niedziela, 13 czerwcaKrajowy Przegląd Samorządowy
Shadow

Listopad w NFM

Listopad w Narodowym Forum Muzyki to oczywiście Jazztopad. Ale nie tylko, bowiem tegoroczny listopad to także Bach. Zacznijmy od Bacha…


 

Zaczniemy więc od końca miesiąca, bowiem Wielką Mszę h-moll Maestro Andrzej Kosendiak poprowadzi 28 listopada. Bachowska msza to jeden z tych utworów, dzięki którym uświadamiamy sobie, że muzyka prostą drogą prowadzi nas w świat metafizyki. „Istotą Mszy h-moll jest przejmująca wzniosłość” – pisał Albert Schweitzer, znakomity znawca twórczości wielkiego kantora. Z tą wzniosłością przyjdzie się zmierzyć Maestro Kosendiakowi pod koniec roku 2015. Czyli – roku jubileuszowego, bowiem koncert odbywa się z okazji jubileuszu dyrektora Narodowego Forum Muzyki, który w 2015 roku obchodzi 60-lecie urodzin oraz 40-lecie pracy artystycznej. W tym roku mija również 10 lat, odkąd Andrzej Kosendiak objął funkcję dyrektora Filharmonii Wrocławskiej i Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans (obecnie obie instytucje tworzą NFM) oraz 30 lat od współzałożenia przez niego zespołu Collegio di Musica Sacra. Jest to także rok ukończenia nowej siedziby NFM, co zawdzięczamy w dużej mierze Andrzejowi Kosendiakowi właśnie. Ale to nie koniec, bowiem jest to także rok jubileuszowej – pięćdziesiątej – Wratislavii Cantans. Ma więc Maestro Kosendiak co świętować. A wygrani będą oczywiście melomani, bowiem dla nich wykonanie bachowskiej Mszy h-moll to zawsze prawdziwe święto.

Świętem muzyki jest też Jazztopad, w tym roku już dwunasty. Dwunasta edycja odbywa się w roku dla festiwalu Jazztopad przełomowym: po jedenastu latach budowania mocno rozpoznawalnej marki, Jazztopad przenosi się do Narodowego Forum Muzyki – jednej z najważniejszych sal koncertowych w Europie. Nadszedł długo oczekiwany czas, w którym będziemy mogli zapewnić zarówno odbiorcom, jak i artystom najlepsze warunki do wspólnego celebrowania muzyki.

Tegoroczny Jazztopad nie może obyć się bez premier. Pierwsza to występ dwójki znakomitych improwizatorów – skrzypka Marka Feldmana i pianistki Sylvie Courvoisier, należących do czołówki awangardowej sceny nowojorskiej.

Kolejnym prawykonaniem będzie utwór wybitnego kontrabasisty Andersa Jormina na chór i orkiestrę. W drugiej części koncertu znajdzie się specjalny projekt z Trilokiem Gurtu w roli głównej. Na nasze zaproszenie Trilok będzie przewodził zupełnie nowemu trio z udziałem takich artystów, jak Wacław Zimpel i Maallem Mokhtar Gania.

Na jedynym koncercie w Europie ze specjalnym projektem wystąpi Anthony Braxton, który nie tylko komponuje, gra na saksofonie, klarnecie, fletach i fortepianie, ale jest także filozofem. Za całokształt twórczości muzycznej otrzymał w zeszłym roku najbardziej zaszczytne wyróżnienie amerykańskie w dziedzinie jazzu – NEA Jazz Masters Award. Inspiruje się wielkimi twórcami współczesnej muzyki klasycznej, m.in. Johnem Cage’em czy Karlheinzem Stockhausenem, wykorzystuje nowoczesne oprogramowanie komputerowe do generowania dźwięku. Przed występem Braxtona premierowe kompozycje wykona polsko-indyjska formacja Saagara, której liderem jest Wacław Zimpel. Zespół Saagara to pięciu wirtuozów, nietypowe instrumenty, dwa skontrastowane ze sobą światy muzyczne oraz jedna scena, która te światy łączy. Towarzyszący im Wacław Zimpel, klasycznie wykształcony wirtuoz klarnetu, jest obecnie jednym z najważniejszych muzyków polskiej sceny improwizowanej.

Podczas wielkiego finału wystąpi trio wybitnego pianisty Abdullaha Ibrahima. To kolejna legenda, która odwiedzi Wrocław po raz pierwszy w historii. Jest twórcą pierwszego jazzowego albumu nagranego przez artystów z Republiki Południowej Afryki. Słynie jako ten, który połączył jazz z folklorem Czarnego Lądu. Współpracował z Duke’em Ellingtonem oraz z całą plejadą jazzmanów, m.in.: Ornette’em Colemanem, Johnem Coltrane’em i Pharaohem Sandersem.

Będzie więc listopad świętem muzyki i kolejnym sprawdzianem dla nowej siedziby NFM. Na razie zdawanym na szóstkę z plusem.

Anita Tyszkowska

www.nfm.wroclaw.pl