piątek, 24 styczniaKrajowy Przegląd Samorządowy
Shadow

Poczet królów polskich Jana Matejki

10 września – 19 października 2014


 

HONOROWY PATRONAT PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ BRONISŁAWA KOMOROWSKIEGO


 

Portrety polskich królów, dzieło Jana Matejki, zna każdy. Są na banknotach, pocztówkach, w podręcznikach historii. Oryginalne rysunki Pocztu królów polskich znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, które ze względów konserwatorskich pokazuje je bardzo rzadko. Otwierana we wrześniu wystawa to wyjątkowa okazja do bezpośredniej konfrontacji utrwalonych w masowej wyobraźni wizerunków z oryginalnym dziełem mistrza.


 

Poczet królów polskich Jana Matejki to dzieło, które w niezwykły sposób zawładnęło historyczną wyobraźnią całych pokoleń Polaków. Cykl 44 rysunków ołówkiem powstał w latach 1891-1893 jako jedna z ostatnich prac podziwianego powszechnie mistrza malarstwa historycznego. Rysunki zamówione zostały przez wiedeńskiego wydawcę Maurycego Perlesa, który chciał wydać ilustrowaną historię Polski. Matejko zaproponował ukazanie jej poprzez wizerunki władców. Prace nad cyklem rozpoczął w lutym 1890 roku. Początkowo portrety Pocztu wraz z komentarzem ukazywały się w pojedynczych zeszytach, później opublikowano wydanie luksusowe w ozdobnej okładce: Poczet królów polskich. Zbiór portretów historycznych. Rysunki Jana Matejki. Tekstem objaśniającym zaopatrzył Stanisław Smolka i August Sokołowski, Wiedeń 1893.

Pośród całego dorobku Matejki Poczet zajmuje miejsce szczególne. Od momentu jego powstania Matejkowska wizja zdominowała masową wyobraźnię. Portrety królów są nadal reprodukowane, ilustrują szkolne podręczniki, okładki zeszytów, zdobią monety i banknoty Narodowego Banku Polskiego, zarówno obiegowe, jak i wydawane okazjonalnie. Przeniknęły do kultury popularnej, pojawiają się nawet w komiksach! A jakie są naprawdę? Zobaczymy na wrocławskiej wystawie.

Wystawie towarzyszy katalog autorstwa Ewy Halawy i Grzegorza Wojturskiego, „Poczet królów polskich Jana Matejki”, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2014.