czwartek, 28 marcaKrajowy Przegląd Samorządowy
Shadow

Akademia Händlowska

Od 7 do 15 lutego odbywać się będzie we Wrocławiu Akademia Händlowska. To przedsięwzięcie, organizowane przez Narodowe Forum Muzyki oraz Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, stanowi drugą edycję festiwalu, który każdorazowo poświęcony ma być interpretacji muzyki wybranego kompozytora.

Bohaterem nadchodzącej Akademii jest Georg Friedrich Händel, a impreza, podobnie jak podczas pierwszej edycji, obejmuje zarówno część festiwalowo-koncertową, jak i edukacyjną. Gwiazdą jednego z koncertów będzie doskonale znany we Wrocławiu, wybitny interpretator muzyki Händla, Paul McCreesh; z recitalem poświęconym wczesnym dziełom Saksończyka wystąpi fenomenalna Julia Lezhneva; zaś za serię kursów mistrzowskich przeznaczonych dla studentów odpowiedzialni będą znakomici brytyjscy artyści: Robert Hollingworth, Rachel Podger wraz z członkami zespołu Brecon Baroque, Peter Harvey i Gillian Webster.

Händel, niemiecki muzyk, który kompozytorskie szlify zdobył we Włoszech, apogeum swojej kariery przeżywał w Londynie, stając się dla wielu Brytyjczyków postacią pomnikową, wręcz twórcą narodowego stylu. Nic dziwnego, że interpretacje muzyki Händla prezentowane przez „historyczne” orkiestry angielskie noszą wszelkie cechy wzorcowości i największej wiarygodności stylistycznej, zachowując przy tym wciąż atrakcyjną świeżość – chociaż niejednokrotnie recenzenci wieszczyli już koniec epoki wielkich angielskich zespołów muzyki dawnej. Mamy nadzieję, że publiczność sama zechce się przekonać, ile racji jest w tezach krytyków muzycznych, a jesteśmy więcej niż pewni, że studenci, uczestnicy kursów, opuszczą Wrocław przepełnieni wiedzą, inspiracją i emocjami po wspólnej pracy oraz po koncertach prowadzonych przez mistrzów.

W trakcie imprezy nie zabraknie możliwości wejścia w świat muzyki Händla „od kuchni”, w czym pomogą prelekcje, spotkania z artystami, otwarte próby. Program koncertów i kursów przeprowadzi słuchaczy przez główne etapy życia i zarazem stylistyki twórczości Händla: przypominając jego poprzedników (Purcella – w wykonaniu Brecon Baroque), prezentując młodzieńczy styl z lat włoskich (podczas występu Lezhnevej i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej) oraz przybliżając dzieła współczesnych mu kolegów (Geminianiego, Pisendla – w trakcie koncertów Brecon Baroque i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej) czy w końcu przedstawiając dojrzałe oratoria z okresu londyńskiego: Acisa i Galateę HWV 49 (w interpretacji Roberta Hollingwortha, Brecon Baroque, Chóru i Orkiestry Festiwalowych) oraz Salomona HWV 67 (w wykonaniu Chóru Narodowego Forum Muzyki i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod kierunkiem Paula McCreesha).

Najbardziej wymiernym wskaźnikiem sukcesu pierwszej edycji tego przedsięwzięcia, czyli Akademii Bachowskiej (w lutym 2014 roku), były nie tylko frekwencja publiczności, zainteresowanie mediów, wyjątkowy repertuar, lecz przede wszystkim pełne blasku, rozentuzjazmowane spojrzenia młodych muzyków i rozgorączkowane twarze melomanów w każdym wieku, którzy nie chcieli wyjeżdżać z Wrocławia po ostatnim koncercie. Jeżeli uda się powtórzyć ten sukces, już teraz możemy określić Akademię Händlowską 2015 za jedno z centralnych wydarzeń aktualnego sezonu Narodowego Forum Muzyki.

KONCERTY

11.02.15, 19:00

Sala koncertowa Filharmonii

Rachel Podger – skrzypce, kierownictwo artystyczne

Alexandra Bellamy – obój

Brecon Baroque

Program:

H. Purcell Fairy Queen Z. 629 – muzyka do sztuki teatralnej (wybór):

Prelude g-moll

Hornpipe g-moll

Rondeau B-dur

Prelude g-moll

Jig g-moll

Pavan B-dur

If lovess a sweet passion

Dance of the Fairies G-dur

H. Purcell Fantazia upon one note a 5 Z. 745

H. Purcell VI Sonata a 4 g-moll Z. 807

H. Purcell Three parts upon a ground Z. 731

H. Purcell Król Artur Z. 628 – muzyka do sztuki teatralnej (wybór):

Introduction and air d-moll

Fairest Isle B-dur

Passacaglia g-moll

F. Geminiani Concerto grosso d-moll op. 5 nr 12 „La follia” wg A. Corellego

***

G.F. Händel Koncert na obój, smyczki i b.c. g-moll HWV 287

G.F. Händel Sonata a 5 B-dur HWV 288

G.F. Händel Concerto grosso B-dur op. 3 nr 2, HWV 313

12.02.15, 19:00

Sala koncertowa Filharmonii

Julia Lezhneva – sopran

Jarosław Thiel – wiolonczela, kierownictwo artystyczne

Wrocławska Orkiestra Barokowa

Program:

G.F. Händel Sonata triowa F-dur op. 2 nr 3, HWV 392 „Drezdeńska” w aranżacji na orkiestrę J. Pisendla

G.F. Händel E tal mi lascia? Oh! spente…, Pugneran con noi le stelle… – recytatyw i aria z opery Rodrigo HWV 5

G.F. Händel Carmelitarum, ut confirmet ordinem…, O nox dulcis… – recytatyw i aria z motetu Saeviat tellus inter rigores HWV 240

F. Geminiani Concerto grosso g-moll op. 3 nr 2

G.F. Händel Salve Regina g-moll HWV 241

***

G.F. Händel Uwertura do opery Agrippina HWV 6

G.F. Händel Pensieri, voi mi tormentate – aria z opery Agrippina HWV 6

G.F. Händel Un pensiero nemico di pace – aria z oratorium Il trionfo del Tempo e del Disinganno HWV 46a

G.F. Händel Concerto grosso D-dur op. 6 nr 6

G.F. Händel Come nembo che fugge col vento – aria z oratorium Il trionfo del Tempo e del Disinganno HWV 46a

13.02.15, 19:00

Sala koncertowa Filharmonii

Robert Hollingworth – dyrygent

Rachel Podger – skrzypce

Alison McGillivray – wiolonczela

Marcin Świątkiewicz – basso continuo

Soliści, Chór i Orkiestra Festiwalowa – uczestnicy kursów

Agnieszka Franków-Żelazny – przygotowanie Chóru Festiwalowego

Program:

G.F. Händel Acis i Galatea HWV 49

15.02.15, 19:00

Sala koncertowa Filharmonii

Paul McCreesh – dyrygent

Pamela Helen Stephen – Salomon (alt)

Katherine Watson – Żona Salomona / Pierwsza Nierządnica (sopran)

Gillian Webster – Druga Nierządnica / Królowa Saby (sopran)

Joshua Ellicott – Zadok (tenor)

Peter Harvey – Lewita (bas)

Chór NFM

Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne

Wrocławska Orkiestra Barokowa

Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne

Program:

G.F. Händel Salomon HWV 67

KURSY MISTRZOWSKIE (Chór i Orkiestra Festiwalowa):

Robert Hollingworth

Rachel Podger

Marcin Świątkiewicz

Alison McGillivray

Gillian Webster

Peter Harvey

WYKŁADY I SPOTKANIA:

Aneta Markuszewska

12.02.15, 17:30

foyer Filharmonii Wrocławskiej

Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu… Georg Friedrich Händel we Włoszech (1706–1710)

Paul McCreesh

14.02.2015

Sala koncertowa Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu

Spotkanie z publicznością połączone z wykładem