czwartek, 27 lutegoKrajowy Przegląd Samorządowy
Shadow

Tag: NFM

Akademia Beethovenowska w Narodowym Forum Muzyki

Akademia Beethovenowska w Narodowym Forum Muzyki

Po szkole. Po pracy
250. rocznica urodzin Ludwiga van Beethovena to wyjątkowa okazja do bliższego poznania twórczości jednego z największych geniuszy w całej historii muzyki. W obchody aktywnie włącza się także Narodowe Forum Muzyki, organizując Akademię Beethovenowską. Tak o festiwalu wypowiada się jego dyrektor programowy Jarosław Thiel: „Rewolucje. Te polityczne bardzo często przynosiły korzyść jedynie wybranym, kosztem dramatu wielu innych ludzi, dlatego też zrobienie rachunku zysków i strat jest w ich przypadku tak niezwykle trudne. Te muzyczne wydają się w ocenie nie mniej ambiwalentne. Na szczęście jednak ich skutkiem było co najwyżej kilka obdartych pięści i nosów co bardziej krewkich miłośników takiego czy innego stylu muzycznego – bezpośredniej krzywdy nikomu nie wyrządzały. A mimo to zm
Cieszę się, że muzyka polska jest obecna w świecie

Cieszę się, że muzyka polska jest obecna w świecie

Po szkole. Po pracy
O nominacjach albumów NFM do prestiżowej nagrody ICMA, o trasie koncertowej po Stanach Zjednoczonych, a także o nowych koncertach w repertuarze opowiada dyrektor Narodowego Forum Muzyki Andrzej Kosendiak Andrzej Kosendiak – Dwa albumy zespołów związanych z NFM, zarejestrowane pod pana dyrekcją, zostały właśnie nominowane do International Classical Music Awards 2020. Jaka muzyka zwróciła uwagę decydentów? – W tym roku otrzymaliśmy już dwie nagrody ICMA, są one przyznawane przez grupę niezależnych, wybitnych fachowców. Cieszy to tym bardziej, że w kolejnej edycji na rok 2020 także znalazły się nasze płyty. Są to dwa albumy: z oratorium Giovanniego Bononciniego La decollazione di San Giovanni Battista oraz z muzyką polską autorstwa Marcina Mielczewskiego – to druga nagrana przez Wro
MUSIC FIRST

MUSIC FIRST

Po szkole. Po pracy
Muzyka I Rzeczypospolitej. Music of the First Commonwealth Seria płyt z utworami polskich kompozytorów XVII i XVIII wieku w wykonaniu Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka jest wydawana przez Narodowe Forum Muzyki i CD Accord od 2012 roku. Cykl tworzą po dwa albumy z dziełami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Bartłomieja Pękiela i Marcina Mielczewskiego oraz płyty poświęcone Marcinowi Józefowi Żebrowskiemu i Stanisławowi Sylwestrowi Szarzyńskiemu. Jeszcze kilkanaście lat temu wiele utworów prezentowanych na tych albumach nie było znanych. Dzieła są wykonywane w takich opracowaniach, w jakich były lub mogły być grywane przed stuleciami. O wartości serii świadczy też pieczołowicie zaprojektowana i spójna szata graficzna oraz zawarte w materiałach eseje, których
Sezon 2019/2020 w Narodowym Forum Muzyki

Sezon 2019/2020 w Narodowym Forum Muzyki

Z regionów
Nowy sezon artystyczny w Narodowym Forum Muzyki to moc atrakcji dla każdego melomana. W ofercie znajdują się koncerty, które zadowolą nawet najbardziej wymagających oraz wybrednych odbiorców. Na brak silnych wrażeń na pewno nie będą mogli narzekać wielbiciele pianistyki. Podczas pierwszego w tym sezonie koncertu NFM Filharmonii Wrocławskiej wystąpi Barry Douglas, zwycięzca Konkursu im. Piotra Czajkowskiego w 1986 roku, założyciel oraz dyrektor artystyczny Camerata Ireland, a także dyrektor artystyczny Clandeboye Festival. Pianista zaprezentuje swoją interpretację Koncertu a-moll Roberta Schumanna. Do stolicy Dolnego Śląska powróci rosyjska artystka Elizabeth Leonskaja, a w jej wykonaniu usłyszymy IV Koncert G-dur Ludwiga van Beethovena. III Koncert Béli Bartóka zaprezentuje z kolei Pi
54. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans

54. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans

Po szkole. Po pracy
54. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego Południe 6-15 września 2019 Wrocław i Dolny Śląsk Andrzej Kosendiak – dyrektor generalny Giovanni Antonini – dyrektor artystyczny 6.09.2019, piątek, godz. 19.00 Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja Hymny Kościoła koptyjskiego Wykonawcy Michael Ghattas – dyrygent Radi Morcos – kantor Coptic Orthodox Church Choir of Sacred Music Program Hymny Kościoła koptyjskiego 6.09.2019, piątek, godz. 19.00 Szczawno-Zdrój, Teatr Zdrojowy im. Henryka Wieniawskiego Domenico Scarlatti – Ptolemeusz i Aleksander Wykonawcy Jarosław Thiel – dyrygent Soliści – uczestnicy 44. Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej Wrocławska Orkies
Muzyka jest językiem znaków

Muzyka jest językiem znaków

Po szkole. Po pracy
Z Pierrem Jodlowskim, dyrektor artystycznym Festiwalu Musica Electronica Nova rozmawia Joanna Zubel – Który koncert na festiwalu Musica Electronica Nova poleciłby pan osobom nieznającym dotąd twórczości współczesnej? – Polecałbym przyjście na trzy, cztery wydarzenia, bo wszystkie są powiązane tematem znaków. Zadamy sobie pytania, czy dziś potrzebujemy znaków? Od kiedy ich potrzebujemy? Gdybyśmy nagle usunęli symbole wokół nas – ikony w telefonach, znaki drogowe – zginęlibyśmy. Muzyka też jest językiem znaków. https://youtu.be/iWHZuM-mxmg Musica Electronica Nova trailer – Znaki drogowe mają określone znaczenie, a muzykę każdy może zinterpretować inaczej. – Znaki na ulicy muszą pełnić funkcje, powinny być jednoznacznie rozumiane. Jednak pomyślmy o malowidłach w jaskiniach: n

Nowy rok, nowe stulecie

Po szkole. Po pracy
Narodowe Forum Muzyki repertuar ma bogaty… Jest wiele kluczy, wedle których można koncerty te wybierać, a wśród tych kluczy klucz szczególny: klucz początku – początku roku i początku stulecia niepodległej Rzeczypospolitej. Dwa koncerty, dwa otwarcia. Pierwszy z nich to jeden z trzech koncertów trzeciego już Festiwalu Noworocznego NFM. Siódmego stycznia o godzinie 19 wkroczymy muzycznie w nowy rok wraz z Wolfgangiem Amadeuszem Mozartem. Mozartem będzie… Jerzy Stuhr, który wcieli się w rolę niepokornego kompozytora, odczyta jego listy i przedstawi życie prywatne, zaś opowiadać Mozarta jego muzyką będzie fantastyczny zespół dęty Amadeus Wind Ensamble, utworzony w zeszłym roku przez członków London Symphony Orchestra oraz polskich muzyków, by upamiętnić 225. rocznicę śmierci austri

Różnorodność – klucz do NFM

Po szkole. Po pracy
Z Andrzejem Kosendiakiem, dyrektorem Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu rozmawia Anita Tyszkowska – W czasie tegorocznej Wratislavii Cantans zachwyciły mnie Widma Moniuszki w wersji operowej… Z jednej strony znakomite muzycznie, z drugiej – fascynujące teatralnie. Był to spektakl naprawdę niesamowity, który budził jedną jeszcze – poza radością odbioru świetnego dzieła – refleksję nad zmianami, tak Wratislavii, jak i samego Narodowego Forum Muzyki. Wratislavia rozszerzyła skrzydła, którymi przygarnia muzykę, podobnie – NFM, którego program zrobił się nieprawdopodobnie różnorodny. Wystarczy choćby popatrzeć na programy koncertów – w jednym Vivaldi i Rafał Augustyn, Bach i Hanna Kulenty… – Chcę, żeby tak było! Jest tak wielkie bogactwo różnych

Jazztopad z rabatem

Po szkole. Po pracy
Czternasta edycja Jazztopadu we Wrocławiu (17-26.11.2017) będzie obfitować w ważne premiery i występy znakomitych artystów – zarówno młodych, jak i już od dawna cenionych. Festiwal rozpocznie się od premiery płyty Macieja Obary, trzeciego artysty w historii polskiego jazzu (po Tomaszu Stańko i Trio Marcina Wasilewskiego) zaproszonego do współpracy przez samego Manfreda Eichera z ECM. Tego samego dnia swoje prawykonanie będzie miała kompozycja Terence’a Blancharda, inspirowana twórczością Herbiego Hancocka. Tego legendarnego pianistę będziemy mieli natomiast okazję usłyszeć w trakcie finałowego koncertu Jazztopadu. Pierwszy weekend festiwalu przyniesie kolejną premierę - utwór Vijaya Iyera napisany dla Lutosławski Quartet, a także koncert nietuzinkowego Shabaka And The An