Krajowy Przegląd Samorządowy

Po szkole. Po pracy

Tajemnice opery. Libretto

Tajemnice opery. Libretto

Po szkole. Po pracy
Kto z nas zastanawia się nad tekstem libretta, kiedy czytamy je na ekranie nad sceną, siedząc wygodnie w fotelu w teatrze operowym? Czy zauważamy, że tłumaczenie jest wierszowane, pisane anachroniczną polszczyzną lub z błędami? A może doceniamy aktualność języka i odniesień, ogólny sznyt czy dowcip, który za chwilę znika, by ustąpić miejsca nowym kwestiom? Najprawdopodobniej nie: większość z nas uważa tłumaczenie, które jest przecież słownym nośnikiem akcji i emocji – za coś oczywistego. Interdyscyplinarna książka Mateusza Wiśniewskiego „Libretto i sztuka jego przekazu. Czeska opera w Polsce – wybrane zagadnienia tekstu i języka” łączy perspektywę językoznawczą (czeskie i polskie teksty librett) i komunikacyjną (sposób pokazania ich publiczności) z praktyką teatralną – koniecznością d
Po stronie dobra

Po stronie dobra

Po szkole. Po pracy, Promo
Od początku istnienia naszego miesięcznika towarzyszymy duchem (a bywało, że i ciałem) misjonarzom ze Zgromadzenia Księży Misjonarzy, które prawie 400 lat temu założył św. Wincenty a Paulo. Nasze spotkanie z pracą misyjną zawdzięczamy Markowi Maszkowskiemu, księdzu rodem z Niemodlina i Brzegu, który od 1988 roku do nagłej śmierci w roku 2016 pracował na Madagaskarze. To dzięki niemu poznaliśmy trud misyjnej posługi. To on pokazał nam piękny i zapomniany zarazem świat Czerwonej Wyspy. Naocznie zobaczyliśmy, co oznacza nie mieć niczego. Dotknęliśmy miejsc, gdzie bieda jest normą, a niemożność codziennością. A jednocześnie właśnie tam spotkaliśmy ludzi o wielkich sercach, którzy, nie mając nic, gotowi tym się nawet podzielić. Taka mała nielogiczność. Zresztą tak samo uwikłana w absurdalno
Marzenia się spełniają

Marzenia się spełniają

Po szkole. Po pracy
– Gdyby Radosław Ratajszczak nie znalazł się we Wrocławiu, tego Afrykarium by nie było – powiedział na spotkaniu z okazji piątej rocznicy otwarcia tego obiektu Włodzimierz Patalas, sekretarz miasta Wrocławia. W ubiegłym miesiącu pisaliśmy w tym miejscu o Afrykarium, bo w październiku upłynęło pięć lat od chwili uruchomienia dla zwiedzających tego szczególnego miejsca. Dzisiaj wracamy do tego obiektu wystawienniczego i hodowlanego, który dwa lata temu znalazł się na liście siedmiu cudów świata zoologicznego. Dlaczego? Bo o Afrykarium nigdy za dużo, a poza tym odbyła się tam mała urodzinowa uroczystość. Spotkanie urodzinowe na terenie Afrykarium było okazją do wspomnień i podziękowań – dla projektantów (obiekt zaprojektowali architekci z pracowni ArC2 Fabryka Projektowa: Mariusz
Taizé znowu w Polsce

Taizé znowu w Polsce

Po szkole. Po pracy
We Wrocławiu i w całej Polsce od kilku miesięcy trwają przygotowania do przyjęcia kilkunastu tysięcy młodych ludzi z całego świata. Będą oni gościć we Wrocławiu od 28 grudnia 2019 roku do 1 stycznia 2020 roku na 42. Europejskim Spotkaniu Młodych Taizé. Decyzja o tym, że stolica Dolnego Śląska będzie gospodarzem tegorocznego spotkania młodych chrześcijan zapadła rok temu. Decyzję ogłosił przeor Wspólnoty Taizé, brat Alois, w niedzielę, 30 grudnia 2018 roku, podczas spotkania, które odbywało się w Madrycie. Można powiedzieć, że dla Wrocławia to nie nowość. Miasto to będzie gospodarzem Spotkania Młodych Taizé już po raz trzeci. Poprzednie spotkania odbyły się w 1989 i w 1995 roku. Wybór Wrocławia jest odpowiedzią na zaproszenie, jakie pod koniec 2014 roku wysłali na ręce brata Alo
Cieszę się, że muzyka polska jest obecna w świecie

Cieszę się, że muzyka polska jest obecna w świecie

Po szkole. Po pracy
O nominacjach albumów NFM do prestiżowej nagrody ICMA, o trasie koncertowej po Stanach Zjednoczonych, a także o nowych koncertach w repertuarze opowiada dyrektor Narodowego Forum Muzyki Andrzej Kosendiak Andrzej Kosendiak – Dwa albumy zespołów związanych z NFM, zarejestrowane pod pana dyrekcją, zostały właśnie nominowane do International Classical Music Awards 2020. Jaka muzyka zwróciła uwagę decydentów? – W tym roku otrzymaliśmy już dwie nagrody ICMA, są one przyznawane przez grupę niezależnych, wybitnych fachowców. Cieszy to tym bardziej, że w kolejnej edycji na rok 2020 także znalazły się nasze płyty. Są to dwa albumy: z oratorium Giovanniego Bononciniego La decollazione di San Giovanni Battista oraz z muzyką polską autorstwa Marcina Mielczewskiego – to druga nagrana przez Wro
Komedia – sztuka przeżywania

Komedia – sztuka przeżywania

Po szkole. Po pracy
Rozmowa z Wojciechem Dąbrowskim, współdyrektorem Wrocławskiego Teatru Komedia Wojciech Dąbrowski – Komedia to bardzo trudny teatralny gatunek – dlaczego pan wybrał właśnie tę artystyczną drogę? – Dla mnie komedia to coś niesamowicie wymiernego – jeśli zrobię ją tak, że widzowie będą się śmiali w miejscu, w którym ten śmiech założyłem, wiem, że udało mi się dobrze zrealizować reżyserskie zadanie. Ta wymierność mnie właśnie do komedii przyciągnęła – widzę reakcje publiczności, słyszę ją, wychodzę z teatru i jestem zadowolony wtedy, gdy widzę zadowolone, uśmiechnięte twarze… – Komedia – sztuka przeżywania? – Tak! Śmiech to przecież pozytywna reakcja, a w teatrze mamy odwagę się śmiać razem. Trudniej – widzę to i w naszym teatrze – jest ludziom pogodzić się z tym, że można u nas i łezk
Teren sztuki

Teren sztuki

Po szkole. Po pracy
Kiedy oddajemy ten numer naszego miesięcznika do druku, w Pawilonie Czterech Kopuł – oddziale Muzeum Narodowego we Wrocławiu trwają ostatnie przygotowania do wyjątkowej wystawy. Inne wyjątkowe wystawy już zostały otwarte… Oczywiście siła i moc prezentacji w salach wystawowych jest różna. Wpływa na to wiele czynników, ale nie o tym chcę pisać. Moim zdaniem każda wystawa swoją moc ma. Jednym będzie się podobać, innym nie, ale to właśnie jest cudowne. Ta wielość, różnorodność, piękna mieszanka „dosmaczona” czasami snobizmem, a czasami chęcią poznania nieznanego. Wszystko to składa się na to, by jak najczęściej odwiedzać między innymi muzea. I poszukiwać. I poznawać. I weryfikować. I doświadczać… Wracając do początku dzisiejszego pisania… W Pawilonie Czterech Kopuł rzeczywiście dobiega
Afryka nad Odrą

Afryka nad Odrą

Po szkole. Po pracy
Pod koniec października minęło pięć lat od oddania do użytku Afrykarium we wrocławskim ogrodzie zoologicznym. Wielu uważa, że było to nowe otwarcie w historii tej zasłużonej placówki. W październiku 2014 roku – niedługo po uroczystym otwarciu Afrykarium – Radosław Ratajszczak, prezes zarządu spółki ZOO Wrocław, mówił na łamach naszego miesięcznika: „Udało się pokonać wszelkie trudności, zwierzęta coraz liczniej zamieszkują obiekt, a pełna – kolokwialnie mówiąc – obsada w okazy fauny potrwa około pięciu lat. Zwierzęta będą się rodzić i umierać, przyjeżdżać i wyjeżdżać, bo takie jest życie. Każde kolejne zwierzę zamieszkujące Afrykarium stanowi atrakcję. Na początku były tylko pingwiny, doszły uchatki – najpierw dwie, teraz jest już sześć – następnie ryby morskie, później zasiedlaliś
Dni wyjątkowe

Dni wyjątkowe

Po szkole. Po pracy
W tegorocznej edycji Europejskich Dni Dziedzictwa na Dolnym Śląsku udział wzięło ponad 11 tysięcy osób – najwięcej, bo aż 2 tysiące, odwiedziło Zamek w Roztoce. Wydarzenia odbywały się w 38 miejscowościach Dolnego Śląska, zaangażowane w nie były 64 instytucje, łącznie odbyło się 81 imprez. W ubiegłym miesiącu odbyło się podsumowanie tegorocznych EDD na Dolnym Śląsku. Koordynatorem wszystkich działań związanych z tym wydarzeniem było Muzeum Etnograficzne we Wrocławiu, oddział wrocławskiego Muzeum Narodowego. Europejskie Dni Dziedzictwa, powstałe z inicjatywy Rady Europy i Unii Europejskiej, to jedno z najważniejszych wydarzeń mających na celu promocję europejskiego dziedzictwa kulturowego i historycznego. Cieszące się z roku na rok coraz większą popularnością, jedyne w swoim r
MUSIC FIRST

MUSIC FIRST

Po szkole. Po pracy
Muzyka I Rzeczypospolitej. Music of the First Commonwealth Seria płyt z utworami polskich kompozytorów XVII i XVIII wieku w wykonaniu Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka jest wydawana przez Narodowe Forum Muzyki i CD Accord od 2012 roku. Cykl tworzą po dwa albumy z dziełami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Bartłomieja Pękiela i Marcina Mielczewskiego oraz płyty poświęcone Marcinowi Józefowi Żebrowskiemu i Stanisławowi Sylwestrowi Szarzyńskiemu. Jeszcze kilkanaście lat temu wiele utworów prezentowanych na tych albumach nie było znanych. Dzieła są wykonywane w takich opracowaniach, w jakich były lub mogły być grywane przed stuleciami. O wartości serii świadczy też pieczołowicie zaprojektowana i spójna szata graficzna oraz zawarte w materiałach eseje, których