszłym sezonie mamy zamiar nie zwalniać tego dobrego tempa. A nowy sezon ruszy 22 września – Borys Godunow to propozycja niezwykle operowo atrakcyjna, tym bardziej zresztą, że na scenie pojawi się znakomity rosyjski bas Mikhaił Kazakov, gwiazda Teatru Bolszoj. Pierwszą premierą nowego se...