Krajowy Przegląd Samorządowy

Niech żyją!

Czwarty września 2015, dzień otwarcia Narodowego Forum Muzyki, będzie jednym z najszczęśliwszych dni w moim życiu – mówi Andrzej Kosendiak, dyrektor NFM. Otwarcie gmachu NFM to wielka rzecz nie tylko dla Wrocławia i nie tylko dla melomanów, bowiem obiekt takiej klasy wzbogaca całą polską – i nie tylko, jeśli weźmiemy pod uwagę jakość obiektu i rangę wydarzeń, jakie tu się będą działy – kulturę. Wrzesień będzie we Wrocławiu prawdziwym świętem muzyki, świętem na skalę ponadeuropejską. Po pierwsze – otwarcie Narodowego Forum Muzyki. Po drugie – pięćdziesiąty, jubileuszowy, Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans.

NFM nawiązuje do antycznej idei forum jako przestrzeni dialogu, sporu artystycznego, jest miejscem centralnym, promieniującym na całe miasto i region, wizytówką kraju, organizując działalność jedenastu zespołów artystycznych – NFM Orkiestry Symfonicznej, Chóru NFM, NFM Leopoldinum – Orkiestry Kameralnej, Wrocławskiej Orkiestry Barokowej, Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego, Lutosławski Quartet, Chóru Chłopięcego NFM, LutosAir Quintet, NFM Ensemble, Polish Cello Quartet, NFM Tria Smyczkowego Leopoldinum – z których większość mogła zostać utworzona właśnie dzięki powstaniu NFM.

Znaczne możliwości, jakie w życie kulturalne Wrocławia wniosła nowa instytucja, zaowocowały narodzinami atrakcyjnych festiwali, dziś NFM koordynuje siedem międzynarodowych wydarzeń – Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans, Jazztopad, Musica Polonica Nova, Forum Musicum, Leo Festiwal, Musica Electronica Nova, Akademia Muzyki Dawnej. Narodowe Forum Muzyki jest również wydawcą miesięcznika „Muzyka w Mieście”. Ta znakomita instytucja, którą od roku 2005 tworzył dyrektor Kosendiak ze swoją świetną ekipą – wielcy dyrygenci, którzy stali i stoją na czele poszczególnych zespołów, muzycy, ci, którzy pracę NFM organizują – doczekała się wreszcie nowej siedziby, godnej tego wielkiego kulturalnego projektu.

– Zależy mi na tym – mówił w roku 2014 Andrzej Kosendiak – żeby Narodowe Forum Muzyki nie było wyłącznie kolejną salą koncertowa w mieście, ale częścią projektu rozwoju życia muzycznego we Wrocławiu. Wszystko, co zrobiliśmy do tej pory, doprowadziło do potrzeby wybudowania takiego obiektu.

Dyrektorem Filharmonii Wrocławskiej Andrzej Kosendiak został dziesięć lat temu, w roku 2015. Przejął muzyczną firmę z jednym zespołem, orkiestrą symfoniczną, której poziom – mówiąc bardzo delikatnie – nie był najwyższy, orkiestrą Leopoldinum i oczywiście Międzynarodowym Festiwalem Wratislavia Cantans, który też niezbyt szczęśliwie dryfował po artystycznym oceanie. Do Andrzeja Kosendiaka dołączyli znakomici muzycy – Maestro Jacek Kaspszyk i McMaestro, czyli prowadzący do roku 2012 Wratislavię Cantans Paul McCreesh, którego godnie zastąpił obecny szef Wratislavii, Giovanni Antonini… I nastąpił cud – powstała nie tylko znakomita orkiestra, nie tylko Wratislavia Cantans wróciła na szczyty, jakie dla festiwalu wymarzył (i stworzył!) jego twórca, Andrzej Markowski, ale urodziło się Narodowe Forum Muzyki – instytucja powstała z Festiwalu Wratislavia Cantans i Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu. Na zbudowanie tej nowej muzycznej „firmy” wystarczyło jej autorom dziewięć lat… Powstała też idea budowy nowej siedziby NFM, która zyskała wsparcie ministerstwa kultury i władz miasta; w roku 2008 wydane zostało pozwolenie na budowę, do prac przystąpiła firma PB Inter-System, mająca na koncie tak udane inwestycje jak choćby Afrykarium we wrocławskim zoo. Budynek został zaprojektowany przez Autorską Pracownię Architektury Kuryłowicz & Associates prof. arch. Stefana Kuryłowicza. Nominowany do nagrody Miesa van de Rohe prof. Kuryłowicz (zginął w roku 2011 w tragicznym wypadku), to jeden z najwybitniejszych twórców architektury przełomu XX i XXI wieku w Polsce, który – to określenie przylgnęło do niego bardzo mocno, choć jego gmachy nie tylko w stolicy stanęły – zmienił oblicze Warszawy. Jego projekt NFM zmienił też oblicze centrum Wrocławia.

I zmieni też oblicze Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, w tym roku świętującego piękny jubileusz pięćdziesięciolecia. Wratislavia Cantans jest zawsze wielkim świętem muzyki i kochających ją ludzi. Jubileuszowa edycja to święto artystów i organizatorów, dzięki którym festiwal trwał i rozwijał się mimo gwałtownych zmian historycznych, jakie zaszły w ciągu minionego półwiecza, i święto publiczności, której początek września kojarzy się z chłodnymi wnętrzami wrocławskich kościołów, wypełnionych wspaniałą muzyką.

Ale nadszedł czas na zmiany – pięćdziesiąta edycja jako pierwsza połączy tradycję koncertów w zabytkowych wnętrzach z korzystaniem z nieograniczonych wręcz możliwości Narodowego Forum Muzyki. W budynku NFM znajdują się m.in. cztery sale koncertowe, w tym główna z 1800 miejscami, i trzy kameralne – dla widowni liczącej od 250 do 450 osób. Sala koncertowa jest odizolowana akustycznie od pozostałej części budynku, a przede wszystkim od źródeł hałasu i drgań zewnętrznych, w tym ulicznych.

Łączenie tradycji z nowoczesnością, szacunku dla wielkiej sztuki z artystyczną odwagą – to klucz do sukcesu festiwalu, który po pięćdziesięciu latach z ciekawością zwraca się ku przyszłości. Niech żyje Wratislavia! Niech żyje Narodowe Forum Muzyki! Niech żyje muzyka! Long Live! Es Lebe! Plurimos annos!

Anita Tyszkowska

 

Program 50. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans:

www.gminapolska.com

www.wratislaviacantans.pl

 

Bilety i rezerwacja:

rezerwacje@nfm.wroclaw.pl

Bilety online:

www.bilety.nfm.wroclaw.pl