Miłośnicy sztuki operowej już dzisiaj mogą planować swoje lutowe wizyty w Operze Wrocławskiej. W programie między innymi „Raj utracony”, „Opowieści Hoffmanna”, „Rigoletto”, „Halka”, „Traviata”, „Carmen”… Nie zabralnie również przedstawień baletowych i adresowanych do najmłodszych.
ZEMSTA NIETOPERZA JOHANN STRAUSS
1, 2.02.2014
„Zemsta nietoperza” to jedna z najbardziej znanych operetek Johanna Straussa – syna, z porywającą muzyką króla walca. Akcja utworu rozgrywa się u schyłku XIX wieku w modnym kurorcie pod Wiedniem. Opowiada o perypetiach zamożnego bankiera Gabriela von Eisensteina oraz jego żony Rozalindy, adorowanej przez natrętnego ekskochanka, śpiewaka Alfreda. Niemałą rolę w rozwoju akcji odgrywa urocza pokojówka Rozalindy Adela, a także najbliższy przyjaciel Eisensteina dr Falke, który snuje misterną intrygę. Choć „Zemsta nietoperza” bawiła publiczność XIX-wiecznego Wiednia, melodie, taniec, żart słowny i sytuacyjny dostarczają rozrywki również dziś. Wrocławski spektakl to feeria przepięknych kostiumów, efektownej scenografii i choreografii pełnej żywiołowości. Idealna propozycja na roztańczony wieczór karnawałowy.
HALKA STANISŁAW MONIUSZKO
4.02.2014, wtorek, godz. 19.00
Najpopularniejsza polska opera we wrocławskiej inscenizacji Laco Adamika ma ponadczasowy wydźwięk. Do scenicznych dzieł Stanisława Moniuszki powracają systematycznie kolejne pokolenia widzów i realizatorów. Narodowy charakter i ludowe inspiracje „Halki” to prawdziwe artystyczne wyzwanie dla teatru. Tym razem znany temat został przeniesiony z tradycyjnej ludowej oprawy w uniwersalną przestrzeń, w której dramat uczuć głównych bohaterów staje się bliższy współczesnej wrażliwości. Reżyser zerwał z rodzajowością i góralskim folklorem. Ukazał bolesne relacje międzyludzkie na tle świata, w którym pojęcie mezaliansu ponownie zyskuje na aktualności.
COPPÉLIA LÉO DELIBES
SPEKTAKL BALETOWY – MUZYKA Z CD
5.02.2014, środa, godz. 19.00
W „Coppélii” odnajdzie uważny operowy widz tę samą historię o szalonym wynalazcy, który chce ożywić lalkę, jaką znamy z „Opowieści Hoffmanna” Offenbacha. Fabuła baletu rozgrywa się w małym galicyjskim miasteczku, a oprócz duetu naukowiec-lalka mamy parę młodych zakochanych Swanildę i Franza. To właśnie partia Swanildy stanowi najmocniejszy atut tanecznej części spektaklu, wespół z pełną humoru fabułą i scenami zbiorowymi. Są polskie akcenty: tancerze wykonują m.in. mazura, brzmi melodia pożyczona od Moniuszki. Dzisiejsze wersje „Coppélii” (premiera w roku 1870 w choreografii Saint-Léona) najwięcej zawdzięczają rosyjskiej realizacji niezrównanego Mariusa Petipy, ale autor wrocławskiego przedstawienia, włoski reżyser i choreograf Giorgio Madia proponuje autorskie spojrzenie na jeden z najczęściej grywanych baletów wszech czasów. Drogowskazem jest dla niego znakomita muzyka francuskiego mistrza Léo Delibesa, zafascynowanego folklorem słowiańskim. Do tych elementów nawiązuje scenografia, którą zobaczymy.
RIGOLETTO GIUSEPPE VERDI
6.02.2014, czwartek, godz. 19.00
Sławne dzieło Giuseppe Verdiego w inscenizacji Michała Znanieckiego. „Rigoletto” stoi w jednym rzędzie z tak znanymi operami Verdiego, jak „Trubadur” i „Traviata”. Kompozytor stworzył muzykę bardzo efektowną, a przy tym pełną wyrazu i emocji. Czyni ona z bohaterów dramatu prawdziwych, żywych ludzi, którzy kochają, cierpią, zazdroszczą i mszczą się. Wrocławska inscenizacja nawiązuje do stylistyki teatru elżbietańskiego. Bogactwo efektów wizualnych, oryginalność kostiumów i choreografii pozwalają na nową interpretację tego operowego arcydzieła, którym włoski kompozytor rozpoczynał w pełni dojrzały, środkowy okres swojej twórczości.
COSI FAN TUTTE WOLFGANG AMADEUS MOZART
7.02.2014, piątek, godz. 19.00
Wyjątkowo udana interpretacja arcydzieła opery komicznej w nowoczesnej formie. Bohaterowie żyją w czasach nam współczesnych: spotykają się w klubie fitness, na basenie, rozmawiają prawie serio o sercowych rozterkach w kuchni urządzonej w modnej, minimalistycznej stylistyce. Michał Znaniecki – reżyser i scenograf w jednej osobie – pomysłowo realizując przedstawienie, nie pozwolił, by inwencja inscenizatorska przyćmiła genialną muzykę Mozarta, a przy tym z całej historii wydobył iście Mozartowską ironię i przekorę. Według krytyków muzycznych inscenizacja, z pozoru błaha i naiwna, pozwala z pełnym humoru dystansem spojrzeć na samych siebie.
KOBIETA BEZ CIENIA RICHARD STRAUSS
8.02.2014, sobota, godz. 19.00
„Kobieta bez cienia” – kompozycja Richarda Straussa, zrealizowana w Operze Wrocławskiej, jest polską prapremierą tego dzieła. Utwór stawia najwyższe wymagania zarówno wykonawcom, jak i realizatorom. Jego wystawienia podejmują się największe sceny operowe świata. Wybitny poeta, autor libretta Hugo von Hofmannsthal stworzył rodzaj nowej baśni, opartej na mitach i legendach różnych krajów i epok. W warstwie muzycznej opera zachwyca niezwykle bogatą instrumentacją i potężnym, neoromantycznym brzmieniem. Wrocławska inscenizacja przenosi widzów w świat oddalony od rzeczywistości, a jednocześnie pełen wartości moralnych. Realizatorzy zachowali baśniowy kontekst dzieła i świat wizji, w których marzenie spotyka się z rzeczywistością.
RAJ UTRACONY KRZYSZTOF PENDERECKI
9.02.2014, niedziela, godz. 17.00
Opera Krzysztofa Pendereckiego, czołowego polskiego kompozytora naszych czasów. Przejmujące, trzymające w napięciu współczesne widowisko, które jest muzyczną interpretacją biblijnej historii. Sam kompozytor uznał wrocławską inscenizację autorstwa Waldemara Zawodzińskiego za najlepszą ze wszystkich dotychczasowych. Reżyser nie przedstawił na scenie monumentalnej wizji raju. Akcja rozgrywa się wśród umownych, prostych dekoracji. Barw dodają natomiast wyrafinowane kostiumy, wyraziście definiujące postaci. Nowatorska, jedyna w swoim rodzaju muzyka, ilustrująca dramat bohaterów, posługuje się także cytatami z Bachowskiej „Pasji według św. Jana” i Wagnerowskiego „Lohengrina”.
CZERWONY KAPTUREK Jiří Pauer
tajemnicze królestwo – opera dla dzieci
11.02.2014, wtorek, godz. 11.00
Któż nie zna tej słynnej historii? „Czerwony Kapturek” to operowe przedstawienie, przygotowane specjalnie dla dzieci, zachwycające bajkowymi kostiumami, poetyckimi obrazami i pełną fantazji scenografią. To niezwykle zabawny spektakl, choć niektórych zaskoczy, że wilk, zamiast babci i wnuczki, pałaszuje tort i okazuje się rockandrollowcem! Pojawiają się bajkowi bohaterowie – zwierzęta, ptaki, rośliny, a nawet… meble, które żyją! „Czerwony Kapturek” przyniesie dzieciom uśmiech i zabawę, a jednocześnie być może obudzi w nich miłość do opery.
JOANNA D’ARC GIUSEPPE VERDI
12.02.2014, środa, godz. 19.00
Prawdziwy rarytas w repertuarze operowym, dość rzadko wystawiane, wczesne dzieło Giuseppe Verdiego, skomponowane w latach czterdziestych XIX wieku. Opera opowiada o losach walecznej Dziewicy Orleańskiej, piętnastowiecznej bohaterki Francji, męczennicy i przyszłej świętej, osądzonej i straconej przez Anglików. Dzieło pochodzi z okresu intensywnej twórczości Verdiego, walczącego dopiero o międzynarodową sławę mistrza romantycznej opery, spadkobiercy tradycji Rossiniego i Belliniego. Mimo młodego wieku przyszłego autora „Otella” opera o francuskiej bohaterce posiada już najważniejsze zalety stylu Verdiego, w tym wspaniałe partie chóralne i efektowną partię sopranową. Natascha Ursuliak wyreżyserowała spektakl z wielką starannością o całość kompozycji. Reżyserka przez płynne przejście do czasów współczesnych podkreśla nieśmiertelność postaci Joanny d’Arc.
JEZIORO ŁABĘDZIE PIOTR CZAJKOWSKI
SPEKTAKL BALETOWY – MUZYKA Z CD
13.02.2014, czwartek, godz. 19.00
„Jezioro łabędzie” Piotra Czajkowskiego jest uważane za najdoskonalszy i najbardziej reprezentatywny utwór z kręgu baletu klasycznego. Swój fenomen zawdzięcza baśniowej tematyce, klasycznej sztuce tańca i muzyce, która w żadnym innym wcześniejszym balecie nie jest tak ściśle powiązana z treścią i dramatycznym wyrazem dzieła. Wrocławska inscenizacja przenosi widza w świat nasycony kolorami, pełen miłości, ale także nienawiści, rozpaczy i zemsty. Balet wzbogacają dodatkowo motywy etniczne: hiszpańskie, neapolitańskie, węgierskie, tańczony jest również mazurek. Pomimo futurystycznej scenografii (dzieło Małgorzaty Słoniowskiej) spektakl pozostaje klasyczny, a przy tym trzyma w napięciu i wzrusza.
CARMEN GEORGES BIZET
14.02.2014, piątek, godz. 19.00
Istnieją perły literatury muzycznej, które stanowią fundament repertuarów teatrów operowych. Niewątpliwie „Carmen” do takich należy. Na sukces dzieła złożyła się niezwykła barwność muzyki wraz z jej żywiołowym, hiszpańskim temperamentem oraz znakomite libretto. Opera pełna jest porywających melodii, nuconych przez kolejne pokolenia melomanów. Historia cyganki i Don Joségo, przeżywających namiętną i tragiczną miłość, do dziś wzrusza i przyciąga rzesze publiczności. Adam Frontczak, reżyser spektaklu, burzliwe losy bohaterów zinterpretował jako manifestacje pragnienia wolności i rozpaczliwych prób wyzwolenia się z własnych lub zewnętrznych ograniczeń.
NAPÓJ MIŁOSNY GAETANO DONIZETTI
15.02.2014, sobota, godz. 19.00
Pierwsze dzieło Gaetano Donizettiego, które zdobyło europejską sławę. Dla publiczności znakomita okazja usłyszenia muzyki kompozytora, uznawanego za jednego z największych mistrzów operowego bel canto dziewiętnastego wieku, autora wielu oper zarówno seria, jak i buffa. W fabule został wykorzystany znany od średniowiecza motyw napoju o mocy łączenia kochanków, przeniesiony przez kompozytora na włoską prowincję. „Napój miłosny” jest komedią liryczną i uczucie przywołane w tytule opery wybrzmiewa w partiach Adiny i Nemorina. Reżyser Michał Znaniecki w swojej wizji postanowił przywołać klimat dawnej Hiszpanii.
STRASZNY DWÓR STANISŁAW MONIUSZKO
16.02.2014, niedziela, godz. 17.00
„Straszny dwór” to najdoskonalsze dzieło operowe Moniuszki, jedno z najważniejszych w całej polskiej twórczości operowej. Wyreżyserowany przez Laco Adamika w Operze Wrocławskiej jest drugą inscenizacją opery Moniuszki tego reżysera, po zrealizowanej pięć lat temu „Halce”. To spektakl mocno osadzony w tradycji, zagrany w sarmackim kostiumie, choć w nowoczesnej, niezwykle wysmakowanej scenografii. Delikatnie zarysowany humor, intrygujące postaci i interesująca, dynamiczna choreografia to atuty nowej inscenizacji znanego utworu. „Straszny dwór” w tym ujęciu jest ciekawym spojrzeniem na temat polskiej tożsamości narodowej.
SAMSON I DALILA CAMILLE SAINT-SAËNS
19.02.2014, środa, godz. 19.00
„Samson i Dalila” to jedyna opera Saint-Saënsa grana na scenach całego świata. Utwór ma cechy wielkiej opery historycznej, z monumentalną scenografią i heroiczną fabułą, ale też opery lirycznej, z kameralną i nastrojową muzyką. Samson jest bohaterem wsławionym walką z Filistynami. Ci wielokrotnie bezskutecznie próbowali poznać tajemnicę jego nadludzkiej siły i go zgładzić. Cel swój osiągnęli podstępem, podsuwając mu kochankę, piękną Dalilę. Kolejne zdarzenia prowadzą do klęski Samsona i jego ostatniego wysiłku przeciw wrogom.
KRÓL ROGER KAROL SZYMANOWSKI
20.02.2014, czwartek, godz. 19.00
„Król Roger” Karola Szymanowskiego ze wspólnym librettem Jarosława Iwaszkiewicza i kompozytora to jedna z najoryginalniejszych oper w historii gatunku. Odnajdziemy w niej prawdziwy muzyczny epos o śródziemnomorskiej kulturze, w której żyjemy od wieków. „Król Roger” w reżyserii Mariusza Trelińskiego jest współczesną wizją upadku wartości moralnych. Mimo nowoczesnej oprawy wizualnej tej inscenizacji, czas i miejsce akcji pozostają nieokreślone, co podkreśla uniwersalne przesłanie utworu. Oryginalna muzyka Szymanowskiego, pełna różnorodnych barw, a także ciekawych współbrzmień i niespotykanej ekspresji, stanowi o wyjątkowości dzieła.
FALSTAFF GIUSEPPE VERDI
21.02.2014, piątek, godz. 19.00
Genialne i zaskakujące komediowym charakterem późne arcydzieło Giuseppe Verdiego z okresu współpracy „Orfeusza osiemdziesięcioletniego“ z Arrigo Boito, jego znakomitym librecistą. Ostatnia opera Verdiego, nazwana komedią liryczną. Podsumowanie i jednocześnie ukazanie nowego kontekstu operowego dorobku mistrza. Sir John Falstaff – zdeklasowany szlachcic – to postać znana z utworów Shakespeare’a. Verdi ukazał Falstaffa z pobłażliwym uśmiechem i szczyptą sarkazmu. Muzyka jest przepełniona energią, wigorem, zachwyca lekkością i maestrią. Reżyser Waldemar Zawodziński w tradycyjną inscenizację tego dzieła wpisał własną wizję przedstawienia pełnego barw i emocji.
CZARODZIEJSKI FLET WOLFGANG AMADEUS MOZART
22.02.2014, sobota, godz. 19.00
Nieśmiertelne arcydzieło Mozarta. Jedna z najsłynniejszych oper w historii gatunku i jeden z ostatnich utworów genialnego austriackiego kompozytora. Uniwersalna, przemawiająca językiem baśni do wszystkich ludzi opowieść o odwiecznej walce dobra ze złem. Kolejne pokolenia widzów, od pamiętnej prapremiery w wiedeńskim Theater auf der Wieden w 1791 r., urzeczone muzyką Mozarta śledzą ze wzruszeniem przygody szlachetnego księcia Tamina, który w towarzystwie zabawnego ptasznika Paapagena zdobywa kolejne stopnie wtajemniczenia na drodze do świata mądrości. „Czarodziejski flet” – późne arcydzieło Mozarta, tajemnicze, pełne ukrytych odniesień do wolnomularstwa – fascynujące publiczność całego świata.
TRAVIATA GIUSEPPE VERDI
23.02.2014, niedziela, godz. 17.00
„Traviata” Giuseppe Verdiego to jedna z tych oper, które najbardziej poruszają publiczność na całym świecie. Opowiedziana dźwiękami historia miłości niemożliwej, przekraczającej konwenanse epoki. Dzieło Verdiego należy do najczęściej wystawianych w świecie oper, a kolejne pokolenia wzrusza historia uczucia Violetty i Alfreda. Na ich drodze do trwałego szczęścia staje najpierw sprzeciw ojca Alfreda, później odsunięcie się Violetty dla dobra ukochanego, wreszcie choroba i śmierć tytułowej bohaterki. Słynny toast „Libiamo” z I aktu, wspaniałe arie i duety, a także efektowne sceny zespołowe, przejmująca prawda emocjonalna bijąca z każdej strony partytury to główne walory tego porywającego arcydzieła, prezentowanego wrocławskiej publiczności w 200. rocznicę urodzin Giuseppe Verdiego.
ALICJA W KRAINIE CZARÓW ROBERT CHAULS
TAJEMNICZE KRÓLESTWO – OPERA DLA DZIECI
25.02.2014, wtorek, godz. 11.00
Zespół Opery Wrocławskiej kilka swych artystycznych propozycji kieruje specjalnie w stronę najmłodszej widowni, pragnąc zapoznać dzieci z bogactwem świata opery. „Alicja w Krainie Czarów” skomponowana została dla dziecięcej publiczności. Libretto, które napisał autor muzyki, oparte jest na fantastycznej powieści Lewisa Carrolla pod tym samym tytułem. Na scenie zobaczymy postacie znane z książki w wyjątkowo atrakcyjnych, kolorowych kostiumach autorstwa Małgorzaty Słoniowskiej: Susła, Szyderczego Kota, Króla i Królową Kier, Królika, Kapelusznika, Gąsienicę, marcowego Zająca i fałszywego Żółwia.
CÓRKA ŹLE STRZEŻONA FERDINAND HÉROLD
SPEKTAKL BALETOWY – MUZYKA Z CD
26.02.2014, środa, godz. 19.00
Francuski balet komiczny w dwóch aktach „Córka źle strzeżona” to nie tylko pełna uroku pastoralna opowieść o miłości, ale również najstarszy balet, zachowany w światowym repertuarze. Dzieło doczekało się różnych wersji muzycznych, najstarsza z 1789 r. zawierała opracowania popularnych utworów francuskich, zaś autorem wersji prezentowanej przez Operę Wrocławską był kompozytor Ferdynand Hérold. Akcja tej baletowej sielanki przenosi widzów do wioski w okolicach Paryża pod koniec osiemnastego stulecia. Tancerze wcielają się w główne postacie: Lise to młoda wieśniaczka, a Colin to młodzieniec zakochany w niej z wzajemnością. Na drodze do ich szczęścia stoi sroga matka dziewczyny, która wolałaby widzieć swoją córkę jako żonę bogacza-syna właściciela winnic. Oboje zakochani ubłagają jednak matkę dziewczyny, przeszkody zostają przezwyciężone i dzieło kończy się w atmosferze powszechnej radości, co podkreśla również muzyka, pełna życia i wdzięku.
OPOWIEŚCI HOFFMANNA JACQUES OFFENBACH
27.02.2014, czwartek, godz. 19.00
„Opowieści Hoffmanna”, ostatnie, niedokończone dzieło Offenbacha, mistrza żartobliwej muzy, autora operetek i muzycznych komedii, m. in. Pięknej Heleny i Orfeusza w piekle. Jacques Offenbach, paryski kompozytor rodem z Kolonii, uważany jest za wybitnego reprezentanta operetki francuskiej. W pełnych humoru i inwencji melodycznej dziełach wyśmiewał życie społeczno-polityczne Francji czasów Napoleona III. Pod koniec życia stworzył dzieło wyjątkowe: operę fantastyczną „Opowieści Hoffmanna”, opartą na modnych opowiadaniach E.T.A. Hoffmanna. Tak powstała najlepsza z muzycznych opowieści Offenbacha, z pięknymi ariami i nieśmiertelną barkarolą.
PUŁAPKA ZYGMUNT KRAUZE
28.02.2014, piątek, godz. 19.00
Kompozytora – Zygmunta Krauzego zainspirował jeden z najbardziej znanych dramatów Tadeusza Różewicza – „Pułapka”, poświęcona biografii i twórczości Franza Kafki. Bohater „Pułapki”, wielki pisarz żyjący w Pradze, w swoich lękach i przeczuciach zdaje się dostrzegać nadchodzące tragedie dwudziestowiecznych totalitaryzmów. Libretto opery przygotował sam kompozytor we współpracy z Grzegorzem Jarzyną. Przejmujący i uniwersalny temat, mistrz współczesnej opery i znakomite grono realizatorów to największe atuty wrocławskiej „Pułapki”, pozwalającej ujrzeć dzieło Poety w nowym świetle.