czwartek, 21 styczniaKrajowy Przegląd Samorządowy
Shadow

Dawno, dawno temu…

wszyscy wiemy, co się stało wtedy w odległej galaktyce. Ale nie wszyscy wiemy, co zdarzyło się dziesięć lat temu w muzycznej galaktyce Wrocławia. A zdarzyło się wiele!

Po pierwsze – zdarzył się chór. W roku 2006 w ramach Filharmonii Wrocławskiej dyrektor Andrzej Kosendiak powołał do życia muzycznego chór, którym od początku dowodzi Agnieszka Franków-Żelazny. Gdy w roku 2014 Filharmonię przekształcono w Narodowe Forum Muzyki, chór stał się Chórem NFM. I dumą NFM, bowiem jest to czołowy zespół na polskiej (i nie tylko…) scenie muzyki chóralnej.

Dziesięć lat wrocławskiego chóru to ponad 260 koncertów, bardzo bogaty repertuar i współpraca z tak znakomitymi dyrygentami jak Paul McCreesh, Konrad Junghänel, Krzysztof Penderecki, Bob Chilcott i Giovanni Antonini: każdy, kto na tegorocznej 51. Wratislavii Cantans słyszał IX Symfonię Beethovena pod jego kierownictwem i z chórem NFM, będzie to wykonanie pamiętał na zawsze.

Kierowany przez Agnieszkę Frankow-Żelazny zespół występuje podczas prestiżowych festiwali – wystarczy wspomnieć, że w latach 2009 i 2011 jako pierwszy polski chór zaprezentował się na BBC Proms – i w najsłynniejszych salach: w Barbican Centre i Royal Albert Hall w Londynie, w Salle Pleyel w Paryżu i lipskim Gewandhaus. Klasę Chóru NFM pokazują także zdobyte przez jego nagrania nagrody – wspomnijmy choćby dokonane pod kierownictwem Paula McCreesha nagranie Grande Messe des morts Berlioza nagrodzone przez BBC Music Magazine (2011 r.) czy Diapason d’Or za Eliasza Mendelssohna, także pod dyrekcją McCreesha. A to tylko bardzo mały fragment spisu nagród, na jakie w ocenie znawców zasłużył wrocławski chór!

Z muzyką chóralną łączy się kolejny jubileusz – piętnaście lat mija od projektu Śpiewający Wrocław, z którego po kolejnych latach pięciu wykluła się Śpiewająca Polska. Oba projekty – ich twórcą jest Andrzej Kosendiak – to projekty edukacji chóralnej uczniów szkół ogólnokształcących. Od 2015 roku Śpiewający Wrocław i Śpiewająca Polska decyzją MKiDN funkcjonują razem z projektem Polski Narodowy Chór Młodzieżowy w ramach Akademii Chóralnej, oferującej bardzo bogatą ofertę edukacyjną dla chórów, dla chcących rozwijać się w profesjonalnym śpiewie zespołowym młodych śpiewaków i dla dyrygentów. Projektem zarządza NFM, dyrektorem programowym jest Agnieszka Franków-Żelazny.

To króciutkie streszczenie chóralnego życia NFM wskazuje wyraźnie, że w muzycznej galaktyce jesteśmy – my, Wrocław – potęgą… A nie tylko chóralne jubileusze w tym sezonie nas czekają, bowiem swoje dziesięciolecie obchodzi także Wrocławska Orkiestra Barokowa, przez Andrzeja Kosendiaka powołana do życia w roku 2006 jako zespół grający na instrumentach historycznych, i od początku prowadzona przez wiolonczelistę, Jarosława Thiela. Repertuar WOB to dzieła od baroku po początki romantyzmu, od wielkich dzieł oratoryjnych po kompozycje kameralne. WOB występowała z tak znakomitymi dyrygentami jak (między innymi!) Giovanni Antonini, Philippe Herreweghe, Jaap ter Linden, Andrew Parrott czy Paul McCreesh, a także ze sławami sceny muzyki dawnej – jak m.in. Collegium Vocale Gent, Olga Pasiecznik, Renata Pokupič, Julia Leżniewa, Nicholas Mulroy, Daniel Taylor, Aleksandra Kurzak, Cantus Cölln, Taverner Consort. Album WOB „Koželuh, Rejcha, Vořišek – Symfonie” zdobył nagrodę Fryderyk 2011. Krążek „Bella mia fiamma…” z ariami koncertowymi Mozarta nagrany z Olgą Pasiecznik uzyskał pięć Kamertonów – prestiżowe wyróżnienia magazynu „Diapason” – oraz nominację do Fryderyków 2013.

Tyle suche fakty. A ja kocham ich za wykonanie obu bachowskich Pasji, za koncerty w ramach Akademii Bachowskiej i Händlowskiej, i za Gorczyckiego i Mielczewskiego…

Muzyczni tegoroczni Jubilaci – niech żyją! I niech dalej tak cudownie budują muzyczną wrocławską galaktykę…

Ata