czwartek, 25 kwietniaKrajowy Przegląd Samorządowy
Shadow

Lato z NFM

Rozpoczęły się wakacje, a wraz z nim koncerty znakomitych artystów w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.

Przed nami dwa miesiące wypełnione niezwykłymi wydarzeniami – zapraszamy m. in. na pokazy filmów niemych z muzyką organową na żywo, wieczór poświęcony jednemu z arcydzieł późnego romantyzmu, cykl upamiętniający postać Edyty Stein oraz na spektakl z Johnem Malkovichem w roli seryjnego mordercy z towarzyszeniem Wrocławskiej Orkiestry Barokowej.

Kino organowe w NFM

Kino organowe w NFM to przede wszystkim spotkania z kinematografią lat dwudziestych zeszłego stulecia oraz muzyką improwizowaną na żywo. Nieme kadry kultowych filmów z pogranicza science fiction, horroru i fantastyki wzbogaci monumentalny tembr organów, przy których zasiądą znamienici polscy artyści.

14.07, czwartek, 19.30

NFM, Sala Główna

Metropolis

Tomasz Głuchowski – organy, Michał Macewicz – DJ set

Program: Metropolis, reż. Fritz Lang (1927)

www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/9400

28.07, czwartek, 19.30

NFM, Sala Główna

Nosferatu – symfonia grozy

Filip Presseisen – organy

Program: Nosferatu – symfonia grozy, reż. F.W. Murnau (1922)

www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/9401

10.08, środa, 19.30

NFM, Sala Główna

Gabinet doktora Caligari

Adam Tański – organy

Program: Gabinet doktora Caligari, reż. Robert Wiene (1920)

www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/9402

18.08, czwartek, 19.30

NFM, Sala Główna

Zmęczona śmierć

Michał Kocot – organy

Program: Zmęczona śmierć, reż. Fritz Lang (1921)

www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/9403

Praświatłość

21.07, czwartek, 19.00

NFM, Sala Główna

Serdecznie zapraszamy na koncert pod batutą maestra Jacka Kaspszyka. W programie wydarzenia znajduje się II Symfonia c-moll „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera – jedno z arcydzieł późnego romantyzmu i jedna z najbardziej monumentalnych kompozycji napisanych w drugiej połowie XIX wieku. W przedsięwzięciu weźmie udział Polski Narodowy Chór Młodzieżowy i Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.

Jacek Kaspszyk – dyrygent; soliści; Polski Narodowy Chór Młodzieżowy; Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Program: G. Mahler II Symfonia c-moll „Zmartwychwstanie”

www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/9091

On the Edge of Abbys

Koncert finałowy 9. Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej

29.07, piątek, 19.00

NFM, Sala Czerwona

Międzynarodowa Akademia Wiolonczelowa (MAW) to jedno z niewielu wydarzeń w Europie skierowanych do wiolonczelistów z całego świata. Pełni przede wszystkim funkcję edukacyjną, przyjmując jednocześnie formę festiwalu. W ramach MAW organizowane są koncerty z bardzo szerokim repertuarem. W ich programach znajdują się zarówno utwory barokowe, jak i jazz oraz muzyka współczesna. MAW stworzono, by przybliżyć publiczności świat zespołów wiolonczelowych oraz wspomóc talenty pragnące doskonalić grę na tym instrumencie.

Program:

J. Jongen Deux piéces pour quatre violoncelles op. 89, E. Moór Suite pour quatre violoncelles

Wykonawcy: Polish Cello Quartet (Wojciech Fudala, Tomasz Daroch, Krzysztof Karpeta, Adam Krzeszowiec) – wiolonczele

K. Penderecki Chaconne in memoria Giovanni Paolo II (wersja na 6 wiolonczel)

Wykonawcy: Polish Cello Quartet, Jelena Očić – wiolonczela, Hyun-Jung Berger – wiolonczela

S. Gubajdulina Am Rande des Abgrunds

Wykonawcy: Julius Berger – wiolonczela, Orkiestra Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej (International Cello Academy Orchestra)

W. Sylwestrow Modlitwa za Ukrainę (oprac. na orkiestrę wiolonczel: G. Bafeltowski)

Wykonawcy: Orkiestra Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej (International Cello Academy Orchestra)

www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/9575

Gwiazda Europy. Koncert z okazji obchodów Roku Edyty Stein

8.08, poniedziałek, 19.00

Dworzec Główny, Sala Sesyjna

Bieżący rok ogłoszono Rokiem Edyty Stein, która po śmierci została świętą i patronką Europy. Była ona bezpośrednio związana z Wrocławiem, bowiem to w stolicy Dolnego Śląska, na Przedmieściu Odrzańskim, urodziła się w 1891 roku. Podczas wojny pojmali ją hitlerowcy i zginęła śmiercią tragiczną w obozie koncentracyjnym w Auschwitz-Birkenau. Koncert solistów, Chóru NFM oraz Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka będzie wydarzeniem honorującym pamięć o świętej w przeddzień jej wspomnienia liturgicznego.

Andrzej Kosendiak – dyrygent; Wrocław Baroque Ensemble; Chór NFM

Program:

J. de Sainte-Colombe XLIV Concert à deux violes esgales „Tombeau Les Regrets”: Les pleurs

M.T. Łukaszewski De profundis

J.S. Bach Die Kunst der Fuge BWV 1080: Contrapunctus I

C. Monteverdi Vespro della Beata Vergine SV 206: Pulchra es

B. Pradal Miserere

F. Couperin Troisième leçon de ténèbres

C. Monteverdi Vespro della Beata Vergine SV 206: Nigra sum

M. Zieleński Vox in Rama

G. Allegri Miserere mei, Deus

G.B. da Palestrina Canticum canticorum (fragment)

J.S. Bach Die Kunst der Fuge BWV 1080: Contrapunctus II

Ł. Urbaniak De profundis

J. de Sainte-Colombe XLIV Concert à deux violes esgales „Tombeau Les Regrets”: Les pleurs (wersja na violę da gamba solo)

www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/9497

Forum Musicum 2022

Tuba, tibia i fistula – dawna muzyka dęta

13–20.08

Forum Musicum to sierpniowy festiwal muzyki dawnej, która jest pre­zentowana na instrumentach z epoki i z uwzględnieniem historycznych praktyk wykonawczych. Koncerty przybliżają twórczość z czasów od średniowiecza po romantyzm oraz ukazują muzykę dawną w szerszym kontekście – historycz­nym i społecznym. Program wzbogacają spektakle muzyczne i potańcówki. Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Tomasz Dobrzański.

www.nfm.wroclaw.pl/festiwale/forum-musicum

The Infernal Comedy: Confessions of a serial killer

14.08, niedz., 15.30 i 19.00, NFM, Sala Główna

Kiedy martwy seryjny morderca wraca na scenę, aby zaprezentować swoją autobiografię podczas publicznego czytania, komedia nie jest dokładnie tym, co nas czeka. Ale czego byśmy chcieli od nowej opery/sztuki o mordercy kobiet na orkiestrę grającą na instrumentach z epoki, dwa soprany i jednego aktora?

„Oczekiwania zmieniają się całkowicie, kiedy dowiadujemy się, że John Malkovich zagra rolę Jacka, przedstawiającego swoje »Wyznania seryjnego mordercy«. Teraz możemy oczekiwać nieoczekiwanego. To też sprawiło, że odważyłem się spróbować napisać libretto i dokończyłem je w ciągu kilku tygodni. Początek był prosty. W stand-up’owym stylu Jack przedstawia swoją książkę, którą ekstrawagancko nazwał »Piekielną komedią«. Dalej musiałem tylko wyobrazić sobie, co Jack kreowany przez Johna mógłby robić dalej. A to, co zrobił – czy to poszukiwanie prawdy? Kiedy sztuka była gotowa, reżyserowanie jej było czystą przyjemnością, zwłaszcza że dała Johnowi wiele przestrzeni do improwizacji – co oznacza ciągłe ulepszanie! John, pozostając idealnie wierny reżyserii, tekstowi i partnerom na scenie, na każdej próbie czy występie szukał nowych możliwości zaskoczenia siebie i nas. John Malkovich swoim występem osiąga ideał wszystkich sztuk dramatycznych: obecności chwili”.

Michael Sturminger

Martin Haselböck – dyrygent, kierownictwo artystyczne Orchester Wiener Akademie

John Malkovich – aktor

Chen Reiss – sopran

Susanne Langbein – sopran

Orchester Wiener Akademie

Wrocławska Orkiestra Barokowa

Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne Wrocławskiej Orkiestry Barokowej

Producent: Musikkonzept

Scenariusz i reżyseria: Michael Sturminger

Koncepcja artystyczna i kierownictwo muzyczne: Martin Haselböck

Program:

The Infernal Comedy: Confessions of a serial killer

Spektakl w języku angielskim z dostępnymi napisami w języku polskim

www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/9058

Załączniki do pobrania