sobota, 2 listopadaKrajowy Przegląd Samorządowy
Shadow

Tag: Andrzej Kosendiak

Zmiany na czele Wratislavii Cantans

Zmiany na czele Wratislavii Cantans

Po szkole. Po pracy
W imieniu Olgi Humeńczuk, dyrektorki Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu, informujemy, że maestro Andrzej Kosendiak obejmuje stanowisko dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego. Jednocześnie miło nam ogłosić, że ścisła współpraca z maestrem Giovannim Antoninim, dotychczasowym dyrektorem artystycznym Wratislavii Cantans, będzie kontynuowana, gdyż zostaje on artystą rezydentem w NFM. Pozwoli to częściej niż dotychczas cieszyć się koncertami tego wspaniałego muzyka oraz jego znakomitego zespołu Il Giardino Armonico. Andrzej Kosendiak Fot. Łukasz Raichert * * * Andrzej Kosendiak to dyrygent i pedagog, jeden z najaktywniejszych muzyków i organizatorów życia muzycznego w Polsce. Jest absolwentem ...
Christoph Eschenbach. Powrót do Wrocławia

Christoph Eschenbach. Powrót do Wrocławia

Po szkole. Po pracy
Przez ostatnie sześć sezonów NFM Filharmonią Wrocławską kierował Giancarla Guerrero, dyrygent kostarykańsko-amerykański, wielokrotny zdobywca nagrody Grammy. O tym, że odchodzi, wiemy już od jakiegoś czasu. W pierwszych dniach stycznia dowiedzieliśmy się, kto go zastąpi. 1 września 2024 roku stanowisko dyrektora artystycznego Narodowego Forum Muzyki Filharmonii Wrocławskiej obejmie maestro Christoph Eschenbach. Podczas spotkania 5 stycznia w Narodowym Forum Muzyki Andrzej Kosendiak, dyrektor NFM, podpisał umowę z maestrem Christophem Eschenbachem, który 1 września 2024 roku obejmie stanowisko dyrektora artystycznego NFM Filharmonii Wrocławskiej i będzie pełnił tę funkcję do końca sezonu 2028/2029. – Powrót do domu, do Wrocławia i dołączenie do rodziny NFM, to bardzo emocjonujący mom...
Fryderyki dla NFM

Fryderyki dla NFM

Po szkole. Po pracy
Działający w Narodowym Forum Muzyki Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka otrzymał nagrodę Akademii Fonograficznej Fryderyk 2023 w kategorii „Album roku: Muzyka dawna” za płytę „Marcin Józef Żebrowski – Vesperae in Visitatione Beatae Mariae Virgini”. Miło nam również ogłosić, że artyści Narodowego Forum Muzyki otrzymali następujące nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk 2023: – Lutosławski Quartet, który wziął udział w nagraniu „Andrzej Krzanowski – Reliefs” – nagroda Fryderyk 2023 w kategorii „Album roku: Muzyka kameralna – Duety”; – Tomasz Daroch za płytę „MONOLOGUE – Polskie utwory na wiolonczelę solo” – nagroda Fryderyk 2023 w kategorii „Album roku: Recital solowy”; – Roksana Kwaśnikowska za płytę „Pierre Rode: 24 Caprices for Solo Violin”– nagroda Fr...
International Classical Music Awards dla NFM

International Classical Music Awards dla NFM

Po szkole. Po pracy
Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu otrzymało nagrodę International Classical Music Awards 2023 za specjalne osiągnięcia. W uzasadnieniu kapituła ICMA podkreśla, że dzięki nowoczesnemu obiektowi, który spełnia najwyższe światowe standardy, a także szerokiej działalności artystycznej, NFM staje się wzorem do naśladowania. 18 stycznia jury ICMA ogłosiło zwycięzców dwudziestu sześciu nagród tegorocznej edycji. Wśród laureatów znalazł się również Karol Mossakowski. Organista, należący do młodego pokolenia wirtuozów tego instrumentu, desygnowany został do wyróżnienia przez NFM. Wiosną tego roku ukaże się album grającego na organach znajdujących się w Sali Głównej NFM artysty i NFM Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją maestra Giancarla Guerrero. - Nagroda...
Muzyka nas buduje

Muzyka nas buduje

Po szkole. Po pracy
Rozmowa z ANDRZEJEM KOSENDIAKIEM, dyrektorem Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu – Nie tak dawno – w roku 2020 – świętowaliśmy 75-lecie wrocławskiej filharmonii… I przez te 75 lat melomani wiernie filharmonii towarzyszyli. Pamiętam wypełnioną po brzegi salę przy Piłsudskiego. Teraz o wiele większa Sala Główna Narodowego Forum Muzyki też często pęka w szwach… Jak to się dzieje, dlaczego chcemy słuchać muzyki na żywo i dlaczego warto w ogóle muzyki słuchać? – Kiedyś łatwiej byłoby mi odpowiedzieć na to pytanie – wsłuchiwanie się w sposób wykonania utworu, refleksja nad tym była dla mnie jednym z elementów edukacji zawodowej. Ciekaw byłem, jak wykonane i zinterpretowane zostanie dane dzieło. Chciałem poznawać nowe kompozycje. Teraz jest trochę inaczej: jeśli przychodzę na koncert, to ...
Gwiazda Europy. Koncerty z okazji obchodów Roku Edyty Stein

Gwiazda Europy. Koncerty z okazji obchodów Roku Edyty Stein

Po szkole. Po pracy
Bieżący rok ogłoszono rokiem Edyty Stein, która po śmierci została świętą i patronką Europy. Była ona bezpośrednio związana z Wrocławiem, bowiem to w stolicy Dolnego Śląska, na Przedmieściu Odrzańskim, urodziła się w 1891 roku. Podczas wojny pojmali ją hitlerowcy i zginęła śmiercią tragiczną w niemieckim obozie koncentracyjnym w Auschwitz-Birkenau. Koncerty solistów, Chóru NFM oraz Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka będą wydarzeniem honorującym pamięć o świętej. Edyta Stein zapamiętana została jako osoba uczona, poszukująca jednocześnie swojej drogi duchowej. Prowadziła szeroko pojętą działalność naukową, koncentrując się w głównej mierze wokół fenomenologii. Jej trudna droga do chrześcijaństwa prowadziła początkowo poprzez odwrócenie się od wiary, szczera chęć d...
Muzyka to przestrzeń wolności

Muzyka to przestrzeń wolności

Po szkole. Po pracy
Rozmowa z ANDRZEJEM KOSENDIAKIEM, dyrektorem Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu – Pamięta pan, jak wiele, wiele lat temu wiele, wiele razy siedzieliśmy na schodach sali ówczesnej filharmonii…? – Oczywiście, że pamiętam – wtedy funkcjonowały tzw. wejściówki, więc gdy wszystkie miejsca były wyprzedane, można było siąść na schodkach i słuchać muzyki. – To były piękne czasy naszej młodości… – Piękne, bo właśnie młodości… Ale niedawno byłem w starym budynku filharmonii i nie wygląda on wcale pięknie. Gdyby ktoś powiedział, że mamy tam wrócić, to – mimo tych muzycznych pięknych wspomnień – powiedziałbym: nigdy! Chociaż może nie „nigdy”, bo mam taki zamysł, żeby doprowadzić ten budynek do stanu używalności, zmieniając troszkę jego funkcję. Przygotowujemy aplikację do środków unijny...
Kolejna nagroda dla wrocławskich muzyków

Kolejna nagroda dla wrocławskich muzyków

Po szkole. Po pracy
Miło nam poinformować o przyznaniu nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyki 2021 zespołowi Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu Wrocław Baroque Ensemble pod kierownictwem Andrzeja Kosendiaka w kategorii „Album roku – muzyka dawna" za płytę Mikołaj Zieleński: Offertoria et communiones totius anni. Płyta Mikołaj Zieleński to kolejne wydawnictwo ukazujące się w ramach przygotowywanego przez Narodowe Forum Muzyki i CD Accord od 2012 roku cyklu, który prezentuje twórczość mistrzów polskiego renesansu i baroku pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka. Na płycie znalazł się wybór utworów z wydanego w 1611 roku w Wenecji zbioru Offertoria et communiones totius anni jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów przełomu XVI i XVII w. – Mikołaja Zieleńskiego. Album zareje...
Musica Electronica Nova – Rytuały

Musica Electronica Nova – Rytuały

Po szkole. Po pracy
Czy granice geograficzne nadal istnieją w sztuce i nowych technologiach? Czy nadal możliwe jest przenikanie się kultur, które nie doprowadzi do uniformizacji? Czy nadal jesteśmy w stanie inspirować się tradycyjnymi kulturami? Jakie miejsce zajmuje archaizm w świecie naznaczonym przez nieustanną kontrolę? To pytania, na które spróbuje odpowiedzieć tegoroczna edycja festiwalu „Czy granice geograficzne nadal istnieją w sztuce i nowych technologiach? Czy nadal możliwe jest przenikanie się kultur, które nie doprowadzi do uniformizacji? Czy nadal jesteśmy w stanie inspirować się tradycyjnymi kulturami? Jakie miejsce zajmuje archaizm w świecie naznaczonym przez nieustanną kontrolę? To pytania, na które spróbuje odpowiedzieć tegoroczna edycja festiwalu Musica Electronica Nova. Festiwal Musica ...
Czuję się przede wszystkim muzykiem

Czuję się przede wszystkim muzykiem

Po szkole. Po pracy, Promo
O początkach działalności dyrygenckiej, o fascynacji muzyką dawną i o współpracy z różnymi typami orkiestr opowiada ANDRZEJ KOSENDIAK, dyrektor Narodowego Forum Muzyki. – Jak wspomina pan swój debiut dyrygencki? Andrzej Kosendiak – Nie pamiętam tego dnia i nie wiem, kiedy to mogło być, ale na pewno dawno temu. Do dyrygentury nie wchodziłem w sposób spektakularny. Zaczynałem od prowadzenia niewielkich zespołów. Zazwyczaj było tak, że przygotowywałem jakiś program i przy okazji okazywało się, że podczas wykonania lepiej byłoby, gdyby ktoś poprowadził muzyków. To nie było tak, że nagle jako młody człowiek stanąłem przed orkiestrą symfoniczną. Działo się to stopniowo i trudno mi wyodrębnić jakiś moment, o którym mógłbym powiedzieć, że był moim debiutem. – Pana zainteresowania konc...