Andrzej Kosendiak – dyrektor generalny Paweł Hendrich – dyrektor artystyczny
Tegoroczna, 31. edycja festiwalu Musica Polonica Nova odbędzie się od 20 do 28 kwietnia 2018 roku pod hasłem #sieć i podejmie refleksję nad wpływem internetu na sztukę i zachowania społeczne. Festiwalowe motto wskazuje także na wielowarstwową strukturę programu, w której poszczególne wątki mogą spotykać się w ramach różnych wydarzeń. Wreszcie festiwalowa sieć nie chce zamykać się jedynie w wąskim gronie znawców, lecz pragnie również wchodzić w reakcję z otaczającą nas rzeczywistością.
Wyjątkowy charakter tej edycji festiwalu będzie najbardziej widoczny podczas koncertu #online w niedostępnej dla publiczności maszynowni nad Salą Główną NFM. Dzięki transmisji internetowej, utworów wykonanych w tej niezwykłej przestrzeni będzie można wysłuchać na całym świecie, a przekaz wideo dodatkowo podkreśli performatywny charakter kompozycji. Na festiwalu będzie też silnie obecny nurt postinternetowy, w ramach którego kompozytorzy w swoich dziełach wykorzystują zjawiska i techniki charakterystyczne dla twórczości internetowej. Utwory z tego nurtu będzie można usłyszeć na koncercie zespołu Kompopolex. Prawykonywany wówczas Credopol Jacka Sotomskiego odniesie się do tożsamości i odrębności polskiego internetu. Wątki społeczne pojawią się natomiast podczas koncertu Spółdzielni Muzycznej, w ramach którego piątka młodych kompozytorów przełamie tabu i otwarcie podejmie dyskusję o pieniądzach w muzyce współczesnej, zderzając świat eksperymentalnej muzyki ze światem biznesu, komercji i reklamy. Czy muszą to być wykluczające się rzeczywistości? Każdy będzie musiał sam znaleźć odpowiedź na to pytanie.
Twórczość internetowa opiera się na różnego rodzaju przetworzeniach: remiksach, mashupach i coverach. Dlatego również festiwal będzie zderzał i przetwarzał: na koncercie NFM Filharmonii Wrocławskiej kompozytorzy podejmą dialog z tradycją symfoniczną, zestawiając orkiestrę z improwizującym solistą czy zastępując sekcję smyczkową chórem. Koncert #MiniOpera połączy klasyczny gatunek opery z multimediami w czterech kameralnych operach do tekstów surrealistycznych bajek Erny Rosenstein.
Na koncercie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w nieustannym ruchu powtarzanych komórek dźwiękowych będzie można usłyszeć odgłosy maszyn tkackich czy dźwięki przemysłowego miasta.
Rezydentem 31. edycji festiwalu Musica Polonica Nova będzie Marcin Stańczyk. Zaprezentowane zostaną najnowsze utwory kompozytora, w których coraz bardziej wykazuje zainteresowanie doświadczeniem akuzmatycznym – oddzieleniem dźwięku od jego źródła. Artysta zachęca publiczność, aby jego dzieł wysłuchała w opaskach na oczy. Będą one ważnym rekwizytem zarówno w wykonanym na festiwalu Blind Walk, jak i w nowym utworze zamówionym na połączone składy dwóch kameralnych zespołów NFM: Lutosławski Quartet i LutosAir Quintet.
Na festiwalu zostanie prawykonanych aż dziewiętnaście nowych utworów, jednak organizatorzy nie zapominają o źródłach muzyki współczesnej – przypomną klasyczne dzieła polskiego sonoryzmu autorstwa Wojciecha Kilara, Krzysztofa Pendereckiego czy Witolda Szalonka, jak również poświęcony Wrocławiowi Canti di Wratislavia Andrzeja Krzanowskiego. W ten sposób 31. Musica Polonica Nova staje się festiwalem polskiej muzyki aktualnej. Muzyki poruszającej problemy codzienności, nowoczesnej i wciąż świeżej – niezależnie od jej metryki.
20.04.2018, piątek, godz. 19.00
Wrocław, NFM, Sala Główna
#OrkiestroweRewolucje
Szymon Bywalec – dyrygent
Nate Wooley – trąbka
Christine Pryn – skrzypce
Chór NFM / NFM Choir
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne
NFM Filharmonia Wrocławska
Program:
A. Zubel In the Shade of an Unshed Tear*
R. Augustyn Tam/Tu. Koncert na skrzypce, głosy i instrumenty
• • •
G. Pieniek Behind the Curtain
P. Preusser Koncert na improwizującą trąbkę i orkiestrę
Jak połączyć tradycyjne medium orkiestry symfonicznej z muzyką najnowszą? Może zastąpić sekcję smyczkową chórem albo skonfrontować z improwizującym trębaczem?
Partner koncertu: Duński Instytut Kultury
21.04.2018, sobota, godz. 19.00
Wrocław, NFM, Sala Czerwona
#MiniOpera
Ivan Buffa – dyrygent
Joanna Freszel, Kaoko Amano – soprany
Anna Rakowska, Kamil Król – aktorzy
Platypus Ensemble
Małgorzata Kazińska – reżyseria
Program:
K. Dziewiątkowska, J. Woźny, M. Ryczek, T. Skweres MiniOpera na zespół kameralny, solistów i elektronikę
Spojrzenie czterech twórców na surrealistyczne teksty Erny Rosenstein. Klasyczny gatunek opery przetworzony przez współczesnych kompozytorów i wykonawców staje się MiniOperą.
Partner koncertu: Austriackie Forum Kultury
22.04.2018, niedziela, godz. 19.00
Wrocław, NFM, Sala Kameralna
#post-
Maciej Koczur – dyrygent
Joanna Freszel, Barbara K. Majewska – soprany
Ensemble Kompopolex: Monika Winczewska – flet, Rafał Łuc – akordeon, Aleksandra Gołaj – perkusja, Jacek Sotomski – elektronika
Program:
C. Duchnowski Wściekłość (The Rage)**
N. Fukuoka – uncanny valley**
• • •
J. Sotomski CREDOPOL**
Internet, postinternet, a może polinternet? Elektronika i multimedia stanowią specjalność zespołu Kompopolex, podobnie jak odniesienia do otaczającej nas rzeczywistości – również tej wirtualnej.
23.04.2018, poniedziałek, godz. 19. 00
Wrocław, NFM, Sala Czarna
#ZKPWr
Marlena Grodzicka-Myślak – altówka
Jakub Myślak – wiolonczela
Gracjan Szymczak – fortepian
Krzysztof Brzazgoń – aktor, głos
Program:
P. Bednarczyk – nowy utwór na fortepian, altówkę i wiolonczelę oraz elektronikę i recytatora
K. Dziewiątkowska – nowy utwór na fortepian, altówkę i wiolonczelę oraz elektronikę i recytatora
C. Duchnowski – utwór na recytatora i komputer (wybór z istniejących)
J.A. Wichrowski Aphorisme per pianoforte – wybór, Rubajaty na wiolonczelę i recytatora – wybór
S. Kupczak – nowy utwór na fortepian, altówkę i wiolonczelę
J. Sotomski – nowy utwór na recytatora i komputer
G. Wierzba – nowy utwór na fortepian, altówkę i wiolonczelę
T. Skweres Hesitation na wiolonczelę i fortepian
Muzyka mową dźwięków czy może: mowa muzyką głosek? We współpracy aktora z wrocławskimi kompozytorami powstały utwory, które łączą mowę, jedną z najbardziej pierwotnych ludzkich wokalizacji, z elektroniką, należącą do najnowszych muzycznych mediów.
24.04.2018, wtorek, godz. 19.00
Wrocław, NFM, maszynownia +4,
foyer -3 oraz internet
#online
Flute o’clock
Kwiatkowska/Pałosz
Zofia Dowgiałło – harfa
Adam Porębski – elektronika
Program:
D. Jaskot Hgrrrsht na dwa flety i krtanie
D. Karski Veiled Words na dwa flety altowe i dwa tam-tamy
Z. Dowgiałło Spektr-ar
R. Lubieniecki Kompozycja izorytmiczna nr 2 (wersja 1, 2017) na flet altowy solo
K. Krzewiński Contre
R. Zalech – nowy utwór
B. Skrzypczak Scene II
R. Haubenstock-Ramati Pluriel
Muzyka dzięki technologii live streamingu przekracza granice czasu i przestrzeni. Wykonawcy będą się znajdować w maszynowni NFM, publiczność – na całym świecie.
26.04.2018, czwartek, godz. 19.00
Wrocław, NFM, Sala Czarna
#OśCzasu
Maciej Koczur – dyrygent
Lutosławski Quartet
LutosAir Quintet
Aleksandra Gołaj – instrumenty perkusyjne
Program:
K. Penderecki I Kwartet smyczkowy
T. Wielecki Studium gestu IV na trio smyczkowe i instrumenty perkusyjne
P. Mykietyn II Kwartet smyczkowy
• • •
W. Szalonek Aarhus Music
A. Lasoń Kwintet wiosenny na flet, obój, klarnet, róg i fagot
A. Porzyc – nowy utwór
• • •
M. Stańczyk Utwór kameralny na kwartet smyczkowy, kwintet dęty i elektronikę
Dwa zespoły kameralne NFM stają naprzeciw siebie. Wychodząc od tradycji swoich gatunków, na koniec spotykają się, by wspólnie prawykonać utwór rezydenta festiwalu.
27.04.2018, piątek, godz. 19.00
Wrocław, NFM, Sala Główna
#MaszynaDoGrania
Marzena Diakun – dyrygent
Lech Dyblik – aktor
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach
Program:
W. Kilar Riff 62
M. Stańczyk Muzyka tkana
A. Porębski n-Cyclus**
• • •
P. Jodlowski Ultimatum
A. Krzanowski Canti di Wratislavia
Odgłosy maszyn zostają zamknięte w muzyce. Nieustanny ruch powtarzanych komórek dźwiękowych napędza nieubłaganą motorykę wielkiej orkiestrowej machiny.
Ze względu na treść utworu Ultimatum, koncert jest nieodpowiedni dla osób poniżej 18. roku życia.
27.04.2018, piątek, godz. 21.30
Wrocław, Times,
ul. Kazimierza Wielkiego 1
#$półdzielnia
Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble
Program:
M. Laskowski, T. Rożynek, P. Malinowski $półdzielnia I**
P. Peszat $półdzielnia II**
M. Śniady $półdzielnia III**
Zderzenie muzyki eksperymentalnej ze światem biznesu i komercji. Nowe utwory młodych kompozytorów skłaniają do refleksji o roli pieniądza w świecie sztuki.
28.04.2018, sobota, godz. 19.00
Wrocław, NFM, Sala Czerwona
#PiękniCzterdziestoletni
Szymon Bywalec – dyrygent
Orkiestra Muzyki Nowej
Arkadiusz Jakubik – aktor
Program:
A. Zagajewski Hymn III**
M. Stańczyk Blind Walk
M. Rupociński – nowy utwór**
P. Hendrich Hordiaver
Szorstka energia powtórzeń, subtelność akuzmatycznych doświadczeń, matematyczna precyzja złożonych struktur czy obraz misternie spleciony z muzyką – kompozytorów urodzonych w latach 70. nie łączy ze sobą nic poza tym, że każdy z nich osiągnął już artystyczną dojrzałość i wypracował własny, oryginalny język.
* pierwsze polskie wykonanie
** prawykonanie