sobota, 27 lutegoKrajowy Przegląd Samorządowy
Shadow

Zwolnij. Posłuchaj. Wszystko gra!

To hasło promujące kolejny, już 65, sezon artystyczny Filharmonii Opolskiej. Ale to pierwszy autorski sezon dyrektora Przemysława Neumanna.

Wicemarszałek Opolszczyzny Stanisław Rakoczy zapowiada, że sezon będzie różnorodny. – Cieszę się że oprócz działalności misyjnej filharmonii, czyli wielkiej muzyki, będą także inne przedsięwzięcia, że oprócz artystów z wielu stron świata grać będą także młodzi polscy artyści. Szczególnie dziękuję dyrektorowi za inicjatywę koncertów rodzinnych i tych dedykowanych najmłodszym słuchaczom. Mam nadzieję, że będą one nauką dobrych rytuałów, związanych z dobrym, wartościowym spędzaniem czasu – mówi.

Przemysław Neumann zapowiada, że jak zwykle, także w tym sezonie podstawą działalności Filharmonii będą piątkowe koncerty symfoniczne. – Początek sezonu zdominuje młodość. Podczas uroczystej inauguracji wystąpi jeden z najgoręcej oklaskiwanych pianistów ubiegłorocznego Konkursu Chopinowskiego Georgijs Osokins, a w listopadzie zagrają młodzi laureaci XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego – mówi. – Bierzemy też udział w programie Instytutu Muzyki i Tańca Dyrygent – rezydent, a Opole przez najbliższy rok będzie miejscem rezydencji Kamila Parchety, jednego z czterech dyrygentów, którzy będą zgłębiać tajniki tego zawodu w ramach programu. – W Opolu będą gościli zarówno ci, których opolscy melomani już dobrze znają, jak i muzycy, którzy z murach opolskiej filharmonii będą po raz pierwszy – zapowiada dyrektor. W repertuarze nowego sezonu znajdzie się przede wszystkim wielka symfonika, ale ważnym akcentem będzie muzyka polska, zwłaszcza ta zapomniana i niedoceniana. W każdym miesiącu Filharmonicy Opolscy zaprezentują przynajmniej jedną polską kompozycję – to ważna część przygotowania do obchodów 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

Nowością jest pomysł na zbudowanie szczególnej relacji pomiędzy muzykami Filharmonii Opolskiej a publicznością. W wyniku zorganizowanych przez dyrektora Neumanna przesłuchań trzy panie: na co dzień grające w orkiestrze: Ewa Andruszkiewicz, Agata Gawin-Gluza oraz Agnieszka Płoszejowska – zagrają koncerty jako jej solistki.

Ważna część tegorocznej oferty to wydarzenia rodzinne i edukacyjne. – Publiczność trzeba stworzyć i wychować i temu zadaniu Filharmonia wychodzi w nowym sezonie naprzeciw – mówi zastępca dyrektora FO Agnieszka Szerner. – . Rodziców z małymi dziećmi raz w miesiącu, w niedzielne przedpołudnia zapraszamy do Klubu Muzycznego FO na spotkania muzyczne „Music Together”. Zajęcia prowadzone w nieformalnej, radosnej i sprzyjającej nauce atmosferze to warsztat nawiązywania więzi poprzez muzykę, a program bazuje na założeniu, że każde dziecko rodzi się z pokładami muzycznych zdolności. Nieco starsze pociechy warto zabrać na specjalne koncerty rodzinne, a młodzież szkolna będzie mogła brać udział w otwartych próbach generalnych.

Wśród koncertów specjalnych są kolejne z cyklu „Music of the Night”. To koncerty symfoniczne rozpoczynające się późnym wieczorem, odbywające się w niezwykłych miejscach, uzupełnione błyskotliwym komentarzem słownym oraz efektami specjalnymi. Te dotychczasowe – na dachu Solaris Center oraz w Hali Wagon Opole cieszyły się ogromnym powodzeniem.

Ciekawa jest tegoroczna propozycja koncertów sylwestrowych, przygotowywanych z wokalistami Studia Accantus, wykonawcami musicalowych hitów.

Filharmonia nie zawiedzie także stałych bywalców „Wiedeńskich Gal Noworocznych”, będą zainicjowane w ubiegłym sezonie i cieszące się dużym zainteresowaniem „Walentynkowe Koncerty Muzyki Filmowej” oraz poprzedzający Święta Wielkiej Nocy koncert „Wielki Post – Wielka Muzyka”. Niezwykle ciekawie zapowiadają się koncerty klubowe – od krainy łagodności po jazz.

Filharmonia Opolska zaprosiła do współpracy także reżysera teatralnego Michała Zadarę, który jest autorem spektaklu zatytułowanego „Chopin bez fortepianu”. To wyjątkowy spektakl na orkiestrę, dyrygenta i… aktorkę. – Warto przekonać się, jak słynne koncerty e-moll i f-moll Fryderyka Chopina brzmią bez głównego ich bohatera, czyli bez fortepianu – mówi Przemysław Neumann.

Nową ofertą Filharmonii Opolskiej dla melomanów są abonamenty koncertowe na rozpoczynający się sezon. Zakupić można zbiorczy bilet na wszystkie standardowe, biletowane koncerty symfoniczne w wersji normalnej (300 zł) oraz ulgowej (150 zł) – pozwoli on na udział w trzynastu wydarzeniach ( w cenie dziesięciu), a bonusem będzie prawo do wcześniejszej rezerwacji i odebrania bezpłatnego zaproszenia na każdy z jedenastu koncertów symfonicznych realizowanych w ramach programów Unii Europejskiej.

VR