Na początku lutego w Operze Wrocławskiej kolejna premiera. Tym razem jedna z pereł twórczości Piotra Czajkowskiego.
„Eugeniusz Oniegin”, sceny liryczne w trzech aktach, arcydzieło Piotra Czajkowskiego w Operze Wrocławskiej? Jak najbardziej. Premierowe spektakle 7 i 8 lutrego.
Czajkowski to największy, a zarazem najbardziej europejski z kompozytorów rosyjskich XIX wieku, autor słynnych symfonii, koncertów, klasycznych baletów z nieśmiertelnym „Jeziorem łabędzim” na czele. Perłą jego twórczości jest „Eugeniusz Oniegin”, opera komponowana w latach 1877-1878, oparta na poemacie dygresyjnym Aleksandra Puszkina, a po raz pierwszy zaprezentowana w Moskwie w marcu 1879 r. Libretto według wybitnego pierwowzoru literackiego opracowywał sam kompozytor. W efekcie powstała natchniona i mistrzowska opera, jedna z najpiękniejszych w epoce romantyzmu, utwór należący dziś do światowego kanonu.
Wielkie emocje, motyw niespełnionej miłości, przyjaźń, która ustępuje miejsca zranionej dumie i zazdrości, tragiczny pojedynek w tle, zbyt późno budzące się uczucie tytułowego bohatera – to wszystko odnajdą widzowie w tym poruszającym arcydziele. Eugeniusz Oniegin rozpoznaje w Tatianie miłość swego życia dopiero wtedy, gdy młoda kobieta jest już księżną, żoną księcia Gremina. Bezdusznie odrzucił niegdyś uczucie wrażliwej dziewczyny. Od strony czysto muzycznej zaś – jak zwykle u Piotra Czajkowskiego – urzekająca inwencja melodii, doskonałe wyczucie formy, pełne blasku brzmienie orkiestry, porywające tańce: wspaniały walc oraz szczególnie miłe polskiemu słuchaczowi mazur i polonez. Niezwykłe pole do popisu dla śpiewaków kreujących główne partie: subtelna i szczera Tatiana „pisząca najpiękniejszy list miłosny w dziejach opery” i poeta Leński, „najpiękniejsze solo tenorowe w całej rosyjskiej literaturze operowej” (według opinii Piotra Kamińskiego). W inscenizacji wrocławskiej kierownictwo muzyczne objął Marcin Nałęcz-Niesiołowski, reżyseruje Yuri Alexandrov.
REALIZATORZY:
Kierownictwo muzyczne, dyrygent: Marcin Nałęcz-Niesiołowski
Reżyseria: Yuri Alexandrov
Scenografia, reżyseria świateł: Paweł Dobrzycki
Kostiumy: Małgorzata Słoniowska
Przygotowanie chóru: Anna Grabowska-Borys
Choreografia: Bożena Klimczak
OBSADA:
Eugeniusz Oniegin – Mariusz Godlewski*, Jacek Jaskuła, Artur Ruciński*(7.02.)
Tatiana – Magdalena Molendowska*, Joanna Zawartko*
Olga – Katarzyna Haras, Jadwiga Postrożna
Leński – Nikolay Dorozhkin, Igor Stroin, Arnold Rutkowski*(7.02.)
Książe Gremin – Makarij Pihura, Tomasz Raff, Radosław Żukowski, Volodymyr Pankiv*
Łarina – Barbara Bagińska, Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak
Niania – Dorota Dutkowska, Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak
Triquet – Edward Kulczyk, Aleksander Zuchowicz
Zariecki – Marek Paśko, Tomasz Rudnicki
Przedsięwzięciom realizowanym na scenie Opery Wrocławskiej od lat patronuje „Gmina Polska. Krajowy Przegląd Samorządowy”