piątek, 19 kwietniaKrajowy Przegląd Samorządowy
Shadow

AKADEMIA LATYNOAMERYKAŃSKA

Wrocław, NFM, 28.02 – 3.03.2019

Andrzej Kosendiak – dyrektor generalny

Jarosław Thiel – dyrektor programowy

Gdybym zaryzykował tezę, że istotna część klasycznej europejskiej tradycji muzycznej sięga swymi korzeniami Ameryki Południowej, a może jeszcze dalej – Czarnej Afryki, czy Państwo by mi uwierzyli? A gdybym trochę prowokacyjnie stwierdził, że stolicą światowej kultury muzycznej w połowie XVIII wieku nie był wcale Paryż czy Londyn, a raczej La Paz w dzisiejszej Boliwii, pewnie nie obyłoby się bez wzruszenia ramionami.

Tymczasem tezy te stawiają – i mają na ich potwierdzenie mocne argumenty – goście kolejnej edycji Akademii Muzyki Dawnej organizowanej przez Narodowe Forum Muzyki, tym razem nazwanej przez nas Akademią Latynoamerykańską. Rubén Dubrovsky – argentyński dyrygent i wiolonczelista (a właściwie multiinstrumentalista) o polsko-włoskich korzeniach – zaprezentuje program Vidala, pokazujący, jak w tyglu kultur rdzennych mieszkańców Ameryki, afrykańskich niewolników i hiszpańskich najeźdźców narodziły się rytmy, które już wkrótce miały poderwać do tańca wchodzącą w czasy nowożytne Europę. A mieszkający od trzech dekad w Boliwii ksiądz profesor Piotr Nawrot SVD opowie nam o ilości i jakości tamtejszego repertuaru muzycznego, którego próbki będziemy mogli wysłuchać podczas koncertów Akademii.

Czy z pozycji naszego wyniosłego europocentryzmu jesteśmy zdolni zrobić uczciwy bilans wzajemnego obdarowania? Co zanieśliśmy rdzennym mieszkańcom Ameryki, a co oni dali nam? Jaka część bogactwa Europy – zwłaszcza kulturalnego – nie mogłaby zaistnieć bez napływu dóbr (także tych niematerialnych) z krajów podbitych przez Europejczyków? Próbując zostawić na stronie historię polityczną, zajmiemy się tylko muzyką – choć muzyka i polityka mogą być ze sobą mocno związane, jak zobaczymy w operze Montezuma Carla Heinricha Grauna, do której libretto usprawiedliwiające własne strategie polityczne napisał król Prus Fryderyk II Wielki. Przyjrzymy się muzyce w jej tanecznych odmianach, na kilka wieków przed przybyciem do Europy tanga, samby i rumby równie mocno rozpalającej i gorszącej: sarabandzie, chaconnne, folii i passacaglii. I spróbujemy także przyjrzeć się fenomenalnemu zjawisku – przepięknie sfilmowanemu przez Rolanda Joffégo w Misji – gdy muzyka tak głęboko zakorzenia się w człowieku, że staje się niemal relikwią. Czy dla nas, Europejczyków, muzyka wciąż jest takim najgłębszym i zarazem najprostszym wyrazem człowieczeństwa?

W środku europejskiej zimy zapraszamy na Akademię Latynoamerykańską do Wrocławia. Mamy nadzieję, że będzie gorąco.

Do zobaczenia!

Jarosław Thiel

Dyrektor programowy Akademii Latynoamerykańskiej

Dyrektor artystyczny Wrocławskiej Orkiestry Barokowej

KONCERTY

28.02.2019, czwartek, godz. 19.00

NFM, Sala Czerwona

Vidala | Tradycyjna muzyka Ameryki Południowej

Rubén Dubrovsky – kierownictwo artystyczne, prowadzenie koncertu

Luciana Mancini – mezzosopran

Francisco Brito – tenor

Bach Consort Wien

Program:

Tradycyjna muzyka z Ameryki Południowej (Argentyna, Boliwia, Chile, Peru)

1.03.2019, piątek, godz. 19.00

NFM, Sala Czerwona

Montezuma

Jarosław Thiel – dyrygent

Soliści – studenci wydziałów wokalnych akademii muzycznych we Wrocławiu, Łodzi i Poznaniu

Mu!!!OB (Międzyuczelniana Orkiestra Barokowa) – połączone orkiestry barokowe Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu (Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne), Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (Jakub Kościukiewicz – kierownictwo artystyczne) i Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (Bartosz Kokosza – kierownictwo artystyczne)

Studenci międzywydziałowej specjalności operologicznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – opracowanie libretta i prowadzenie koncertu, dr Katarzyna Lisiecka – opieka merytoryczna

Program:

C.H. Graun Montezuma WV B:I:29 opera w wersji koncertowej (fragmenty)

2.03.2019, sobota, godz. 19.00

NFM, Sala Kameralna

Cantoría | Xochicuicatl – pieśni z Hiszpanii, Meksyku i Gwatemali

Cantoría: Inés Alonso – sopran, Samuel Tapia – kontratenor, Jorge Losana – tenor, dyrygent, Valentín Miralles – bas, Pablo FitzGerald – vihuela, gitara barokowa, Joan Boronat – pozytyw organowy

Program:

Anonim Hanac pachap ze zbioru Ritual formulario… (Lima, 1631)

Anonim Riu, riu, chiu; Dadme albricias; Verbum caro; Dúo de canto de órgano en el sexto tono; Yo me soy la morenica; Falalalanlera ze zbioru Cancionero de Uppsala (Wenecja, 1556)

M. Flecha el Viejo El jubilate z manuskryptu M 588/2 (Barcelona, koniec XVI w. / end of 16th c.)

M. de Fuenllana Fantasía en sexto tono ze zbioru Orphénica lyra (Sewilla, 1554)

Anonim / Anonymous Serrana donde dormistes ze zbioruCancionero de Uppsala

M. Flecha el Viejo Teresica hermana ze zbioru /Cancionero de Uppsala

Anonim / Anonymous Dúo de canto de órgano en primer tono ze zbioru Cancionero de Uppsala

Anonim / Anonymous Dios es ya nacido; Ytechnepa sacramento z manuskryptu US-BLI 07 (Guatemala, ok. 1595)

G. Fernandes Xicochi conetzintle (Oaxaca, ok. 1609)

M. Flecha el Viejo La bomba ze zbioru Las ensaladas de Flecha (Praga, 1581)

• • •

A. de Cabezón Tiento del VIII tono ze zbioru Obras de musica para tecla, arpa y vihuela (Madryt, 1570)

F. Guerrero Prado verde y florido ze zbioru Canciones y villanescas espirituales (Wenecja, 1589)

J. Vásquez Con qué la lavaré ze zbioru Recopilación de sonetos y villancicos a quatro y a cinco voces (Sewilla, 1560)

M. Flecha el Viejo El fuego ze zbioru Las ensaladas de Flecha

M. de Fuenllana Fantasía en primer tono ze zbioru Orphénica lyra

H. Franco (?) Sancta Maria e yn il huicac; Dios itlaçonantzine cemiac (Meksyk, 1599)

M. Flecha el Viejo La justa ze zbioru Las ensaladas de Flecha

G. Fernandes Zagalejo de perlas (Oaxaca, ok. 1609; rekonstrukcja: Á. Torrente)

Zarabanda (rekonstrukcja: Á. Torrente; słowa: A. Becerro, 1494)

J. Arañés Vida bona ze zbioru Libro segundo de tonos y villancicos (Rzym, 1624; opracowanie tekstu L. de Vegi: M. Querol)

Cantoría jest uczestnikiem Eeemerging (Emerging European Ensembles)

3.03.2019, niedziela, godz. 19.00

NFM, Sala Główna

Muzyka z Nowego Świata | Koncert finałowy Akademii Latynoamerykańskiej

Rubén Dubrovsky – dyrygent

Soliści Chóru NFM

Chór NFM

Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne Chóru NFM

Wrocławska Orkiestra Barokowa

Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne Wrocławskiej Orkiestry Barokowej

Program:

P.X. de Abrill Tirado Sinfonía 40

• • •

G. Fernandes, M. de Sumaya – barokowa muzyka kościelna Meksyku

WYKŁADY I SPOTKANIA

28.02.2019, czwartek, godz. 18.00

NFM, Sala Czerwona

Wykład Rubéna Dubrovsky’ego

3.03.2019, niedziela, godz. 17.30

NFM, Green Room

Wykład ks. prof. Piotra Nawrota SVD

KURSY MISTRZOWSKIE / MASTER CLASSES

23.02 – 2.03.2019

Kurs orkiestrowy prowadzony przez Jarosława Thiela, zakończony koncertami w Łodzi 27 lutego, we Wrocławiu 1 marca i w Poznaniu 2 marca.

www.nfm.wroclaw.pl