piątek, 29 marcaKrajowy Przegląd Samorządowy
Shadow

Tag: Opera Wrocławska

SuperFaust

Po szkole. Po pracy
Dwadzieścia lat temu, gdy gmach opery był remontowany, dyrektor Ewa Michnik postawiła na nową dla Wrocławia – i nie tylko! – operową jakość. Superspektakl, megawidowisko… Pierwsza była Aida. A potem kolejne operowe superprzeboje, z wagnerowską tetralogią łącznie, zamykały kolejne operowe sezony. Nowy dyrektor wrocławskiej opery Marcin Nałęcz-Niesiołowski te tradycje postanowił kontynuować. Pierwszy sezon nowej wrocławskiej dyrekcji operowej zamknął megaprzebój, operowy hit wszech czasów – Faust Gounoda, z którym popularnością może równać się chyba tylko Carmen. Mefista Złotego cielca i Serenadę znamy wszyscy – jak arię torreadora. Reżyserka spektaklu Beata Redo-Dobber stanęła przed zadaniem trudnym niezwykle – Hala Stulecia ma bowiem swoje wymagania – i poradziła sobie...

Od bajki do moralitetu…

Uncategorized
Czerwiec – schyłek operowego sezonu – poprowadzi nas od bajki do moralitetu. Od Pchły Szachrajki do Fausta… Już wiemy, że początek tej drogi był udany. „Chcecie bajki – oto bajka! Była sobie Pchła Szachrajka“ – tak rozpoczyna się jeden z najpopularniejszych utworów w całej polskiej literaturze dziecięcej. – Trudno mi sobie wyobrazić, jak dzieci mogły kiedyś dorastać bez bajek Brzechwy! Bo to już kolejne pokolenie młodych Polaków, które uwielbia tego autora. Ja sama do dzisiejszego dnia jestem pod jego urokiem – opowiada Anna Seniuk, która w Operze Wrocławskiej przygotowała spektakl z tekstem Brzechwy i muzyką Macieja Małeckiego. Pchła Szachrajka postanowiła wystąpić teraz w Operze Wrocławskiej z zawodowymi śpiewakami, ponownie z muzyką swojego ulubionego kompozytora. Pchlim wy...

Premierowy kwiecień

Uncategorized
Najpierw metafizyka i pytania o to, co najważniejsze… Potem – powrót do pięknej baśni, radosnej, ale i mądrej… I spojrzenie na teatralną materię twórców obu spektakli inne niż to, do którego przywykliśmy. Trzynasty kwietnia, Wielki Czwartek – początek Triduum Paschalnego… Na scenie Opery Wrocławskiej premiera – Requiem d-moll Wolfganga Amadeusza Mozarta w wersji baletowej. Idę do opery, a w tzw. tyle głowy mam: jasne, Requiem jak najbardziej, ale po co balet? Odpowiedź znam po spektaklu: znakomita, pełna znaczeń, opowiadająca dramat śmierci, pokazująca ludzką słabość i moc, wspólnotę i osobność choreografia Jacka Tyskiego zbudowała świat mistyczny, świat stawiania pytań i szukania odpowiedzi. Tancerze – i jako zespół, i jako soliści – byli bezbłędni, a przecież stali p...

Rzecz o miłości trudnej

Uncategorized
Femme fatale to opowieść o miłości trudnej. Takiej, która źle się może skończyć i źle się kończy, opowieść o kobiecie, co to chyba niedobra z niej kobieta była… Dwa utwory – Manuela de Falli El amor brujo i Carmen – suita Rodiona Szczedrina, oparta na tematach z wielkiego dzieła Bizeta. Dwa spojrzenia na dzieje kobiety i dzieje miłości. Łączy je hiszpańskość. A w wizji choreografa, Jacka Tyskiego, łączy je też jedna bohaterka – Carmen właśnie, zaś aby ową hiszpańskość podkreślić, Jacek Tyski wprowadził do baletu elementy flamenco. Na scenie wrocławskiej opery El amor brujo – twórcy spektaklu zrezygnowali z tradycyjnego polskiego tytułu Czarodziejska miłość – nie jest historią kobiety, która aby znów pokochać, musi odpędzić od siebie ducha dawnego kochanka, lecz opowieś...

Czym skorupka za młodu…

Uncategorized
Wiadomo, jak za młodu owa skorupka – czyli dziecko – nasiąknie miłością do muzyki i teatru, to z dziecięctwa wyszedłszy, też w operowym fotelu się umości. Ale skłonienie do owego nasiąkania to rzecz nieprosta, wymagająca wiele wyobraźni… Szczęśliwie okazało się, że nie zabrakło jej twórcom spektaklu, opartego na mozartowskim Czarodziejskim flecie, który – przesunięty w stronę popbaśniowości – jest ciekawą propozycją dla dziecięcego widza. W krainie czarodziejskiego fletu – bo taki tytuł nosi przedstawienie przygotowane w koprodukcji m.in. z Teatrem Wielkim Operą Narodową – to opowieść oparta na głównych wątkach mozartowskiego dzieła, wspartych dodatkowymi postaciami – dyrygenta, tancerki, postaciami potrzebnymi, bowiem w założeniu reżyserki spektaklu, Beaty Redo-Dobber, ma być...

Koncert zagadka

Uncategorized
Dzień Kobiet jest świętem obchodzonym na całym świecie na różne sposoby. W Polsce celebrowano je z różnych natężeniem w zależności od epoki, w okresie PRL eksploatowane było przy pomocy zwykle tych samych elementów. Goździk, rajstopy, akademia – do dziś wielu kobietom z tym kojarzy się 8 marca. Opera Wrocławska wychodzi naprzeciw utrwalonym stereotypom, puszczając oko w stronę przeszłości. Z jednej strony nawiązuje do tradycji oficjalnego świętowania Dnia Kobiet, z drugiej – chce do zwyczajowych akademii podejść w świeży, niestandardowy sposób. Opera Wrocławska zaprasza na koncert – niespodziankę. 8 marca 2017 o godzinie 19.00 odbędzie się Gala operowa z okazji Dnia Kobiet, podczas której goście stopniowo sami rozszyfrowywać będą zagadki repertuaru. Za jedyną podpowiedź przed ko...

W krainie czarodziejskiego fletu

Uncategorized
Najnowsza premiera Opery Wrocławskiej stawia na współuczestnictwo w kulturze wielu pokoleń odbiorców. To spektakl w charakterze familijny, skierowany w równym stopniu do dorosłych, jak i do dzieci. W krainie czarodziejskiego fletu jest opracowaniem Czarodziejskiego fletu – słynnej opery Wolfganga Amadeusa Mozarta. Za reżyserię odpowiada Beata Redo-Dobber, przez wiele lat związana z krakowskim Starym Teatrem oraz Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie. Jej pomysły inscenizacyjne, nadające zapętlonej akcji Czarodziejskiego fletu wyraźną linię fabularną, wprowadzają współczesnego widza w świat kanonicznej pozycji operowej. Ważna jest też rola strony językowej – współczesna polszczyzna pozwala na przyswojenie treści dzieła przez odbiorców w każdym wieku. Scenografia autorst...

Marzenia i fantazje

Uncategorized
Zmiany pór roku dotykają także opery. Latem plener, z początkiem sezonu – hity premierowe i nie tylko. Przełom roku – Dziadek do orzechów. Karnawał – lżejsza muza, choć nie tylko. Cykl czytelny i bardzo przez operomanów lubiany. Dziadek do orzechów (20-22.01) – baletowa baśń Czajkowskiego, która na całym świecie jest prezentem od teatrów muzycznych dla najmłodszych widzów. Tak przynajmniej wygląda to na pierwszy rzut oka… Ale ilu z nas uderzy się w pierś i uczciwie przyzna, że baśnie są im obojętne? Że świat zbudowany z marzeń i fantazji dla dorosłego jest nieważny? Jeśli ktoś będzie przekonywał, że to świat tylko dla dzieci, to albo nie wie, co mówi, albo mija się z własnym sercem i marzeniami. Na szczęście zespół Opery Wrocławskiej wie, że Dziadek do orzechów to coś ...

Teatr otwarty

Uncategorized
Rozmowa z Marcinem Nałęcz-Niesiołowskim, dyrektorem Opery Wrocławskiej – Teatr operowy to bardzo skomplikowany organizm… Przejął pan niedawno kierowanie tym organizmem i odpowiedzialność za jego stan. Jaką wizję rozwoju wrocławskiej opery pan widzi? – Przedstawiłem swoją wizję kierowania teatrem w czasie procedury konkursowej i jest to wizja teatru otwartego na współpracę z innymi teatrami, krajowymi i europejskimi… Wizja realizowania kolejnych premier poprzez koprodukcje, współpracę i otwieranie się na realizatorów z zewnątrz. Wynikiem takiej współpracy jest najbliższa grudniowa premiera – Trubadur Giuseppe Verdiego, przygotowany wspólnie z Łotewską Narodową Operą i Baletem z Rygi. Kolejna wspólna premiera – Kopciuszek Gioacchino Rossiniego – będzie powstawać w koprod...

Opowieści o dwóch damach

Uncategorized
Listopadowe wieczory to wymarzony czas na wizytę w operze. Operze Wrocławskiej. Długie jesienne wieczory aż się proszą bowiem o zagospodarowanie sztuką, o pozwolenia sobie na wzruszenia, jakie sztuka operowa dać może. A co nas wzrusza najbardziej? Oczywiście – nieszczęśliwa miłość. Oto Łucja – kocha bezgranicznie Edgara, ale intrygi brata, którego pcha do kłamstwa finansowy i polityczny interes, doprowadzają ją do ślubu z kimś niekochanym. Ale ukochany Edgar wcale Łucji nie zdradził, jego miłość jest mocna jak skała… Oczywiście, wszystko to prowadzi do tragicznego końca: Łucja popada w szaleństwo, zabija męża. A Edgar sam odbiera sobie życie, dowiedziawszy się, że Łucja zmarła. Tragiczną historię Łucji z Lammermooru opowiedział Walter Scott, a operę opartą na romantycznej pow...