czwartek, 28 styczniaKrajowy Przegląd Samorządowy
Shadow

Akademia Mendelssohnowska

22-26.02.2017

Wrocław, Narodowe Forum Muzyki


 

Narodowe Forum Muzyki i Wrocławska Orkiestra Barokowa już po raz czwarty zapraszają na doroczną Akademię – wydarzenie łączące w nowej formule minifestiwal oraz cykl kursów mistrzowskich skierowanych do młodych wokalistów i instrumentalistów. Tematem tegorocznej edycji jest twórczość Feliksa Mendelssohna Bartholdy’ego, zaś kulminacją tegorocznej Akademii będzie wykonanie Pasji według św. Mateusza w opracowaniu Mendelssohna.


 

22.02.2017, środa, godz. 19.00

NFM, Sala Kameralna

Albumblatt


 

Roel Dieltiens – wiolonczela

Piet Kuijken – fortepian historyczny


 

F. Mendelssohn Bartholdy Variations concertantes D-dur na wiolonczelę i fortepian op. 17, MWV Q19

J.S. Bach III Suita wiolonczelowa C-dur BWV 1009 w aranżacji na wiolonczelę i fortepian R. Schumanna

I. Moscheles Melodisch-Contrapuntische Studien op. 137a według Das Wohltemperierte Klavier J.S. Bacha na wiolonczelę i fortepian

• • •

F. Mendelssohn Bartholdy Albumblatt (1835) na wiolonczelę i fortepian, II Sonata D-dur na wiolonczelę i fortepian op. 58, MWV Q 32


 

Akademia Mendelssohnowska rozpocznie się koncertem dwóch artystów, którzy poprowadzą tegoroczne kursy mistrzowskie odbywające się w ramach festiwalu. Belgijscy wirtuozi i pedagodzy, Roel Dieltiens oraz Piet Kuijken, zaprezentują wyjątkowe dzieła na wiolonczelę i fortepian – zarówno te autorstwa Mendelssohna, jak i aranżacje dzieł jego największego idola, Jana Sebastiana Bacha.

Gdyby w historii nie pojawiły się takie postaci jak Mendelssohn, z pewnością znalibyśmy dziś o wiele mniej utworów dawnych mistrzów. W ramach „koncertów historycznych” artysta często prezentował dzieła wybitnych twórców poprzednich stuleci. Kompozytor był również wielkim miłośnikiem Bacha – dlatego też podczas pierwszego wydarzenia Akademii Mendelssohnowskiej nie zapominamy o dziełach Mistrza Baroku. Tym razem zostaną one przedstawione jednak w nieco innej odsłonie: III Suita wiolonczelowa C-dur zabrzmi w romantycznej aranżacji Roberta Schumanna, zaś melodie z przełomowego zbioru preludiów i fug (Das Wohltemperierte Klavier) pobrzmiewać będą w Melodisch-Contrapuntische Studien Moschelesa.


 


 

23.02.2017, czwartek, godz. 19.00

NFM, Sala Czerwona

Od profanum do sacrum


 

Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygent

Katarzyna Neugebauer-Jastrzębska – fortepian

Justyna Skoczek – fortepian

Chór NFM

Uczestnicy Kursu Wokalnego w ramach Akademii Mendelssohnowskiej


 

F. Mendelssohn Bartholdy

Wohin ich geh’ und schaue op. 63 nr 3, MWV J 8

Herbstlied op. 63 nr 4, MWV J 11

Abschiedslied der Zugvögel op. 63 nr 2, MWV J 9

Herr, sei gnäding WoO 12, MWV B 27

Mein Gott, warum hast du mich verlassen op. 78 nr 3, MWV B 51

Warum toben die Heiden op. 78 nr 1, MWV B 41

Jauchzet dem Herrn alle Welt WoO 28, MWV B 45

Hora est MWV B 18

Denn er hat seinen Engeln MWV B 53

Herr, nun lässest du deinen Diener (Nunc dimmitis) op. 69 nr 1m MWV B 60


 

Już jako dziecko, Mendelssohn spotkał się z twórczością Jana Sebastiana Bacha. Zamiłowanie młodego kompozytora do dzieł legendarnego Kantora z Lipska wzrosło dzięki zajęciom kontrapunktu i harmonii u Carla Zeltera, również wielkiego miłośnika Bacha. Nie ograniczyło się ono tylko do wykonywania dzieł mistrza baroku i improwizacji na organach (zarówno Bach, jak i Mendelssohn świetnie grali na tym instrumencie). Bach był dla młodego artysty źródłem inspiracji twórczej. Jednym z efektów studiowania Bachowskich kantat i innych dzieł religijnych są motety chóralne Mendelssohna, a także psalmy takie jak Mein Gott, warum hast du mich verlassen, czy Warum toben die Heiden. W niezwykły sposób kontrastują z pełnymi gracji, należącymi do typowej muzyki salonowej pieśniami z towarzyszeniem fortepianu, takimi jak chociażby duet Herbstlied (Pieśń jesienna).


 


 

24.02.2017, piątek, godz. 19.00

NFM, Sala Główna KGHM

Pamięci anioła


 

Ruben Gazarian – dyrygent

Linus Roth – skrzypce

NFM Filharmonia Wrocławska


 

F. Mendelssohn-Bartholdy Hebrydy – uwertura koncertowa op. 26

A. Berg Koncert skrzypcowy „Pamięci anioła”

• • •

F. Mendelssohn Bartholdy V Symfonia D-dur op. 107 „Reformacyjna”

Uwerturę koncertową Hebrydy Mendelssohn stworzył, mając zaledwie 22 lata. Pierwsze jej szkice pisał, zwiedzając archipelag Hebrydy, w ramach podróży do Szkocji i Walii. Zachwycony otaczającym go krajobrazem, postanowił uwiecznić go za pomocą muzyki. Największe wrażenie wywarła na nim ponoć niezwykle popularna wówczas atrakcja turystyczna, jaką była Grota Fingala znajdująca się na wyspie Staffa. Pierwszą wersję utworu ukończył rok później. Na tym jednak nie zamknął pracy – kompozycję zdecydował się przedstawić publiczności dopiero po kilku poprawkach, które łącznie zajęły mu kolejne trzy lata. Równie surowo podchodził Mendelssohn do innej, w rzeczywistości udanej kompozycji, jaką była Symfonia Reformacyjna. Powstała ona z okazji 300. rocznicy ogłoszenia wyznania augsburgskiego, a miała być wykonana przez orkiestrę Konserwatorium Paryskiego. Po pierwszej próbie muzycy oznajmili, że utwór im się nie podoba, więc… koncert odwołano.


 

Razem z dwiema słynnymi kompozycjami Mendelssohna zabrzmi wyjątkowe dzieło Albana Berga. By napisać Koncert skrzypcowy „Pamięci anioła”, artysta przerwał pracę nad operą Lulu, której zresztą przez to nigdy nie ukończył. Dzieło powstało na zamówienie amerykańskiego skrzypka Louisa Krasnera. „Aniołem”, którego pamięci Berg poświęcił utwór, była zmarła córka Almy Mahler i Waltera Gropiusa, 18-letnia Manon. W ramach Akademii Mendelssohnowskiej jedno z najważniejszych dzieł Berga wykona Linus Roth – artysta, który od ponad dziesięciu lat cieszy się opinią jednego z najciekawszych skrzypków swojego pokolenia. Wirtuoz gra na oryginalnych skrzypcach Stradivariego z 1703 roku, zwanych „Dancla”.


 


 

25.02.2017, sobota, godz. 13.00

NFM, Sala Kameralna

Matinée – koncert uczestników kursu mistrzowskiego Roela Dieltiensa i Pieta Kuijkena


 

Co tydzień Mendelssohnowie zapraszali rodzinę i przyjaciół na słynne „poranki muzyczne”, podczas których wykonywano nowe kompozycje młodego Feliksa, a także dzieła dawnych mistrzów. W ramach Akademii Mendelssohnowskiej proponujemy równie kameralne spotkanie i tym razem zapraszamy na „muzyczne popołudnie”, czyli Matinée, na którym również zaprezentują się prawdziwe muzyczne talenty – uczestnicy kursu mistrzowskiego prowadzonego przez dwóch cenionych belgijskich pedagogów: Roela Dieltiensa i Pieta Kuijkena.


 


 

26.02.2017, niedziela, godz. 18.00

NFM, Sala Główna KGHM

Pasja według św. Mateusza BWV 244


 

Hans-Christoph Rademann – dyrygent

Johanna Winkel – sopran

Ingeborg Danz – alt

Nicholas Mulroy – tenor, Ewangelista

Benjamin Hulett – tenor

Andreas Wolf – bas

Tobias Berndt – bas, Jezus

Dresdner Kammerchor

Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne

Wrocławska Orkiestra Barokowa

Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne

Uczestnicy Kursu Orkiestrowego w ramach Akademii Mendelssohnowskiej


 

Prawdopodobnie świat zapomniałby o Pasji według św. Mateusza, gdyby nie Felix Mendelssohn-Bartholdy. Mając zaledwie dwadzieścia lat, zorganizował pierwsze po śmierci Jana Sebastiana Bacha wykonanie utworu. W ramach Akademii Mendelssohnowskiej mamy szansę usłyszeć słynną dziś kompozycję w wyjątkowym wykonaniu. Na estradzie NFM: Drezdeński Chór Kameralny, Wrocławska Orkiestra Barokowa, uczestnicy Kursu Orkiestrowego Akademii i doskonali soliści. A wszystko to pod batutą Hansa-Christopha Rademanna – dyrygenta znanego m.in. z oryginalnych interpretacji muzyki chóralnej.


 


 

Nie tylko Akademia…

25.02.2017, sobota, godz. 18.00

NFM, Sala Czerwona


 

Eduard Topchjan – dyrygent

Anush Nikoghosyan – skrzypce

NFM Leopoldinum – Orkiestra Kameralna


 

F. Mendelssohn Bartholdy VI Symfonia na smyczki Es-dur

T. Mansuryan I Koncert skrzypcowy

• • •

F. Schubert XIV Kwartet smyczkowy d-moll „Śmierć i dziewczyna” (aranż. G. Mahler)


 

Luty w NFM to także spotkanie z Mendelssohnem poza Akademią Mendelssohnowską – 25 lutego to spotkanie i z Mendelssohnem, i z geniuszem romantyzmu, Franzem Schubertem i jego XIV Kwartetem smyczkowym d-moll „Śmierć i dziewczyna”, jednym z najpopularniejszych dzieł kameralnych twórcy, a podtytuł pochodzi z powstałej 14 lat wcześniej pieśni, której melodię kompozytor ponownie wykorzystał w drugiej części Kwartetu. Nawiązanie do owej pieśni doskonale kontrastuje z trzecią częścią utworu, nazywaną tańcem demonicznego skrzypka. Całość, choć doskonale brzmi w wykonaniu kwartetu smyczkowego, zyskuje dodatkowy koloryt w aranżacji na orkiestrę stworzonej przez Gustava Mahlera.

Materiały NFM


 

www.gminapolska.com

www.nfm.wroclaw.pl