czwartek, 25 kwietniaKrajowy Przegląd Samorządowy
Shadow

Opera w centrum Warszawy

Madama Butterfly”, arcydzieło włoskiego mistrza opery Giacomo Pucciniego, które od ponad stu lat króluje w repertuarach teatrów na całym świecie, wystawiona zostanie 15 czerwca 2019 r (godz. 21), na Placu Defilad w Warszawie – miejscu goszczącego niecodzienne i nieoczywiste wydarzenia kulturalne od wielu lat.

To wydarzenie bez precedensu: jeszcze nigdy w historii Warszawy opera ta nie zabrzmiała w inscenizowanej wersji koncertowej w sercu miasta dla ponad pięciotysięcznej publiczności. Warszawska „Madama Butterfly” to również olbrzymie przedsięwzięcie logistyczno-organizacyjne: budowa samej widowni trwać będzie ponad tydzień, a próby świateł i multimediów rozpoczęły się dwa miesiące przed koncertem!

Skala projektu, wyjątkowa sceneria oraz wysoki poziom artystyczny przywodzą na myśl największe plenerowe wydarzenia teatralno-muzyczne odbywające się w miastach Włoch, Hiszpanii, Francji, Austrii i Niemiec.

Roman Osadnik, dyrektor Teatru Studio i pomysłodawca tegorocznej operowej odsłony Placu Defilad, tak mówi o tym realizowanym cyklicznie projekcie: – Tworzymy prawdziwie publiczną przestrzeń miejską, programujemy elitarne, wymagające wydarzenia w dostępnej i włączającej formie. Budujemy aspiracyjny, ale masowy program dostosowany do współczesnego trybu życia. Projekt rozwija się i inspiruje innych do podejmowania własnych inicjatyw.

Taka właśnie ma być „Madama Butterfly”: ambitna ze względu na wielkość wydarzenia; niepowtarzalna dzięki najlepszym artystom na co dzień śpiewającym w Nowym Jorku, Londynie, Paryżu, Mediolanie czy Berlinie; innowacyjna, ponieważ w takim wymiarze realizowana w Warszawie po raz pierwszy, intrygująca, bo ukazująca elitarną operę w popularnym wydaniu; i odważna jak główna bohaterka opery, która nie boi się realizować swoich marzeń.

Do tego wyjątkowego wydarzenia zaproszeni zostali światowej sławy artyści – m.in. Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna oraz Andrzej Dobber. Znakomita orkiestra Sinfonia Varsovia oraz Chór Filharmonii Narodowej poprowadzi włoski maestro Marcello Mottadelli. Spektakl wyreżyseruje Natalia Korczakowska, dyrektorka artystyczna Teatru Studio.

Obsada spektaklu:

Aleksandra Kurzak – najbardziej znany polski sopran. Laureatka wielu nagród i odznaczeń. Śpiewa regularnie na najbardziej prestiżowych scenach operowych świata m.in. w nowojorskiej Metropolitan Opera, londyńskiej Royal Opera House, mediolańskiej La Scali, paryskiej Opera de Bastille i monachijskiej Bayerische Staatsoper.

Roberto Alagna – francuski tenor, odznaczony honorowym austriackim tytułem „Kammersänger”, od wielu lat niekwestionowana gwiazda scen i estrad na całym świecie. W swoim repertuarze ma ponad 60 partii zarówno w dziełach największych mistrzów opery, jak i mniej znanych kompozytorów oraz bogaty dorobek płytowy.

Andrzej Dobber – polski baryton, laureat wielu prestiżowych konkursów, odznaczony honorowym austriackim tytułem „Kammersänger”. Występuje w największych i najlepszych teatrach operowych świata. Ceniony interpretator dzieł Giuseppe Verdiego, Richarda Wagnera i Richarda Straussa.

Monika Ledzion-Porczyńska – mezzosopran, współpracuje m.in. z Teatrem Wielkim Operą Narodową oraz innymi liczącymi się scenami operowymi i filharmoniami; solistka Polskiej Opery Królewskiej; artystka w sierpniu 2018 roku wzięła udział w nagraniu Halki i Strasznego Dworu (NIFC).

Marta Brzezińska – sopran, występowała m.in. w Operze Wrocławskiej, Operze Krakowskiej, Operze i Filharmonii Podlaskiej, na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym w Regensburgu i Teatrze Bolshoi w Mińsku; na co dzień związana z Akademią Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Karol Kozłowski – tenor współpracujący z operami, filharmoniami i festiwalami w Polsce i za granicą, ceniony interpretator dzieł barokowych oraz oper współczesnych; zarejestrował kilka albumów z liryką wokalną, w tym dwa Schubertowskie cykle: Die schöne Müllerin i Winterreise.

Dionizy Wincenty Płaczkowski – tenor, który muzyczną rozpoczął jako solista dyszkant; nagrał siedem płyt i wykonywał solowe partie sopranu w oratoriach oraz operach na międzynarodowych festiwalach i uznanych scenach i estradach.

Łukasz Konieczny – bas, jeden z najzdolniejszych śpiewaków młodego pokolenia; współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową oraz wieloma liczącymi się scenami niemieckimi; bierze również udział w prawykonaniach dzieł współczesnych.

Marcello Mottadelli – włoski dyrygent; współpracował z wieloma prestiżowymi zespołami na całym świecie m.in. w Stanach Zjednoczonych, Szwajcarii, Danii, Korei Południowej, Niemczech i Włoszech, a także Egipcie, Jordanii i Omanie.

Natalia Korczakowska – reżyserka teatralna i operowa; dyrektorka artystyczną Teatru Studio w Warszawie, którego nazwę – w ramach nawiązania do awangardowej tradycji miejsca w duchu Józefa Szajny i Jerzego Grzegorzewskiego – zmieniła na STUDIO teatrgalerię.

_____________________________________________________________________________

Giacomo Puccini

Madama Butterfly

Inscenizowana wersja koncertowa

Tragedia japońska w trzech aktach

Muzyka: Giacomo Puccini

Libretto: Luigi Illica i Giuseppe Giacosa

Czas trwania opery: ok. 180 minut (z przerwą)

Oryginalna włoska wersja językowa z polskimi napisami

Wykonanie odbywa się za zgodą: G. Ricordi & Co.

Kierownictwo muzyczne: Marcello Mottadelli

Reżyseria: Natalia Korczakowska

Kostiumy: Marek Adamski

Światła: Aleksandr Prowaliński

Dźwięk: Marek Suberlak

Choreografia: Tomasz Wygoda

Koncepcja wideo: Natalia Korczakowska, Aleksandr Prowaliński, Marek Adamski

Animacje: Krzysztof Iwański

Nagrania i montaż wideo: Ewa Łuczak

Obsada:

Madama Butterfly (Cio-Cio-San) – Aleksandra Kurzak

F. B. Pinkerton – Roberto Alagna

Sharpless – Andrzej Dobber

Suzuki – Monika Ledzion-Porczyńska

Kate Pinkerton – Marta Brzezińska

Goro – Karol Kozłowski

Książę Yamadori – Dionizy Wincenty Płaczkowski

Bonzo – Łukasz Konieczny

Komisarz – Krzysztof Chalimoniuk*

Urzędnik cesarski – Piotr Stawarski*

Matka Cio-Cio-San – Jadwiga Bartnik*

Kuzynka Cio-Cio-San – Magdalena Dobrowolska*

Yakuside – Miłosz Kondraciuk*

Ciotka – Monika Dobrzyńska-Krysiak*

Dziecko Cio-Cio-San – Iwo Nalewajka

Tancerze: Oskar Mafa, Beniamin Citkowski

Orkiestra: Sinfonia Varsovia

Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego

* soliści Chóru Filharmonii Narodowej

Realizacja:

Pomysł, koncepcja, produkcja: Roman Osadnik – Dyrektor Teatru Studio

Dyrektor orkiestry Sinfonia Varsovia: Janusz Marynowski

Dyrektor Filharmonii Narodowej: Wojciech Nowak

Dyrektor artystyczny Filharmonii Narodowej: Jacek Kaspszyk

Z-ca dyrektora ds. artystycznych / Dyrektor artystyczna: Natalia Korczakowska

Kierownik projektu: Marta Sputowska

Nadzór finansowy, główna księgowa: Jadwiga Jaworska

Koordynator techniczny: Piotr Pawlik

Kierownik PR, Kierownik projektu „Plac Defilad“: Marta Bartkowska

PR projektu: Mateusz Wiśniewski

Promocja: Dariusz Pabjańczyk

Kierownik sprzedaży: Katarzyna Tarłowska

Współpraca z Instytucjami, koordynacja organizacji widowni: Przemek Szulczewski

Główny inspicjent, asystentka produkcji, asystentka reżysera: Zuzanna Prusińska

Producent inscenizacji: Justyna Pankiewicz

Producent projektu „Plac Defilad“: Agata Balcerzak

Asystentka produkcji: Monika Balińska

Asystent reżysera: Oskar Sadowski

Opracowanie programu: Agnieszka Tuszyńska

Kierownik techniczny: Tomasz Opęchowski

Koordynacja techniczna: Magda Bałycz

Koordynacja Orkiestry Sinfonia Varsovia: Blanka Gołaszewska

Koordynacja Chóru Filharmonii Narodowej: Sławomir Kaszuba

Koordynatorzy wolontariuszy: Gabriela Stankiewicz, Justyna Lipko-Konieczna

Kierownik administracyjny: Michał Pawelec

Charakteryzacja: Justyna Jóźwiak, Ewa Jaśkiewicz, Ali Kosoian-Koźbielska, Aneta Stupak

Inspicjenci: Maria Lejman-Kasz

Inspicjent nagrania video: Zuzanna Grzegorowska

Garderobiane: Beata Paderewska, Grażyna Król

Rekwizytorzy: Artur Karolak

Multimedia: Adam Kuznowicz

Opieka nad artystami: Magdalena Sarga

Grafika: Krzysztof Iwański i Gosia Pujszo

Napisy: Bartłomiej Majchrzak

Dokumentacja fotograficzna: Jazzyshots

Akompaniament: Yaryna Rak

Załączniki do pobrania