poniedziałek, 7 październikaKrajowy Przegląd Samorządowy
Shadow

Marzec w repertuarze Opery wrocławskiej

8.03.2014

Sobota

Łucja z Lammermooru, Gaetano Donizetti

PREMIERA

19.00

9.03.2014

Niedziela

Łucja z Lammermooru, Gaetano Donizetti

PREMIERA

19.00

11.03.2014

Wtorek

Straszny dwór, Stanisław Moniuszko

11.00

12.03.2014

Środa

Cyganeria, Giacomo Puccini

19.00

13.03.2014

Czwartek

Nabucco, Giuseppe Verdi

19.00

14.03.2014

Piątek

Rycerskość wieśniacza, Pietro Mascagni

Pajace, Ruggiero Leoncavallo

19.00

15.03.2014

Sobota

Sid – wąż, który chciał śpiewać, Malcolm Fox

Tajemnicze Królestwo – opera dla dzieci

 

Córka źle strzeżona, Ferdinand Hérold

Spektakl baletowy – muzyka z CD

11.00

 

 

19.00

16.03.2014

Niedziela

Łucja z Lammermooru, Gaetano Donizetti

17.00

18.03.2014

Wtorek

Alicja w Krainie Czarów, Robert Chauls

Tajemnicze Królestwo – opera dla dzieci

 

Czarodziejski flet, Wolfgang Amadeus Mozart

11.00

 

 

19.00

19.03.2014

Środa

Coppélia, Léo Delibes

Spektakl baletowy – muzyka z CD

19.00

20.03.2014

Czwartek

Chopin, Giacomo Orefice

19.00

21.03.2014

Piątek

Dziadek do orzechów, Piotr Czajkowski

Spektakl baletowy – muzyka z CD

 

Dziadek do orzechów, Piotr Czajkowski

Spektakl baletowy – muzyka z CD

11.00

 

 

19.00

22.03.2014

Sobota

Borys Godunow, Modest Musorgski

19.00

23.03.2014

Niedziela

Wesele Figara, Wolfgang Amadeus Mozart

17.00

25.03.2014

Wtorek

Sid – wąż, który chciał śpiewać, Malcolm Fox

Tajemnicze Królestwo – opera dla dzieci

11.00

26.03.2014

Środa

Cosi fan tutte, Wolfgang Amadeus Mozart

19.00

27.03.2014

Czwartek

Otello, Giuseppe Verdi

19.00

28.03.2014

Piątek

Halka, Stanisław Moniuszko

19.00

29.03.2014

Sobota

Napój miłosny, Gaetano Donizetti

19.00

30.03.2014

Niedziela

Traviata, Giuseppe Verdi

17.00

ŁUCJA Z LAMMERMOORU GAETANO DONIZETTI

PREMIERA

8.03.2014, sobota, godz. 19.00

9.03.2014, niedziela, godz. 19.00

„Łucja z Lammermooru”: najnowsza premiera Opery Wrocławskiej to spotkanie z muzycznym Romantyzmem. Sławne dzieło Gaetano Donizettiego, włoskiego mistrza melodyjnych oper, zarówno poważnych, jak też komicznych. W tym przypadku – poruszająca muzyczna tragedia, osnuta na motywach powieści Waltera Scotta „Narzeczona z Lammermoor”. Romantyczna uczuciowość, wielkie emocje bohaterów, z rodzinną i polityczną intrygą w tle przeniosą widzów do Szkocji pod koniec XVI stulecia. Urzekające pięknem melodyki arie i duety, klasyczny i tragiczny zarazem trójkąt miłosny od prapremiery utworu w 1835 r. w Neapolu poruszały kolejne pokolenia wielbicieli włoskiej opery. Donizetti okazał się godnym następcą wielkiego Rossiniego, podbijając nie tylko swoją ojczyznę, ale i sceny paryskie. „Łucja z Lammermooru” prowadzi widza od nastroju miłosnej sielanki i obietnicy szczęścia aż po nieoczekiwany, tragiczny finał.

 

STRASZNY DWÓR STANISŁAW MONIUSZKO

11.03.2014, wtorek, godz. 11.00

„Straszny dwór” to najdoskonalsze dzieło operowe Moniuszki, jedno z najważniejszych w całej polskiej twórczości operowej. Wyreżyserowany przez Laco Adamika w Operze Wrocławskiej jest drugą inscenizacją opery Moniuszki tego reżysera, po zrealizowanej pięć lat temu „Halce”. To spektakl mocno osadzony w tradycji, zagrany w sarmackim kostiumie, choć w nowoczesnej, niezwykle wysmakowanej scenografii. Delikatnie zarysowany humor, intrygujące postaci i interesująca, dynamiczna choreografia to atuty nowej inscenizacji znanego utworu. „Straszny dwór” w tym ujęciu jest ciekawym spojrzeniem na temat polskiej tożsamości narodowej.

 

CYGANERIA GIACOMO PUCCINI

12.03.2014, środa, godz. 19.00

Jedna z oper ulubionych przez publiczność i najczęściej wystawianych w teatrach całego świata. Dysponujący ciekawym librettem Giacomo Puccini stworzył w tym dziele poruszający liryzmem i subtelnością barw portret ludzkich losów. Treścią opery są dzieje miłości poety Rudolfa i hafciarki Mimi, codzienność ubogich artystów na dorobku, zamieszkujących wspólnie poddasze, oraz barwne życie ulic Paryża. Kompozytor opowiedział tę historię w sposób niezwykle sugestywny i jednocześnie delikatny, operując zróżnicowaną rytmiką i barwną instrumentacją, a reżyser Waldemar Zawodziński przenosi widzów w świat francuskiej bohemy z epoki balzakowskiej.

 

NABUCCO GIUSEPPE VERDI

13.03.2014, czwartek, godz. 19.00

Monumentalne obrazy potęgi dawnego Babilonu, poruszające sceny upokorzenia Izraelitów w niewoli, sytuacje pełne dramatyzmu, grozy i religijnego uniesienia przeniosą nas w odległe, starożytne czasy. W wielu państwach o totalitarnym systemie władzy, m.in. w Polsce Ludowej, opera ta znajdowała się na liście utworów zakazanych, stąd też słynna pieśń chóralna „Va pensiero…” urosła do symbolu hymnu wyzwoleńczego. Dzieło należy do wczesnego okresu twórczości Giuseppe Verdiego, kiedy to niespełna 30-letni kompozytor mierzył się z wielkimi tradycjami włoskiej opery, do której już wtedy potrafił wnieść własne, oryginalne wartości.

 

RYCERSKOŚĆ WIEŚNIACZA PIETRO MASCAGNI

PAJACE RUGGIERO LEONCAVALLO

14.03.2014, piątek, godz. 19.00

Prapremiera jednoaktowej opery „Rycerskość wieśniacza” (Cavalleria rusticana), napisanej na konkurs domu wydawniczego Sonzogno, odbyła się w 1890 roku w rzymskim Teatro Costanzi. Gdy opadła kurtyna, amfiteatr „oszalał”. Eksplodująca siłą wyrazu muzyka w partiach solowych i chóralnych porwała publiczność i licznie zgromadzonych krytyków. Pietro Mascagni powiedział potem, że urządzono mu koronację, zanim jeszcze został królem… Od tego dnia dzieło szturmem zdobywało najbardziej liczące się sceny operowe świata – od Sztokholmu po Meksyk. Nie było na świecie teatru bez Cavallerii na afiszu. Ponieważ utwór była za krótki, by wypełnić cały wieczór, połączono go z „Pajacami” R. Leoncavalla.

 

SID – WĄŻ, KTÓRY CHCIAŁ ŚPIEWAĆ MALCOLM FOX

TAJEMNICZE KRÓLESTWO – OPERA DLA DZIECI

15.03.2014, sobota, godz. 11.00

Niezwykle atrakcyjna propozycja dla najmłodszej widowni. Twórcą dzieła był brytyjski kompozytor Malcolm Fox, autor m. in. muzyki symfonicznej, chóralnej, utworów kameralnych i elektroakustycznych. Jego Sid odniósł olbrzymi sukces: ponad 4000 przedstawień w krajach angielskojęzycznych. Bohater spektaklu to tańczący w cyrku wąż Sid, którego największym marzeniem jest aby śpiewać. Gdziekolwiek się pojawia, próbuje dostosować swój śpiew do panującego stylu. We Włoszech śpiewa jak w operze, w Nowym Jorku naśladuje gwiazdy rocka. Czy wąż Sid odniesie w końcu wokalny sukces? Opera łączy ciekawą fabułę, błyskotliwą muzykę z wielkimi walorami edukacyjnymi, wprowadzając dzieci w świat teatru muzycznego.

 

CÓRKA ŹLE STRZEŻONA FERDINAND HÉROLD

SPEKTAKL BALETOWY – MUZYKA Z CD

15.03.2014, sobota, godz. 19.00

Francuski balet komiczny w dwóch aktach „Córka źle strzeżona” to nie tylko pełna uroku pastoralna opowieść o miłości, ale również najstarszy balet, zachowany w światowym repertuarze. Akcja tej baletowej sielanki przenosi widzów do wioski w okolicach Paryża pod koniec osiemnastego stulecia. Tancerze wcielają się w główne postacie: Lise to młoda wieśniaczka, a Colin to młodzieniec zakochany w niej z wzajemnością. Na drodze do ich szczęścia stoi sroga matka dziewczyny, która wolałaby widzieć swoją córkę jako żonę bogacza-syna właściciela winnic. Oboje zakochani ubłagają jednak matkę dziewczyny, przeszkody zostają przezwyciężone i dzieło kończy się w atmosferze powszechnej radości, co podkreśla również muzyka, pełna życia i wdzięku.

 

ŁUCJA Z LAMMERMOORU GAETANO DONIZETTI

16.03.2014, niedziela, godz. 17.00

„Łucja z Lammermooru”: najnowsza premiera Opery Wrocławskiej to spotkanie z muzycznym Romantyzmem. Sławne dzieło Gaetano Donizettiego, włoskiego mistrza melodyjnych oper, zarówno poważnych, jak też komicznych. W tym przypadku – poruszająca muzyczna tragedia, osnuta na motywach powieści Waltera Scotta „Narzeczona z Lammermoor”. Romantyczna uczuciowość, wielkie emocje bohaterów, z rodzinną i polityczną intrygą w tle przeniosą widzów do Szkocji pod koniec XVI stulecia. Urzekające pięknem melodyki arie i duety, klasyczny i tragiczny zarazem trójkąt miłosny od prapremiery utworu w 1835 r. w Neapolu poruszały kolejne pokolenia wielbicieli włoskiej opery. Donizetti okazał się godnym następcą wielkiego Rossiniego, podbijając nie tylko swoją ojczyznę, ale i sceny paryskie. „Łucja z Lammermooru” prowadzi widza od nastroju miłosnej sielanki i obietnicy szczęścia aż po nieoczekiwany, tragiczny finał.

 

ALICJA W KRAINIE CZARÓW ROBERT CHAULS

TAJEMNICZE KRÓLESTWO – OPERA DLA DZIECI

18.03.2014, wtorek, godz. 11.00

Zespół Opery Wrocławskiej kilka swych artystycznych propozycji kieruje specjalnie w stronę najmłodszej widowni, pragnąc zapoznać dzieci z bogactwem świata opery. „Alicja w Krainie Czarów” skomponowana została dla dziecięcej publiczności. Libretto, które napisał autor muzyki, oparte jest na fantastycznej powieści Lewisa Carrolla pod tym samym tytułem. Na scenie zobaczymy postacie znane z książki w wyjątkowo atrakcyjnych, kolorowych kostiumach autorstwa Małgorzaty Słoniowskiej: Susła, Szyderczego Kota, Króla i Królową Kier, Królika, Kapelusznika, Gąsienicę, marcowego Zająca i fałszywego Żółwia.

CZARODZIEJSKI FLET WOLFGANG AMADEUS MOZART

18.03.2014, wtorek, godz. 19.00

Nieśmiertelne arcydzieło Mozarta. Jedna z najsłynniejszych oper w historii gatunku i jeden z ostatnich utworów genialnego austriackiego kompozytora. Uniwersalna, przemawiająca językiem baśni do wszystkich ludzi opowieść o odwiecznej walce dobra ze złem. Kolejne pokolenia widzów, od pamiętnej prapremiery w wiedeńskim Theater auf der Wieden w 1791 r., urzeczone muzyką Mozarta śledzą ze wzruszeniem przygody szlachetnego księcia Tamina, który w towarzystwie zabawnego ptasznika Paapagena zdobywa kolejne stopnie wtajemniczenia na drodze do świata mądrości. „Czarodziejski flet” – późne arcydzieło Mozarta, tajemnicze, pełne ukrytych odniesień do wolnomularstwa – fascynujące publiczność całego świata.

 

COPPÉLIA LÉO DELIBES

SPEKTAKL BALETOWY – MUZYKA Z CD

19.03.2014, środa, godz. 19.00

W „Coppélii” odnajdzie uważny operowy widz tę samą historię o szalonym wynalazcy, który chce ożywić lalkę, jaką znamy z „Opowieści Hoffmanna” Offenbacha. Fabuła baletu rozgrywa się w małym galicyjskim miasteczku, a oprócz duetu naukowiec-lalka mamy parę młodych zakochanych Swanildę i Franza. To właśnie partia Swanildy stanowi najmocniejszy atut tanecznej części spektaklu, wespół z pełną humoru fabułą i scenami zbiorowymi. Są polskie akcenty: tancerze wykonują m.in. mazura, brzmi melodia pożyczona od Moniuszki. Dzisiejsze wersje „Coppélii” (premiera w roku 1870 w choreografii Saint-Léona) najwięcej zawdzięczają rosyjskiej realizacji niezrównanego Mariusa Petipy, ale autor wrocławskiego przedstawienia, włoski reżyser i choreograf Giorgio Madia proponuje autorskie spojrzenie na jeden z najczęściej grywanych baletów wszech czasów. Drogowskazem jest dla niego znakomita muzyka francuskiego mistrza Léo Delibesa, zafascynowanego folklorem słowiańskim. Do tych elementów nawiązuje scenografia, którą zobaczymy.

 

CHOPIN GIACOMO OREFICE

20.03.2014, czwartek, godz. 19.00

Spektakl „Chopin” oparty jest w całości na utworach polskiego mistrza, które Orefice zinstrumentował. Opera nawiązuje do różnych wydarzeń z życia autora ballad i mazurków. Dzieło wystawione było na początku XX wieku w Mediolanie, w Warszawie i w innych ośrodkach. To z pewnością jedna z najambitniejszych i zarazem najciekawszych prób „zaaranżowania” genialnej muzyki Fryderyka Chopina, muzyki, która na ogół bardzo źle znosi tego typu transkrypcje. Sceniczne dzieło Włocha to „lektura obowiązkowa” dla każdego miłośnika twórczości Chopina.

 

DZIADEK DO ORZECHÓW PIOTR CZAJKOWSKI

SPEKTAKL BALETOWY – MUZYKA Z CD

21.03.2014, piątek, godz. 11.00, godz. 19.00

Balet oparty na znanej romantycznej baśni E.T.A. Hoffmanna, odmalowujący w formie XIX-wiecznego divertissement świat dziecięcych marzeń i niezwykłość bożonarodzeniowej nocy. Wielką popularność zdobył dzięki atrakcyjnej formie muzycznej, która łączy różnorodne tańce – z kulminacyjnym grand pas de deux w II akcie – luźno związane z rozwojem akcji. W uwerturze przewijają się dwa tematy: skoczny, wesoły marsz dzieci i liryczny, śpiewny temat Klary. Wrocławska inscenizacja porywa bajkową scenografią i fantazyjnymi kostiumami, które rozbudzą wyobraźnię młodej widowni.

 

BORYS GODUNOW MODEST MUSORGSKI

22.03.2014, sobota, godz. 19.00

„Borys Godunow” Modesta Musorgskiego w instrumentacji Mikołaja Rimskiego-Korsakowa jest operą o szczególnym znaczeniu w historii muzyki europejskiej, a także w twórczości samego kompozytora. Jako gatunek stanowi dzieło przełomowe zarówno pod względem treści libretta, tematu, jak i formy muzycznej. Utwór jest dramatem historycznym, opisującym mechanizmy władzy w XVII-wiecznej Rosji, choć jego przesłanie – los rządzonego ludu i poczynania władzy – pozostaje uniwersalne.

 

WESELE FIGARA WOLFGANG AMADEUS MOZART

23.03.2014, niedziela, godz. 17.00

„Wesele Figara” to mozartowska opera buffa z librettem Lorenzo da Ponte, opartym na komedii Beaumarchaisego pod tym samym tytułem. Inscenizacja Marka Weissa, chwalona przez krytyków za czystość form i emocji, opiera się na konwencji baśni. Reżyser uniknął odwoływania się do politycznych i społecznych kontekstów dzieła, zaakcentował natomiast jego uniwersalne przesłanie i humor. Okazja do ujrzenia na scenie nieśmiertelnych postaci, wykreowanych przez Mozarta i jego librecistę: sprytnego Figara i jego narzeczonej Zuzanny, Hrabiego i Hrabiny oraz Cherubina z całą galerią dalszych postaci. Genialna muzyka Mozarta, która wzrusza głęboko i jednocześnie przynosi uśmiech.

 

SID – WĄŻ, KTÓRY CHCIAŁ ŚPIEWAĆ MALCOLM FOX

TAJEMNICZE KRÓLESTWO – OPERA DLA DZIECI

25.03.2014, wtorek, godz. 11.00

Niezwykle atrakcyjna propozycja dla najmłodszej widowni. Twórcą dzieła był brytyjski kompozytor Malcolm Fox, autor m. in. muzyki symfonicznej, chóralnej, utworów kameralnych i elektroakustycznych. Jego Sid odniósł olbrzymi sukces: ponad 4000 przedstawień w krajach angielskojęzycznych. Bohater spektaklu to tańczący w cyrku wąż Sid, którego największym marzeniem jest aby śpiewać. Gdziekolwiek się pojawia, próbuje dostosować swój śpiew do panującego stylu. We Włoszech śpiewa jak w operze, w Nowym Jorku naśladuje gwiazdy rocka. Czy wąż Sid odniesie w końcu wokalny sukces? Opera łączy ciekawą fabułę, błyskotliwą muzykę z wielkimi walorami edukacyjnymi, wprowadzając dzieci w świat teatru muzycznego.

 

COSI FAN TUTTE WOLFGANG AMADEUS MOZART

26.03.2014, środa, godz. 19.00

Wyjątkowo udana interpretacja arcydzieła opery komicznej w nowoczesnej formie. Bohaterowie żyją w czasach nam współczesnych: spotykają się w klubie fitness, na basenie, rozmawiają prawie serio o sercowych rozterkach w kuchni urządzonej w modnej, minimalistycznej stylistyce. Michał Znaniecki – reżyser i scenograf w jednej osobie – pomysłowo realizując przedstawienie, nie pozwolił, by inwencja inscenizatorska przyćmiła genialną muzykę Mozarta, a przy tym z całej historii wydobył iście Mozartowską ironię i przekorę. Według krytyków muzycznych inscenizacja, z pozoru błaha i naiwna, pozwala z pełnym humoru dystansem spojrzeć na samych siebie.

 

OTELLO GIUSEPPE VERDI

27.03.2014, czwartek, godz. 19.00

Opera Giuseppe Verdiego na kanwie Szekspirowskiej historii miłości posępnego Maura i pięknej wenecjanki stała się największym sukcesem kompozytora. Tryumf Otella, dowódcy wojsk weneckich, w bitwie z Turkami stanie się początkiem walki – bardziej zaciekłej i niszczącej, w której zmagać się będą miłość, ambicje, zazdrość, duma, namiętność, intryga i manipulacja. Inscenizacja i scenografia spektaklu przygotowana przez Michała Znanieckiego sprawia, że „Otello” jest wyjątkowym przeżyciem artystycznym i wydarzeniem kulturalnym, które trzeba zobaczyć.

 

HALKA STANISŁAW MONIUSZKO

28.03.2014, piątek, godz. 19.00

Najpopularniejsza polska opera we wrocławskiej inscenizacji Laco Adamika ma ponadczasowy wydźwięk. Do scenicznych dzieł Stanisława Moniuszki powracają systematycznie kolejne pokolenia widzów i realizatorów. Narodowy charakter i ludowe inspiracje „Halki” to prawdziwe artystyczne wyzwanie dla teatru. Tym razem znany temat został przeniesiony z tradycyjnej ludowej oprawy w uniwersalną przestrzeń, w której dramat uczuć głównych bohaterów staje się bliższy współczesnej wrażliwości. Reżyser zerwał z rodzajowością i góralskim folklorem. Ukazał bolesne relacje międzyludzkie na tle świata, w którym pojęcie mezaliansu ponownie zyskuje na aktualności.

NAPÓJ MIŁOSNY GAETANO DONIZETTI

29.03.2014, sobota, godz. 19.00

Pierwsze dzieło Gaetano Donizettiego, które zdobyło europejską sławę. Dla publiczności znakomita okazja usłyszenia muzyki kompozytora, uznawanego za jednego z największych mistrzów operowego bel canto dziewiętnastego wieku, autora wielu oper zarówno seria, jak i buffa. W fabule został wykorzystany znany od średniowiecza motyw napoju o mocy łączenia kochanków, przeniesiony przez kompozytora na włoską prowincję. „Napój miłosny” jest komedią liryczną i uczucie przywołane w tytule opery wybrzmiewa w partiach Adiny i Nemorina. Reżyser Michał Znaniecki w swojej wizji postanowił przywołać klimat dawnej Hiszpanii.

 

TRAVIATA GIUSEPPE VERDI

30.03.2014, niedziela, godz. 17.00

„Traviata” Giuseppe Verdiego to jedna z tych oper, które najbardziej poruszają publiczność na całym świecie. Opowiedziana dźwiękami historia miłości niemożliwej, przekraczającej konwenanse epoki. Dzieło Verdiego należy do najczęściej wystawianych w świecie oper, a kolejne pokolenia wzrusza historia uczucia Violetty i Alfreda. Na ich drodze do trwałego szczęścia staje najpierw sprzeciw ojca Alfreda, później odsunięcie się Violetty dla dobra ukochanego, wreszcie choroba i śmierć tytułowej bohaterki. Słynny toast „Libiamo” z I aktu, wspaniałe arie i duety, a także efektowne sceny zespołowe, przejmująca prawda emocjonalna bijąca z każdej strony partytury to główne walory tego porywającego arcydzieła, prezentowanego wrocławskiej publiczności w 200. rocznicę urodzin Giuseppe Verdiego.