czwartek, 28 marcaKrajowy Przegląd Samorządowy
Shadow

Temat główny: Wiolonczela

Międzynarodowa Akademia Wiolonczelowa (MAW) to jedno z niewielu wydarzeń w Europie skierowanych do wiolonczelistów z całego świata. Wrocławski koncert 27 lipca w Narodowym Forum Muzyki.

MAW pełni przede wszystkim funkcję edukacyjną, przyjmując jednocześnie formę festiwalu. W ramach MAW organizowane są koncerty z bardzo szerokim repertuarem. W ich programach znajdują się zarówno utwory barokowe, jak i jazz oraz muzyka współczesna. MAW stworzono, by przybliżyć publiczności świat zespołów wiolonczelowych oraz wspomóc talenty pragnące doskonalić grę na tym instrumencie.

Pomysłodawcą i organizatorem Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej jest zespół Polish Cello Quartet. Powstał on w 2011 roku z inicjatywy wybitnych polskich wiolonczelistów: Tomasza Darocha, Wojciecha Fudali, Krzysztofa Karpety i Adama Krzeszowca. W ich repertuarze znajdują się głównie dzieła oryginalnie skomponowane na kwartet wiolonczelowy. Repertuar ten jest stale powiększany o utwory pisane współcześnie przez kompozytorów polskich i zagranicznych, m.in. przez Agatę Zubel, Artura Zagajewskiego, Piotra Mossa czy Annelies Van Parys.

Lipcowy koncert rozpoczną wykonania opracowań utworów Fryderyka Chopina przygotowane specjalnie z myślą o Polish Cello Quartet. W programie znalazło się sześć bardzo odmiennych kompozycji:_ Walc cis-moll_ op. 64 nr 2, _Nokturn cis-moll_ op. posth.,_ Preludium gis-moll_ op.28 nr 12, _Preludium Des-dur_ op. 28 nr 15, Mazurek F-dur op. 68 nr 3 oraz _Walc Des-dur_ op. 64 nr 1. Następnie zabrzmi _Louange à l’Éternité de Jésus_ (_Uwielbienie wieczności Jezusa_), czyli piąte ogniwo dzieła zatytułowanego _Quatuor pour la fin du temps_ (_Kwartet na koniec czasu_) autorstwa Oliviera Messiaena. Historia powstania tego utworu jest dramatyczna. Kompozytor napisał kwartet, kiedy był więźniem w niemieckim obozie jenieckim Stalag VIII-A w Zgorzelcu z myślą o współwięźniach muzykach, zaś prawykonanie miało miejsce na świeżym powietrzu w połowie stycznia 1941 roku. Wysłuchało go wówczas przeszło czterystu więźniów i strażników, a kompozytor wspominał, że żadne z jego dzieł nie spotkało się nigdy z taką atencją. Fragment, który zostanie zaprezentowany podczas koncertu, to powolna, tęskna kantylena wiolonczeli, grana na tle jednostajnych akordów fortepianu (które zostaną zastąpione przez zespół wiolonczel). Koncert zwieńczy prawykonanie _Sentieri interrott_i (_Szlaki przerwane_) – utworu autorstwa włoskiego kompozytora Francesco Bottigliero. Jest to dzieło przeznaczone na cztery wiolonczele solo i orkiestrę wiolonczelową.

27 lipca 2021, wtorek, godz. 20, NFM, Sala Główna

Cellos meet Chopin

Wykonawcy:

Francesco Bottigliero – dyrygent
Julius Berger – wiolonczela
Polish Cello Quartet:
Tomasz Daroch, Krzysztof Karpeta, Adam Krzeszowiec, Wojciech Fudala –
wiolonczele
Orkiestra Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej

Program:

F. Chopin _Walc cis-moll_ op. 64 nr 2, _Nokturn cis-moll_ op. posth.,
_Preludium gis-moll_ op.28 nr 12, _Preludium Des-dur_ op. 28 nr 15,
_Mazurek F-dur_ op. 68 nr 3, _Walc Des-dur_ op. 64 nr 1 (opr. na kwartet
wiolonczelowy zadedykowane Polish Cello Quartet: P. Moss, S. Meck, L.
Kołodziejski)

Wykonawcy:
Polish Cello Quartet:
Tomasz Daroch, Krzysztof Karpeta, Adam Krzeszowiec, Wojciech Fudala –
wiolonczele

O. Messiaen _Louange à l’éternité de Jésus_ z _Quatuor pour la fin
du temps_ (opr. na wiolonczelę solo i orkiestrę wiolonczelową
orkiestrę: F.J. Herfert)
Wykonawcy:
Julius Berger – wiolonczela
Orkiestra Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej

F. Bottigliero – _Sentieri interrotti_ na cztery wiolonczele i
orkiestrę wiolonczelową (prawykonanie)
Wykonawcy:
Francesco Bottigliero – dyrygent
Polish Cello Quartet:
Tomasz Daroch, Krzysztof Karpeta, Adam Krzeszowiec, Wojciech Fudala –
wiolonczele
Orkiestra Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej

Fot. Sławek Przerwa