Kolejna premiera w Operze Wrocławskiej. Tym razem melomani będa mogli obejrzeć jedną z najznakomitszych oper Richarda Straussa.
„Kawaler srebrnej róży” – jedna z najznakomitszych oper Richarda Straussa (1864-1949), której prapremiera miała miejsce w drezdeńskiej Semperoper (1911). Owoc współpracy kompozytora z wybitnym austriackim poetą i dramaturgiem Hugonem von Hofmannsthalem, który stworzył libretta do szeregu oper Straussa. „Der Rosenkavalier” to niezwykła, wyrafinowana komedia muzyczna z olśniewającą wirtuozerią partii orkiestrowej i wieloma ciekawymi postaciami na scenie. Premierę w Operze Wrocławskiej przygotowuje międzynarodowe grono realizatorów: spektakl wyreżyseruje Georg Rootering, kierownictwo muzyczne sprawuje Ewa Michnik. Kostiumy będą dziełem Małgorzaty Słoniowskiej, dekoracje stworzy Lukas Noll.
Richard Strauss, niemiecki kompozytor i dyrygent przełomu XIX i XX wieku, uznawany jest za wybitnego kontynuatora niemieckiego romantyzmu, a zwłaszcza tradycji dramatu muzycznego Wagnera. Stworzył szereg cenionych oper (m. in. „Salome”, „Elektra”, „Capriccio” czy obecna w repertuarze Opery Wrocławskiej „Kobieta bez cienia”), okazał się także mistrzem poematu symfonicznego („Don Juan”, „Dyl Sowizdrzał”, „Tako rzecze Zarathustra” i inne). Cenione są również pieśni Straussa, słowo i kontekst literacki odgrywają niezwykle ważną rolę w twórczości kompozytora.
„Kawaler srebrnej róży” to komedia muzyczna w trzech aktach, dzieło powstawało w latach 1909-1910. Tytułowy „kawaler” (Oktawian) jako posłaniec miłości wręcza młodej Zofii „srebrną różę”, ale to tylko jeden ze szczegółów bogatej intrygi miłosnej, przywodzącej na myśl iście operetkowe perypetie z ukrywaniem się, przebierankami i sekretnymi schadzkami włącznie. Strauss i Hofmannsthal, wielcy artyści muzyki i słowa, nie tworzą tu jednak operetki, lecz subtelną komedię, pełną wyraźnych odniesień do opery komicznej a la Mozart. Odnajdziemy w tym dziele także aluzje do włoskiego stylu bel canto oraz do popularnych walców wiedeńskich.
„Kawaler srebrnej róży” Richard Strauss; PREMIERA 13, 14, 20 XII 2014: Kolejne spektakle: 24.01.2015, 21.03.2015, 9.05.2015
* * *
REALIZATORZY:
Kierownictwo muzyczne, dyrygent Ewa Michnik
Reżyseria Georg Rootering
Scenografia Lukas Noll
Kostiumy Małgorzata Słoniowska
Przygotowanie chóru Anna Grabowska-Borys
Reżyseria świateł Sergiy Czernikov
Asystent dyrygenta, przygotowanie chóru dziecięcego
Opery Wrocławskiej Michał Czubaszek
Asystent reżysera Hanna Marasz
Literackie opracowanie tekstu na tablicę świetlną Anna Leniart
OBSADA:
Marszałkowa Księżna Werdenberg – Magdalena Barylak*, Meagan Miller*
Baron Ochs auf Lerchenau – Manfred Hemm*, Tomasz Rudnicki
Oktawian – Anna Bernacka, Katarzyna Haras
Pan von Faninal, bogacz – Mariusz Godlewski*, Bogusław Szynalski*
Zofia, córka Faninala – Aleksandra Kubas-Kruk, Anna Lichorowicz, Joanna Moskowicz
Panna Marianna Leitmetzer, duenna – Marta Brzezińska, Ewa Tracz
Valzacchi, intrygant – Nikolay Dorozhkin, Łukasz Gaj
Annina, jego partnerka – Dorota Dutkowska, Jadwiga Postrożna
Komisarz Policji – Tomasz Raff
Majordomus Marszałkowej – Rafał Majzner
Majordomus Faninala – Edward Kulczyk
Notariusz – Marek Paśko
Oberżysta – Aleksander Zuchowicz
Włoski Śpiewak – Victor Campos-Leal, Nikolay Dorozhkin, Zdzisław Madej*
Modystka – Marta Brzezińska
Handlarz zwierząt – Aleksander Zuchowicz
4 lokaje marszałkowej – Piotr Bunzler, Marek Klimczak, Edward Kulczyk, Janusz Zawadzki
3 sieroty – Urszula Czupryńska, Anna Krzyżowska-Kawałko, Katarzyna Kozdrowska‑Kordyjak, Aleksandra Malisz, Joanna Marszałek, Agnieszka Rejek‑Bałka
4 kelnerów – Piotr Bunzler, Marcin Grzywaczewski, Marek Klimczak, Andrzej Zborowski