Triennale Rysunku Wrocław 2019, którego pierwsza edycja odbyła się w 1965, to przegląd o najdłuższej historii, pośród innych konkursów i wystaw rysunkowych w Polsce i Europie Środkowej.
Triennale Rysunku Wrocław 2019 rozpoczyna się 14 czerwca i obejmuje dwie wystawy główne: konkursową „Weltschmerz” (BWA Wrocław Główny) oraz ekspozycję „Borderline” (Muzeum Współczesne Wrocław). W ramach Triennale odbędzie się „Kongres Rysowników / Święto wybaczania”, poprowadzony przez Pawła Althamera w Pałacu Hatzfeldów. Będzie można również zobaczyć wystawę Filipa Berte – zwycięzcy poprzedniej edycji konkursu – zatytułowaną „Un-Home / Moving Stones” (Galeria Arttrakt), Program Animacja (BWA Wrocław Główny), działania rysunkowe „W nieporządku” (Galeria Entropia). Program uzupełniają sympozjum naukowe, warsztaty i prezentacje.
Weltschmerz
14.06
– 18.07.2019, BWA Wrocław Główny
otwarcie: 14.06.2019,
18:00
wystawa konkursowa Triennale Rysunku Wrocław 2019
Hasłem tegorocznej edycji konkursu Open Call, a zarazem tytułem wystawy pokonkursowej Triennale Rysunku Wrocław 2019 jest Weltschmerz, pojęcie stworzone u schyłku romantyzmu, którego aktualność potwierdzają tysiące odwołań obecnych we współczesnej kulturze. Na przestrzeni wieków zmieniło się tak wiele, jednak zderzenie wolnościowych i prospołecznych projektów z bezwzględną rzeczywistością wciąż przynosi sukces głównie elitom politycznym i finansowym.
Artyści prezentujący swoje prace w salach BWA Wrocław Główny eksplorują różnorodne wątki i konteksty, badając własne relacje ze światem, tracącym po raz kolejny swoją kruchą stabilność. Interesującym jest jak artyści opiszą, jak zaktualizują interesujące nas pojęcie. Czy uzewnętrznią poczucie niewiary w posiadanie wpływu na kształt współczesności i swój własny los, poczucie alienacji i niekończącego się smutku czy zdystansują się od sentymentalnych urojeń, obcych obecnej generacji. Jaką ideę na przełamanie niemocy i dyssatysfakcji znajdą lub zbudują?
Na
wystawie w przestrzeniach BWA Wrocław Główny zobaczymy blisko
sześćdziesiąt prac. Artyści wykorzystają różnorodne strategie
artystyczne w obszarach szeroko rozumianej definicji rysunku. Część
z nich to klasyczne działania rysunkowe na papierze, inne realizują
ideę „myślenia rysunkowego” w obszarze mediów cyfrowych;
zobaczymy również obiekty i działania performatywne. Intencją
organizatorów Triennale było zaproponować publiczności możliwie
szeroki przegląd najciekawszych praktyk i strategii rysunkowych,
ukazać najbardziej aktualne trendy we współczesnym rysunku i
współczesnej sztuce.
kuratorka: Patrycja
Sap
artyści: Paweł Baśnik, Marta Bełkot, Lasma Bringina,
Piotr Bzdęga, Czesław Chwiszczuk, Tomasz Dobiszewski, Monika
Drożyńska, Łukasz Gierlak, Dejan Grba, Grupa Amen, Marek Grzyb,
Jerzy Hejnowicz, Michał Jakubowicz, Živilė Jasutytė, Anna
Juszczak, Bartłomiej Kociemba, Mateusz Kokot, Piotr Kopik, Jerzy
Kosałka, Julia Królikowska, Ewa Kulesza, Dominik Litwin, Izabela
Łęska, Weronika Michalska, Anita Mikas, Jan Mioduszewski, Daisuke
Nishijima, not a Number, Adam Nowaczyk, Anna Orbaczewska-Niedzielska,
Magdalena Parfieniuk, Mariya Pavlenko, Katarzyna Piątek, Michał
Pietrzak, Paulina Poczęta, Dominik Podsiadły, Hanna Rozpara, Irmina
Rusicka & Kasper Lecnim, Magdalena Sadłowska, Jędrzej
Sierpiński, Piotr Skowron, Jakub Słomkowski, Jarosław Słomski,
Justyna Smoleń, Aleksandra Sojak-Borodo, Radosław Szlęzak, Olga
Śliwa, Iga Świeściak, Artur Tajber, Bogdan Topor, Sebastian
Trzoska, Michalina Wawrzyczek-Klasik, Andrzej Wieteszka, Jack
Williams, Katarzyna Wójcicka, Martyna Zaradkiewicz, Olga Ząbroń,
Piotr Żaczek
—–
Borderline
14.06
– 15.09.2019, Muzeum Współczesne Wrocław
otwarcie:
14.06.2019, g. 20:00
wystawa główna Triennale Rysunku Wrocław 2019
Wystawa poświęcona imaginacyjnemu, spekulatywnemu i kreacjonistycznemu aspektowi sztuki rysunkowej. Jej fabuła budowana jest w granicach pomiędzy bezpieczeństwem a lękiem, fantazją i paranoją, jawą a snem, jak również między wizualnym a konceptualnym wymiarem rysunku. Istotną rolę w tym projekcie odgrywa historia i przestrzeń budynku Muzeum.
Wystawa „Borderline” poświęcona jest imaginacyjnemu, spekulatywnemu i kreacjonistycznemu aspektowi sztuki rysunkowej. W jej ramach można przyjrzeć się praktykom rysunkowym służącym do obrazowania tego, czego rysownik / rysowniczka nie może / nie chce zobaczyć bezpośrednio, a także tego, czego nie ma – i nie było, choć nie wykluczone, że kiedyś jeszcze może się zdarzyć.
Termin borderline określa rodzaj zaburzenia osobowości; psychiatrzy lokują je między nerwicą i psychozą.
Borderline jest stosunkowo młodym rozpoznaniem, ale coraz częściej diagnozowanym, zwłaszcza w tak zwanych społeczeństwach rozwiniętych. Zjawisko zaczyna przybierać rozmiary pandemii.
Czy to kwestia zaostrzonych kryteriów diagnostycznych? Czy raczej należy szukać etiologii borderline we współczesnym porządku społecznym i późnonowoczesnej cywilizacji? Kryzys poznawczy wynikający z nadmiaru informacji i deficytu możliwości ich weryfikowania, kapitalistyczna konkurencja, galopująca zmienność świata, spiskowe teorie i katastroficzne nastroje – to wszystko składa się na kulturę, która sama zdaje się wykazywać cechy osobowości borderline.
Pojęcie borderline, które oprócz zaburzenia osobowości przywoływać może podstawową figurę rysunkową, linię wyznaczającą granicę między rysunkiem i nie-rysunkiem, służy za metaforę pewnej sytuacji artystycznej, emocjonalnej i społecznej.
Podążając tropami wyznaczanymi przez artystów biorących udział w „Borderline” poruszać należy się szlakami trzech przewodnich dla wystawy wątków.
Pierwszy wiąże się z pytaniem o potencjał rysunku powstającego w oderwaniu od bezpośredniej relacji do świata zewnętrznego wobec świadomości rysownika.
Drugi to kwestia wykorzystania tak pojętych, pozornie odwróconych/odciętych od rzeczywistości praktyk jako alternatywnych narzędzi poznania – eksploracji indywidualnych fantazmatów, wyobrażeń, afektów i lęków.
Trzeci wątek to problem przekładu osobistego wymiaru prezentowanych na wystawie działań rysunkowych na sferę życia zbiorowego, czyli pytanie o naturę relacji, w jakiej refleksja i wyobraźnia rysunkowa pozostaje z emocjonalną, egzystencjalną i polityczną kondycją współczesnego społeczeństwa.
*
Ramą dla prezentowanych na „Borderline” rysunkowych gestów jest przestrzeń schronu przeciwlotniczego z czasów II wojny światowej. Monumentalny z zewnątrz i klaustrofobiczny wewnątrz, obiekt służy dziś za siedzibę Muzeum Współczesnego Wrocław. Pozbawione okien pancerne mury zostały zbudowane, aby chronić tych, którzy wejdą do środka. W rezultacie na wystawie zarówno dzieła sztuki, jak i widzowie znajdują się w izolacji od świata zewnętrznego. W kontekście wystawy schron, w którego nawias zostaje wzięta ekspozycja, służy nie tylko jako tło narracji, lecz również jej metaforyczny element – dialektyczna figura schronienia i izolacji, bezpieczeństwa i opresji, autonomicznego mikrokosmosu i oblężonej twierdzy. W jej murach podjęta zostaje refleksja nad rysunkiem pojętym jako praktyka myślenia, wymyślania, a nawet zmyślenia.
Być może świata za murami muzeum już nie ma, albo przeciwnie, istnieje, lecz w zupełnie innej postaci, niż ta, którą znaliśmy. Być może świat trzeba narysować od nowa.
artystki
/ artyści: Nils Atallah, Wojciech Bąkowski, Piotr Bosacki, Joaquín
Cociña, Krzysztof Gil, Zofia Gramz, Agnieszka Grodzińska, Juliana
Höschlová, Kornel Janczy, Bartek Kiełbowicz, Łukasz Korolkiewicz,
Jarosław Kozłowski, Cristóbal León, Róża Litwa, Jacek
Markiewicz, Magda Moskwa, Zbigniew Rogalski, Irmina Rusicka &
Kasper Lecnim, Michał Slezkin, Bartosz Zaskórski
aranżacja
przestrzeni: Fabien Lede
kurator: Stach Szabłowski
wydarzenia
towarzyszące:
15.06, g. 15:00 Oprowadzanie kuratorskie
—
23.06,
g. 13:30 Mapa skarbów, zajęcia dla dzieci od lat 4
6.07, g.
15:00 Nieskończony, warsztaty międzypokoleniowe
20.07, g.
15:00 Portret rodzinny, zajęcia dla dorosłych
Prowadzenie:
Sylwia Owczarek
—–
Kongres
rysowników / Święto wybaczania. Paweł Althamer
Działania
rysunkowe i wystawa w ramach Triennale Rysunku Wrocław
2019
działania rysunkowe:
21–23.06.2019
wystawa czynna do 31.07.2019
witryny
galerii Awangarda BWA Wrocław, ul. Wita Stwosza 32
Jednym z najważniejszych wydarzeń Triennale Rysunku Wrocław 2019 jest Kongres Rysowników, który poprowadzi Paweł Althamer na witrynach galerii Awangarda BWA Wrocław.
Historia organizowanych w wielu miastach świata Kongresów rozpoczęła się w 2012 roku, kiedy podczas 7. Berlińskiego Biennale Sztuki Paweł Althamer przekształcił przestrzeń niewykorzystywanego do celów liturgicznych kościoła św. Elżbiety w forum wymiany myśli, poglądów, manifestacji wolnej od hierarchizowania i cenzury wypowiedzi. W ciągu kilku tygodni powstały na ścianach i na podłodze obiektu gęste struktury różnorodnych notacji, małych i większych rysunków uzupełnianych słownymi komentarzami. Kolejne Kongresy odbyły się między innymi w Pekinie, Nowym Yorku, Turynie, Kijowie, Gdańsku, Nikozji i w innych miejscach.
Do udziału we wrocławskim Kongresie zostaną zaproszeni artyści związani z BWA Wrocław. Wypowiedzą się oni między innymi na temat skomplikowanych relacji i uwarunkowań, w wyniku których galeria Awangarda BWA Wrocław straciła (na czas dłuższy lub bezpowrotnie) swoją dotychczasową lokalizację w centrum miasta oraz na temat miejsca kultury we współczesnej aglomeracji miejskiej. Trzydniowy kongres uwieńczony zostanie ceremonią wybaczania.
kurator:
Paweł Jarodzki
organizator: Akademia Sztuk Pięknych im.
Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
współorganizator: BWA
Wrocław
—–
Un-Home
/ Moving Stones. Filip Berte
14.06 – 5.07.2019
otwarcie:
14.06.2019, 16:00
Galeria Arttrakt, ul. Ofiar Oświęcimskich
1/1
Wystawa indywidualna laureata poprzedniej edycji konkursu Triennale Rysunku Wrocław 2019. Filip Berte koncentruje się w swoich projektach na zagadnieniu tożsamości kulturowej, kwestii wykluczeń i palącym od kilku lat w Europie problemie uchodźców. Część swojego projektu zrealizuje właśnie z nimi.
kuratorka: Daniela Tagowska
—–
W
nieporządku
27.06 – 26.07.2019
otwarcie:
27.06.2019, 18:00
Galeria
Entropia, ul. Rzeźnicza 4
Sześć wrocławskich artystek wspólnie stworzy rizomatyczny (tzn. kłączowy) rysunek na powierzchniach ścian i podłogi Galerii, zachowując przy tym wcześniejszy szkic, wykreowany przez samo życie. Rysunek, rozrastając się, przekształci się w instalację. Autorki posłużą się technikami własnymi, m.in. sidoluxografią zastosowaną podczas poprzedniej wspólnej wystawy w Entropii.
artystki:
Mira Boczniowicz, Julita Gielzak, Bożena Grzyb-Jarodzka, Alicja
Jodko, Magda Migacz, Beata Rojek
idea / koordynacja: Alicja
Jodko
produkcja wystawy: Galeria Entropia
—–
Program
Animacja
14.06 – 18.07.2019
BWA
Wrocław Główny
Podczas trwania Triennale
Rysunku Wrocław 2019 odbędą się pokazy animacji, na które złożą
się programy: „Narracja” oraz „Abstrakcja”, prezentowane
naprzemiennie, a także kilkudniowe warsztaty i pokaz realizowany
przez australijskiego niezależnego artystę i filmowca Karela
Doinga, który przedstawi własne techniki animacyjne.
kuratorzy: Maciej Bączyk, Aga Jarząb, Piotr Kardas
***
O Triennale Rysunku Wrocław 2019
14.06–15.09.2019
.
Triennale Rysunku we Wrocławiu, którego pierwsza edycja odbyła się w 1965 r., to wydarzenie o najdłuższej historii, pośród innych konkursów i wystaw rysunkowych w Polsce i środkowej Europie. Nadchodzące Triennale obejmuje: open call i wystawę konkursową pod hasłem „Weltschemerz”, wystawy zbiorowe i indywidualne, prezentacje, przeglądy, sympozjum naukowe, warsztaty, spotkania.
Głównymi celami Triennale Rysunku Wrocław jest zaprezentowanie najwartościowszego i możliwie pełnego spektrum działań w obszarze rysunku współczesnego oraz promocja debiutujących artystów. W czerwcu Wrocław staje się europejską stolicą współczesnego rysunku. Triennale silnie wzmacnia rangę tej dyscypliny sztuki, akcentując ważność jej immanentnych cech i promuje współczesne rozumienie rysunku jako całości warsztatowo-pojęciowej o intermedialnym charakterze, skupiając na sobie uwagę także tej części młodego pokolenia, które chętnie skorzysta z oferty obejmującej m.in. multimedia.
Triennale Rysunku we Wrocławiu od ostatniej edycji realizuje ambicje bycia najciekawszym i najważniejszym przeglądem tego rodzaju w Europie.
Organizator: Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu