Krajowy Przegląd Samorządowy

Forum Musicum 2019

Andrzej Kosendiak, dyrektor Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu, a także Tomasz Dobrzański, dyrektor artystyczny festiwalu FORUM MUSICUM, serdecznie zapraszają na tegoroczną, szesnastą edycję festiwalu, zatytułowaną GABINET OSOBLIWOŚCI. U ŹRÓDEŁ MUZYKI PROGRAMOWEJ. Odbędzie się ona w dniach 17–25 sierpnia 2019 r.

Czy muzyka może naśladować dźwięki znane nam z życia codziennego? Jak na instrumentach zagrać świergot ptaków, przerażające grzmoty burzy lub nawoływania przekupniów na targu? Czy można muzyką opowiedzieć całą historię, na przykład o nieszczęśliwej miłości albo o… operacji kamieni nerkowych? W trakcie Forum Musicum przekonamy się, że to wszystko i wiele więcej jest możliwe! Zapraszamy na letni festiwal, który w tym roku zostanie poświęcony muzyce programowej.

Podczas koncertów przedefiluje przed nami cała plejada stworzeń realnych i fantastycznych sportretowanych dźwiękiem. Na początek będą to postacie mitologiczne – nimfy, greccy bogowie i herosi, których perypetie, głównie uczuciowe, zostały opisane w symfoniach Karla Dittersa von Dittersdorfa według poematu Metamorfozy Owidiusza. W kolejnych dniach przy dźwiękach muzyki przede wszystkim francuskiej i włoskiej (autorów takich jak Marin Marais, Jean-Philippe Rameau, François Couperin, Giovanni Battista Fontana) powrócimy do rzeczywistego świata, gdzie czasami czekają na nas uroki wiejskiego życia lub przyjemności polowania, a kiedy indziej zmiany pogody, pożary, a także rozmaite zwierzęta: sympatyczne czworonogi, zwiewne motyle, hałaśliwe kukułki. Wszystkie instrumenty, które wcielą się w wymienione role, zostały udomowione i posłusznie poddają się grającym na nich z niemałą wirtuozerią artystom. Zapraszamy na pięć koncertowych odsłon festiwalowego gabinetu osobliwości oraz na szaloną zabawę w trakcie renesansowej potańcówki z muzyką na żywo.

17.08.2019, sobota, godz. 20:00

NFM, Sala Czerwona

Symfonie według „Metamorfoz” Owidiusza

Jan Tomasz Adamus – dyrygent

Marzena Lubaszka – sopran

Capella Cracoviensis

Symfonie jednego z mniej znanych wiedeńskich klasyków, Karla Dittersa von Dittersdorfa, zostały oparte na mitycznych historiach opowiedzianych przez Owidiusza w Metamorfozach. Podczas koncertu usłyszymy muzyczne przedstawienie czterech wieków ludzkości, zabrzmią m.in. ilustrujące wiek żelazny bojowe fanfary. Posłuchamy opowieści o Faetonie, by potem wraz z Perseuszem uwolnić Andromedę, a następnie uczestniczyć w ich radosnych zaślubinach. Zapraszamy na wieczór wypełniony jednymi z najbardziej dojrzałych przykładów przedromantycznej muzyki programowej. 

18.08.2019, niedziela, godz. 20:00

NFM, Sala Kameralna

Laboratoire de la Petite Galerie

Muzyka francuskiego baroku

Ewa Mrowca – klawesyn

W muzyce instrumentalnej francuskiego baroku niezwykle silne było upodobanie do nadawania utworom programowym tytułów. I chociaż znajdujemy wśród nich wyłącznie tańce o określonych charakterach i subtelnej dekoracji, to jednak w ramach tych mieszczą się wyobrażenia różnych postaci, zjawisk meteorologicznych, narodowości, zwierząt, a przede wszystkim obrazów o nastroju rustykalnym. Podczas recitalu klawesynowego poznamy uroki wiejskiego życia, doświadczymy zmian pogody, a jednocześnie wysłuchamy największych osiągnięć muzyki epoki baroku. 

22.08.2019, czwartek, godz. 20:00

Ratusz, Sala Wielka

Cabinet de curiosités

Muzyka francuskiego baroku

Justyna Młynarczyk, Piotr Młynarczyk – viole da gamba

Marcin Świątkiewicz – klawesyn

Viola da gamba, instrument emblematyczny dla muzyki francuskiej, dysponuje obszernym repertuarem, w którym nie tylko potrafi imitować gitary, lutnie i liry korbowe. Potrafi także opowiedzieć o operacji usunięcia kamieni nerkowych albo zamieszaniu wywołanym w teatrze przez pijaków, małpy i niedźwiedzie. Muzyczną wyobraźnię tego wieczoru wypełnią ponadto linoskoczkowie i żonglerzy.

23.08.2019, piątek, godz. 20:00

Oratorium Marianum

Uccelli e campane – musica representativa

Muzyka włoska XVII wieku

Ensemble Contrasto Armonico

Włoska sztuka muzyczna XVII wieku wywodzi się z praktyki improwizacyjnego i wirtuozowskiego ozdabiania kompozycji mnóstwem szybkich nut. I choć często narzekano na artystów, że się swoimi umiejętnościami jedynie popisują, celem tej sztuki był wyraz muzyczny, a także przedstawienie w utworach treści zaczerpniętych z ówczesnych realiów. Znajdziemy w tych kompozycjach tematy religijne, naśladownictwo brzmień i sposobów grania na różnych instrumentach muzycznych, bicie dzwonów oraz śpiew ptaków. Utwory usłyszymy w wykonaniu międzynarodowego składu instrumentalistów.

24.08.2019, sobota, godz. 20:00

Klubokawiarnia Mleczarnia

Renesansowa potańcówka

Agnieszka Obst-Chwała – kierownictwo artystyczne

Sabionetta

Anna Korbolewska i Anna Ilczuk –  taniec

Zapraszamy do wspólnej zabawy, podczas której zagra renesansowa kapela, a wodzirej nauczy nas tańców z epoki. Najstarsze informacje na temat choreografii z tego okresu pochodzą z XV wieku i zachowały się w manuskryptach, głównie włoskich, francuskich, angielskich oraz burgundzkich. Zaprezentujemy wiele z tradycyjnych zabaw, a dzięki prostocie układów każdy będzie mógł przyłączyć się do tańca. 

25.08.2019, niedziela, godz. 20:00

Ratusz, Sala Wielka

Oci, oci, fi de li fi

Od symbolu do muzycznej ilustracji. Muzyka XIV wieku

Tomasz Dobrzański – kierownictwo artystyczne

Ars Cantus

Kompozytorzy późnego średniowiecza, będący najczęściej jednocześnie poetami, zaczęli poszukiwać sposobów muzycznego ilustrowania tekstów. Na początku pojawiło się ono w postaci onomatopeicznego naśladownictwa dźwięków instrumentów muzycznych i śpiewu ptaków. Tak pisali tę muzykę Francuzi. Włosi natomiast do opowiadania scen z życia codziennego stworzyli specjalne formy muzyczne. W ich muzyce znajdziemy polowania, sceny z pracy pasterzy oraz pożar. Artyści z niemałą wirtuozerią poprowadzą nas do świata wyobraźni. 

Organizator zastrzega sobie możliwość dokonania zmian w programie.

Załączniki do pobrania